Sign in to follow this  
Asiankid

Styrketræningen eller vægttab

Recommended Posts

Hej

Jeg er en dreng på 16 år, vejer de 78 kg, er lidt småfed så, jeg er begyndt at styrketræne, men idet man styrketræner skal man spise meget, især når jeg i forvejen er småfed så jeg bliver bare endnu tykkere,. Så spørgsmålet er skal jeg stoppe med at spise proteinrigt mad, eller begynde at løbe meget og styrketræne ved siden af ?
Håber i kan hjælpe !

Tak på forhånd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jeg er en dreng på 16 år, vejer de 78 kg, er lidt småfed så, jeg er begyndt at styrketræne, men idet man styrketræner skal man spise meget, især når jeg i forvejen er småfed så jeg bliver bare endnu tykkere,. Så spørgsmålet er skal jeg stoppe med at spise proteinrigt mad, eller begynde at løbe meget og styrketræne ved siden af ?

Håber i kan hjælpe !

Tak på forhånd

Hvad enten man ønsker at tabe sig eller tage på i muskelmasse, skal man spise proteinrig kost. Hvis du gerne vil tabe dig skal du ligge i kalorieunderskud, men det er kulhydraterne og fedtet du skal skære ned på og ikke proteinerne.

Men det er også fint at løbe, eller anden form for cardiotræning sammen med styrketræningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skal for guds skyld ikke stoppe med at spise proteinrigt, som brugeren over mig også er inde på.

Det du skal nu, er at gøre op med dig selv. Kan du leve med den fedt % du har? Hvis du virkelig er utilfreds med den, så synes jeg, at du skal cutte noget af fedtet af. Husk dog at en lav fedt % kun kommer til at se godt ud, hvis du har en god portion muskelmasse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Asiankid

Du skal altid styrketræne, også under et forløb med fedttab. Årsagen er, at styrketræning hjælper dig til at bevare muskelmasse, som dels gør, at du ikke tager det hele på igen når du har tabt dig, og dels sparer dig i tid til at tage muskelmassen på igen.

Lærebøger som "Menneskets fysiologi - hvile og arbejde" henviser til at man uden styrketræning mister så meget som 23% af sit vægttab fra muskelmassen. Til sammenligning kan man ved hjælp af styrketræning reducere dette til ca. 2%.

Du skal også altid spise proteinrigt, da kroppen ikke kan producere alle typer protein selv. Du skal også indtage en fornuftig portion fedt, da mange vitaminer og mineraler kun kan optages sammen med fedt. De er såkaldt fedtopløselige. Kulhydrater er det bedste at spare på, omend du ikke skal skære det helt væk. Vores hjerne kører eksempelvis på rent kulhydrat, og indtager vi ikke kulhydrater, bliver den nødt til at omdanne fedt og protein til kulhydrat, hvilket dels kræver en god portion energi, dels går langsomt, så du vil være sløv i hovedet.

Når man siger, at man skal være i kalorieoverskud mens man styrketræner, er det i forbindelse med hypertrofi, eller muskelvækst. Det behøver du ikke bekymre dig om før du har tabt dig, så det tager vi til den tid.

Glædelig jul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this