Kalorieindtag ved styrketræning - HJÆLP!


Rassep
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg er en pige på 20 år.

Jeg er 174 høj, og vejer omkring 60 kg.

Jeg styrketræner 3-5 gange om ugen og laver ikke synderligt meget cardio - Cardio bruger jeg mest som opvarmning, eller hvis jeg har kørt MEGET hårdt på med styrketræning og må holde en hviledag fra det.

Træningen har jeg sådan set styr på. Jeg løfter tungt, og vil max kunne tage 8 gentagelser. MAX.

Mit "problem" er at jeg har svært ved at spise mere end jeg forbrænder i løbet af en dag, hvilket er det jeg hører man skal, hvis man gerne vil opnå gode resultater. Faktisk kommer jeg ikke langt over 1300 kalorier på en dag... Jeg mister appetitten ved træning, og får halsbrand af at spise - medmindre jeg tyr til junk. Jeg spiser kylling, og masser af grøntsager. Æg, lidt rugbrød og flere grøntsager.
At jeg ikke kan få meget mere ned, gør også at jeg mister energien og egentlig ikke får rørt mig meget mere end ved træningen.

Har I oplevet noget lignende?

Hvordan skal jeg spise for at komme op på flere kalorier når der næsten ingen kalorier er i det sunde?

Og hvor mange kalorier ville I mene at jeg skulle indtage i løbet af en dag med styrketræning?

Håber mine spørgsmål står nogle lunde klart, og at I vil komme med et par gode råd :)

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil mit råd være, at du skal bruge noget "gainer". Altså nogle proteiner iblandet nogle kulhydrater, så du får fyldt depoterne op og transporteret nogle byggeklodser ud i musklerne efter træning. Hvordan du får de proteiner og kulhydrater er der rigtig mange løsninger på.

Jeg selv bruger proteinpulver, som jeg shaker med mælk og så er der fint med proteiner og kulhydrater. Hvor stor din shake skal være bestemmer du helt og holdent selv. Jo mere, jo større bliver du. :4flex: (dog alt med måde, selvfølgelig)

Er du ikke til proteinpulver osv., så er det kylling, kylling og mere kylling. Smid eventuelt en velsmagende sovs ovenpå. Dem, der smager bedst indeholder som regel de kulhydrater, du skal have som turbo på proteinerne. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Fedt indeholder mange flere kalorier end kulhydrater og protein, og forskningen er efterhånden kommet til den konklusion at animalsk fedt ikke er usundt. Fedtforskrækkelseb stammer bla fra at fedt er så energiholdigt og når det kombineres med en let overvægtig dansker er det uheldigt. Til gengæld er det netop hvad du har brug for, hvis du har svært ved at spise.

Så smør på brødet, nødder, ost, æg, kød (andet end kylling som er fedtfattigt), leverposteg, mayo, olie, sødmælk, chokolade, creme fraiche, bacon og i den dur.

Og hvis du i forvejen får nok salat og fibre etc, er der intet i vejen for at fylde junk på også. En kalorie er en kalorie :-)

Link to comment
Share on other sites

Vil lige indskyde at mit mål ikke er at tabe mig - men at omdanne fedtet til muskler så at sige. At blive langt mere tonet end jeg er :-)

Du vil omdanne fedt til muskler, am I right?

Det kan ikke lade sig gøre, du bliver nødt til at gøre op med dig selv om du vil ligge i kalorieoverskud (bygge muskelmasse, men der vil komme fedtmasse med i processen) eller kalorieunderskud.

Læs og lær:

http://www.bodybuilding.dk/newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Link to comment
Share on other sites

Du vil omdanne fedt til muskler, am I right?

Det kan ikke lade sig gøre, du bliver nødt til at gøre op med dig selv om du vil ligge i kalorieoverskud (bygge muskelmasse, men der vil komme fedtmasse med i processen) eller kalorieunderskud.

Læs og lær:

http://www.bodybuilding.dk/newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Det har du ret i, og det ser det også ud til at trådstarterinden ved, da hun skriver at hun ikke er ude på at tabe sig, men at hendes problem er at få nok indenbords.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar! Jeg har fulgt nogle af jeres råd idag!

Har spist avokado, hummus, nødder og mælk - samt masser kylling og grøntsager... de produkter har jeg haft nemmere ved at få ned og ligger helt rigtigt på 1900 kcal idag! Fedt!

Og jeg havde super god energi i fitness.

Jeg kunne forstå på indlæggene at jeg ikke skal være bange for de sunde fedtstoffer (selvom jeg er indforstået med at 1 kcal = 1 kcal. ) så det har jeg jo så lagt ind som de resterende kalorier!

Glæder mig til at spise igen imorgen ;-) og så prøver jeg at adde lidt kulhydrater også!

Link to comment
Share on other sites

Fedt at det virker :-)

Hvis man ikke er overvægtig og spiser for meget, vil jeg sige at det eneste fedt man skal undgå er transfedtsyrer. Mættet og umættet osv er mindre vigtig så længe at man spiser sundt og varieret, dvs ikke kun det ene eller det andet. Og så gerne noget fed fisk indimellem.

At spise sundt er ikke lig med at spise sundt 100% af tiden, men 80% af tiden. Heldigvis :-)

Ud fra din vægt og højde at dømme har du ikke ret meget fedt eller muskler. Sorry :-) Som du selv skriver, og som det også står i den glimrende artikel træningsfanatisk linker til, så er man nød til at være i kalorieoverskud for at kunne opbygge muskler. Så hvis du gerne vil være mere defineret/tonet, er vejen frem større muskler, og derfor at du er i kalorieoverskud.

Link to comment
Share on other sites

Det med at spise mere end jeg forbrænder lyder bare så vildt. Jeg forbrænder omkring 2600 kcal om dagen - jeg har svært ved at forestille mig at jeg kan spise mere end det uden røven og maven fedter til - men nu har jeg hørt det gentagende gange! så jeg må simpelthen forstå at tage det til mig :-)

Edited by Rassep
Link to comment
Share on other sites

Nej, læg du dig på vedligehold de dage og så over på træningsdagene.

Og 500 over på dage, hvor du træner igennem.

Tager du ikke på af det, ville jeg fortsætte med vedligehold på fridage fra træningen og så øge indtaget på træningsdage :)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Det er lidt en catch 22 med muskler og kalorieoverskud. For ikke alt vil blive til muskler, så du vil sandsynligvis tage lidt fedt på også, fordi at sådan virker kroppen. Men nu er du langt fra overvægtig, så det er ikke den store bekymring. Efter nogle måneder eller fem, kan du gå i kalorieunderskud mens du fortsætter med træningen, og så kan du slippe af med fedtet, hvis at du vil. Og det lader ikke til at du har det store problem med det :-)

Og som JSC siger det :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share