Sign in to follow this  
carlsen76

Vægttab, den svære!

Recommended Posts

Hejsa

Jeg har længe gerne ville gøre noget ved min vægt og min dårlige kondi.

Et af mine problemer er at jeg arbejder 4 dage om ugen (men hele dagen, ca 10-21/01). Så der er ikke meget tid til fitnesscenter.

Jeg har i længere tid haft en skridttæller på, på arbejde og gennemsnittet pr dag er ca. 25km/ 35-40.000 skridt. Dvs at jeg rører mig rimeligt meget, men pulsen kommer ikke op. Men dette gør desværre også at en løbetur på ingen måde er det som mine trætte ben og fødder har lyst til før eller efter arbejde.

Min kondi er helt i bund, kan blive forpustet af at grine............ Min vægt er også for høj og ligger mellem 90 og 95 kg og jeg er 178cm høj og 37år. Jeg ville gerne ned omk 75-80kg og have en god kondi. Jeg har for højt blodtryk, ikke alarmerende, men det er for højt. Så rigelig med grunde til at komme igang!

Så som jeg arbejder er der kun mulighed for fitnesscenter 3 gange om ugen, men ønsker måske også gerne noget jeg kunne gøre derhjemme inden arbejde.

Men hvilken form for fitness ville i anbefale, ud fra ovenstående?

En anden ting er at jeg ikke spiser regelmæssigt, når jeg arbejder. Et travlt og stressende arbejde, hvor man sagtens kan gå 12-14 timer uden pause. Jeg har droppet cola'n og det fjernede da lige 5kg på 14 dage.

Men jeg ønsker virkelig at komme igang. Indtil for omk 12 år siden dyrkede jeg meget sport, licens landevejs rytter, redskabs gymnastik og styrketræning. Så træning vil ikke være nyt for mig, men jeg skal igang og ved ikke hvordan jeg gør det!

Håber på at i kan hjælpe og komme med gode råd til at komme igang og hvad jeg samligning med.

God jul ;-)

Edited by carlsen76

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dine arbejdedage må vi nok se i øjnene er tabte. Med mindre du har mulighed for at cykle til fra arbejde eller stå af bussen/toget nogle stoppesteder før og så gå/powerwalke.

Ellers må du nøjes med at træne de tre andre ugedage. Det kan nu også være nok. Løb og cykling er nok det, som er bedst til at høvle kalorier af. Personligt vil jeg ikke undvære styrketræning men med dine prioriteter, ville jeg nok nøjes med cardio. Jeg gætter, at du også han en del andre gøremål når du endelig har fri :wink:

Selve vægttabet kan du sagtes klare uden motion - der er kosten alligevel 90% af det. Du kan vel nogenlunde huske, hvad du gjorde som licensrytter for at holde vægten nede - det er "bare" det, du skal tilbage til. At spise fornuftigt kan man heldigvis hele ugen, trods lange arbejdsdage.

Hvis du kan smide 5kg på kun 14dage alene ved at droppe sodavand, så burde du ret let kunne fortsætte vægttabet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du går 25 km på arbejde, så er de dage dækket 100 % ind.

Fokuser på styrketræning de resterende dage.

Vægttabet skal komme vha diæt. Hvis du er i så dårlig kondition, som du angiver, så vil vægttræning i et raskt tempo give den første konditionsforbedring :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har haft succes med følgende formel fordelt på ugens syv dage:

Løb, styrketræning, løb, styrketræning, løb, styrketræning, løb, styrketræning, løb, styrketræning osv. osv. osv.

Jeg har høvlet 15 kilo af på fire måneder og er i samme periode blevet stærkere og mere udholdende. Det kræver vilje at tage løbetøjet på d. 23. december kl. 20.30 og løbe seks kilometer i total mørke ude på landet. Omvendt; hvis man vil af med det overflødige fedt og komme i form, så er der én ting, der skal lægges bag sig; undskyldninger. Det kan fint erstattes med dedikation og vilje!

Kig i spejlet. Bliv vred på kageformen. Gør noget ved det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this