Løb med overvægt - skadeligt på den lange bane?


steinway
 Share

Recommended Posts

Jeg har været i gang med et vægttab over det seneste år og er kommet et godt stykke. Dels har det krævet bl.a. en omlægning af kosten og dels har jeg kastet mig over bl.a. løb.

Men er det i det hele taget en god ide når jeg stadig render rundt med omkring 15-20 kg mere end godt er? Jeg tænker ikke at alternativet skal være at sidde i sofaen, men i stedet at cykle eller svømme mv.

De google-søgninger jeg støder på fortæller at løbet er godt for at nedbringe vægten, men det må koste på den lange bane at belaste systemet med de ekstra kilo. Bliver det opvejet af at kroppen bliver vænnet til at løbe med overvægten eller forøger jeg risikoen for at komme galt afsted om 10-20 år grundet slitage?

Link to comment
Share on other sites

Det er fantastisk at du har taget fat i problemet og gør noget ved det. Det har jeg stor respekt for.

Du står nu overfor en afvejning: nemlig vil de langsigtede konsekvenser af at løbe med lidt for meget vægt være større end de langsigtede konsekvenser af at være overvægtig i en endnu længere periode.

Jeg vil anbefale dig at holde fast i en motionsform og virkelig arbejde på at "eje" den. Sæt dig nogle langsigtede mål og følg dem. Det er noget mere motiverende at kunne se din 5k tid blive bedre, end bare at vide at du har siddet x minutter på x kardioudstyr.

Kan du supplere din løbetræning med træning med frie vægte 2-3 gange om ugen, vil du ikke bare få bedre resultater med dit vægttab, du vil også styrke led, knogler og sener og forlænge din levetid.

God vind med projektet - du er lige ved at være i mål, så bid tænderne sammen. På under et halvt år kan du smide 10kg og dermed "bare" være de ~10kg overvægtige alle andre er. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share