Hjælp til kostplan!


Janusz
 Share

Recommended Posts

Hej folkens! Jeg er en 14 årig dreng, som er meget interreseret for, at bygge muskler.

Jeg har været igang i godt og vel 7 måneder, med pauser her og der. Efterhånden har jeg fået samlet et nogenlunde træningsprogram sammen. Men det med kost, mangler jeg!

Til morgenmad, har jeg fundet noget rimelig godt. Som jeg også kan mærke, giver mig rimelig meget energi for dagen; Yoghurt med müsli, rosiner, havregryn, fersken og bananchips. Og hvis der ikke er mere yoghurt, laver jeg mig en omgang havregrød.

Hvis i anbefaler noget bedre, til morgenmad. Så må i endelig skrive løs!

Men det er mest for resten af dagen, hjælpen ville blive til nytte. Såsom: Til madpakken (Har tænkt meget på at lave en lækker salat, i en tupperware. Hvad syntes I?)

Når jeg kommer hjem.

Og før og efter træningen.

Andre spørgsmål:

Ville godt lave en aktivitet, udenfor, hver dag, i ca. 30-60 min. Hvad burde jeg lave?

Hvad tid burde jeg gå i seng, hvis jeg skal stå op kl. 6.00? Burde jeg gå meget tidligt i seng, for at få lidt tid, til at falde i søvn?

Og hvad tid på dagen, burde jeg træne?

Tak på forhånd!

Edited by Janusz
Link to comment
Share on other sites

Hej folkens! Jeg er en 14 årig dreng, som er meget interreseret for, at bygge muskler.

Jeg har været igang i godt og vel 7 måneder, med pauser her og der. Efterhånden har jeg fået samlet et nogenlunde træningsprogram sammen. Men det med kost, mangler jeg!

Til morgenmad, har jeg fundet noget rimelig godt. Som jeg også kan mærke, giver mig rimelig meget energi for dagen; Yoghurt med müsli, rosiner, havregryn, fersken og bananchips. Og hvis der ikke er mere yoghurt, laver jeg mig en omgang havregrød.

Hvis i anbefaler noget bedre, til morgenmad. Så må i endelig skrive løs!

Men det er mest for resten af dagen, hjælpen ville blive til nytte. Såsom: Til madpakken (Har tænkt meget på at lave en lækker salat, i en tupperware. Hvad syntes I?)

Når jeg kommer hjem.

Og før og efter træningen.

Andre spørgsmål:

Ville godt lave en aktivitet, udenfor, hver dag, i ca. 30-60 min. Hvad burde jeg lave?

Hvad tid burde jeg gå i seng, hvis jeg skal stå op kl. 6.00? Burde jeg gå meget tidligt i seng, for at få lidt tid, til at falde i søvn?

Og hvad tid på dagen, burde jeg træne?

Tak på forhånd!

Det med maden vil jeg lade andre tage sig af - men jeg vil gerne svare på det med søvn. :) For en 14-årig anbefales det, at du sover 8-9 timer hver nat, så du skal jo senest sove kl. 22, og meget gerne før! Så afhængigt at hvor lang tid, det tager dig at falde i søvn, skal du jo ok tidligt i seng for at få nok søvn. Hvis du har svært ved at falde i søvn på det tidspunkt, så lad være med at se tv og bruge computer/tablet/smartphone i en time eller to før du går i seng + lad være med at drikke kaffe/cola fra om eftermiddagen. Rigtig mange teenagere sover ALT for lidt, men søvn er rigtig vigtigt - især, når du gerne vil forbedre din fysik. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du skal have godt med kalorier! Dvs du skal spise så meget du kan! Men sundt mad.

Godt med proteiner, så en omgang salat til frokost bliver du ikke større af..

Evt snak med dine forældre om protein pulver.. Det er den klart billigste måde at få protein på!

Til frokost ville jeg lave en ordentlig omgang kylling grønsager og noget pasta/ris og tage med.. Du kan evt om søndagen lave 5 portioner til ugens hverdage og tage med i skole.

Edited by Mark Niebling
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share