Jeg er så bange!


Silence
 Share

Recommended Posts

Hej folkens!

Tusinde tak for en masse inspirerende læsning, herpå siden.

Jeg har for nogle år siden trænet i motionscenter, ca. 4 gange pr. uge. Jeg elskede det og havde det bare så godt med mig selv!

Nu har jeg i et par år været syg. Jeg har taget næsten 40kg på og synes bare, at det er så uoverskueligt!!!

Jeg har meldt mig ind i Fitness World Holstebro, men hold da helt op, hvor er jeg panisk for, at gå derop!

Jeg har ingen ide om, hvor jeg skal starte og slutte! Vil gerne forbrænde en masse, og samtidig opbygge musklerne igen. Plejede at være super stærk, men alle kræfterne er væk!

Jeg vil bare gerne tilbage i den gode rytme igen!!

Skal jeg bare booke en vejleder til en time, så jeg kan få lagt en plan?

Har tilmeldt mig fatburner Bootcamp i 8 uger, men er det overkill at starte med det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en kvinde på 30år. 169cm høj og kampvægten siger 108,8kg!

Jeg har fuldtidsarbejde - sagsbehandler, så meget stillesiddende. Derudover har jeg 45minutters transporttid til/fra arbejde.

Har omlagt kosten igennem noget tid, og derved tabt 5kg. Undgår sukker, hvede, kartofler, ris, pasta...

Link to comment
Share on other sites

Tænker at du til at starte med, kunne have fokus på at få nogle gode vaner omkring:

kost(som du allerede er i gang med, og det supercool)

at komme afsted til træning

Og så en masse tålmodighed, projektet med at komme ovenpå og i form kommer nok til at tage et stykke tid. Tænker det vil være oplagt at dele op i mindre delmål.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er superflot, det du allerede har præsteret. Og det er selvf. motionen, der skal sparke det op i næste gear.

Det kræver ikke nogen voldsomt udviklet empati at forestille sig, at det er grænseoverskridende, at bevæge sig op i et center, når man i den grad afviger fra idealet i samme center.

Men ved du hvad, de fleste seriøse trænende (MAO dem hvis mening om nogen burde tælle) er ligeglade med andet end deres egen træning :)

Og hvis man bemærker noget, så er det indsats mere end noget andet. Giver man den gas, giver det respekt :)

Så giv den gas med træningen, som du allerede gør med kosten :)

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for Jeres positive respons. Det varmer 😉

Tænker at booke en vejledertime, så jeg kan få lagt en plan, så jeg ikke går død i projektet.

Jeg vil prøve at tage derop i dag, så jeg kan få trykket hul på bylden!

Mange tak til Jer 😃

Skal jeg supplere med noget kosttilskud - proteinshakes eller lignende, så kroppen bedre kan klare det?

Link to comment
Share on other sites

Tænker at booke en vejledertime, så jeg kan få lagt en plan, så jeg ikke går død i projektet.

Husk lige, at det ikke er en planen, der afgør om du går død eller ej. Det tager mindst et år at smide de 40 kilo. Medmindre du er asocial eliteudøver, så går du død i en plan for et et helt år. Jeg tror din succes med "projektet" i langt højere grad afhænger af din evne til ikke at se det som et projket, men din tilværelse - og hvor hurtigt du kommer tilbage på rette vej, når vægten en uge pludselig går op ad.

Link to comment
Share on other sites

Er selv i gang med et lignende projekt. Efter en skade tog jeg 10 kg på i løbet af 2 måneder og havde nok allerede 20-30 kg for meget (ikke sådan at vælge en sport hvor større er bedre)

Nu er de første 20 kg forsvundet og fokus ligger på bevarelse af muskelmasse, opbygning af kondition og sund kost.

Til forskel fra dig var jeg vant til at komme i træningscenteret, men uanset hvordan jeg har set ud imens jeg har trænet har jeg aldrig oplevet noget negativt.

Som det er blevet nævnt før fra andre ligger folk mere mærke til om folk er der for at træne eller skrive på mobilen. Så ned og giv den gas. Er ikke i tvivl om at hvis du giver det en chance for du en masse respekt fra de andre for du er kommet op på hesten igen.

Og husk at det er en proces der tager tid hvis det skal gøres ordentligt.

