Kokos?


JustALittleBit
 Share

Recommended Posts

Jeg synes, jeg hele tiden ser at kokos og kokosolie bliver anbefalet som en god kilde til fedt, da kokos er en nød og nødder er jo sunde, men er vi ikke enige om at kokos primært indeholde mættet fedt?

Jeg har længe været forvirret over at kokos pludselig skulle være sundt. Er jeg gået glip af nye informationer kokos og mættet fedt? Hvis ikke det er tilfældet, hvorfor er det pludselig så populært?

Link to comment
Share on other sites

That's a no brainer....

Fordi det er PALEO!!!!

Så det spiste vi i stenalderen, da vi alle boede ved Middelhavet og havde uanede mængder af nødde"brød"? Hulemlnd ;-)

Når alun.dk priser det, så begynder mit bullshitmeter altid at lyde som et tågehorn på færgen til Fanø:

http://www.alun.dk/sund-kost/slank-kokosolie.html

Men olivenolie er jo det sunde, ved vi alle. Nå, nej, det var noget med at EU havde for meget af det, og så skulle det jo sælges. Middelhavsdiæten og olivenolien blev prist i høje toner. Men måske var der ikke meget bund i den påstand:

http://www.b.dk/mad/danske-forskere-eu-lyver-om-olivenolie

Kokosolie, det er vist de der raw folk der er glade det:

Kokosolie

Kokosolie er en meget omdiskuteret olie, som er blevet hip i nogle helsekredse. Kokosoliens popularitet bygger på spørgsmålet om, hvorvidt planteolier kan tåle opvarmning. De der er bange for, at opvarme olie bruger den, fordi den som en af få olier kan tåle at blive varmet op til meget høje temperaturer og også kan genanvendes.

Undersøgelser fra Fødevarestyrelsen viser dog, at de fleste olier kan tåle at blive varmet op, så længe temperaturen ikke er ekstremt høj som ved friturestegning. Frituresteger man for eksempel med rapsolie, kan oliens fedtsyrer ændre sammensætning og blive omdannet til skadelige stoffer.

Ernæringsmæssigt er kokosolien et bedre valg end smør og hård stegemargarine, men mindre sund end raps- og olivenolie.

http://www.alive.dk/Nyheder/Sund/2011-35-Saa-stor-forskel-er-der-paa-olier.aspx

Som med så meget andet, spis varieret er måske det bedste råd. Kokosolie er måske god at stege i, oliven smager godt på salat, og raps kan kommes i brødet sammen vindruekerneolie, og alm smør ovenpå.

Gå en bue uden om dem som jagter den seneste (og eneste) sandhed, for den skifter hele tiden.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, jeg hele tiden ser at kokos og kokosolie bliver anbefalet som en god kilde til fedt, da kokos er en nød og nødder er jo sunde, men er vi ikke enige om at kokos primært indeholde mættet fedt?

Jeg har længe været forvirret over at kokos pludselig skulle være sundt. Er jeg gået glip af nye informationer kokos og mættet fedt? Hvis ikke det er tilfældet, hvorfor er det pludselig så populært?

Søg på nogle af artiklerne om fedt her på MOL - der er ikke enighed om, at mættet per se er "mindre sundt" end umættet fedt.

Link to comment
Share on other sites

En kokosnød er ikke en nød.

Til gengæld er olien (i modsætning til oliven fx) meget varmestabil.

Vidste faktisk ikke at det ikke var en nød. Så blev jeg da lidt klogere.

Men det er vel ikke et kvalitetstempel at olien er varmestabil? Jeg kan forstå at man vælger at stege i kokosolie fremfor olivenolie med begrundelsen at det er mindre usundt eller bedre kan tåle varmen, men når begrundelsen er at man gør det fordi kokosolie er sundt, så står jeg af og forstår ingenting..

Link to comment
Share on other sites

Vidste faktisk ikke at det ikke var en nød. Så blev jeg da lidt klogere.

Men det er vel ikke et kvalitetstempel at olien er varmestabil? Jeg kan forstå at man vælger at stege i kokosolie fremfor olivenolie med begrundelsen at det er mindre usundt eller bedre kan tåle varmen, men når begrundelsen er at man gør det fordi kokosolie er sundt, så står jeg af og forstår ingenting..

Præcis. Kokosolie er ikke mere sund end raps og olivenolie.

Link to comment
Share on other sites

Fedt er stadig et meget kontroversielt emne. Kokos er blevet pænt hyped de senere år og mange lovpriser det som det rene mirakel. Dette kommer efter at det selvsamme fedstof blev dæmoniseret i flere årtier. I mine øjne er kokos et fint fedtstof og formodentlig sundere end så mange andre. Det forsøg der viste at det var skadeligt, benyttede sig af fuldt hydrogeneret kokosolie (palmin i daglig tale tror jeg) og var i øvrigt på smågrise og ikke mennesker. Argumenter for oliens fortrinligheder bygger bl.a. på at flere troåpiske folk, med godt helbred spiser den i store mængder (i form af kokosnødder) og at den skulle være god for immunforsvaret og varmestabil etc. Der er noget om snakken men det er også pæne overdrivelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share