I forhold til proteinshakes ser jeg ingen grund til at supplere, hvis du bare sørger for at få nok protein i din kost (1-1,5 g protein pr kg kropsvægt er ikke helt skævt at sigte efter). Hellere spise dine proteiner så de giver dig en mæthedsfornemmelse istedet for at drikke dem.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser en som er overvægtig der træner eller løber eller hvad det nu er, så tænker jeg altid at det er stærkt gået, og jeg glæder mig over at endnu en havde viljen til at begynde at ændre på sit liv :-)

En god veninde er lige gået i gang med et lignende projekt. Hun har hyret en personlig træner. Det tror jeg er ret motiverende, hvis det ellers er en fornuftig en af slagsen. Det er en mulighed man kan overveje. Evt bare til at komme i gang med både træning og kost, så man kommer godt fra start og får lavet en kostplan og en træningsplan.

Sejt at du er begyndt :-)

Link to comment
Share on other sites

I er simpelthen guld værd, herinde!!! 1000 tak!

I dag gjorde jeg det! Jeg overvandt frygten og tog alene afsted! Det blev til 25min på crosstrainer og 5minutter på cykel... Jeg hader at cykle, så sprang af den igen, for ikke at miste modet helt ;)

Troede jeg skulle drukne i mit eget sved, men det gik sgu ;)

Ved godt, at det ikke er super længe at træne, men det var hvad jeg kunne klare i første omgang - prøver igen i morgen :)

Man skal vel starte et sted, ikke?

Tusinde tak for opbakningen herinde! Det her er det første sted, jeg tør være ærlig omkring vægten og træningsangsten ;)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg forstår/mener at have læst mig til, er der en sammenhæng mellem træning og i mangel af bedre ordvalg "sundhed", jeg gerne vil dele her.

Hvis vi f.eks. vælger livslængde eller evnen til at bære en tung indkøbspose op til tredje sal/lege med ens børnebørn som et mål for sundhed.

Så vil sund kost og træning have en evne til: statistisk at fremme høj livslængde og ens evne til i en høj alder stadig at kunne tumle med ens børnebørn etc.

Sammenhængen mellem træning og disse mål er ikke linær således at for hver 1 træningstime: får du X længere tid at leve i/ måneder hvor du kan bære en tung indkøbspose.

Den første time man laver pr. uge rykker statistikken væsentlig mere end nr. 3 og 4, og træningstime nr 7 er i den forbindelse ringe "betalt".

Så jeg syntes på ingen måde, du bør nedgøre dine 25min på Crosstrainer... Den træning har formodentlig noget af det bedste "return of Investment" du nogensinde kommer til at få.

Edited by don155
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er også overvægtig og har da været ude for at nogen sagde 'du er fed' også selv om man egentlig ikke rigtig har gjort dem noget. Men altså jeg er da lige glad, Hvis det er det de mener så fred være med det. Freks hvis man kommer løbende med sine 112kg så var der en ældre mand der sagde 'det hjælper ikke noget det der'..... Det er ret dumt af folk at sige sådan noget og en dag kommer de til at sige det til den forkerte person...

Hvis du virkelig kæmper for det blir det også en ny slags hobby eller game hvor det er meget givene for hvert kilo du går ned.. Se så frem til den dag det er din tur til at kalde folk 'fede' ROFL just kidding!

Link to comment
Share on other sites

Hej Silence,

Vil lige dele en erfaring med dig. Jeg var selv overvægtig (+20-25 kilo) og ønskede at omlægge mit liv, men havde de samme problemer som dig med at jeg ikke kunne tage mig sammen til at tage i fitness centeret. Så jeg søgte efter hjælp på nettet og fandt en personlig træner som laver skræddersyede programmer til vægttab som sendes på mail. Det foregår ved at man indtaster en masse oplysninger om sig selv omkring krop, træning og kost osv. Derefter sammensætter han et program som man så kan gå i gang med, det indeholder både træningsprogram og kostplan med opskrifter. Jeg valgte at jeg ville træne for mig selv hjemme til at starte med og til det fik jeg en masse øvelser som ikke kræver et fitness center.

Jeg tabte mig 11 kilo på 3 måneder og fik motivationen tilbage til at træne. I dag går jeg i fitness centeret 2-3 gange om ugen og jeg nyder det!

Link til programmets hjemmeside:

www.pernielsen.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share