Kalorier og træning...


Silence
 Share

Recommended Posts

Hejsa igen ;)

Jeg har downloadet appen lifesum, hvor jeg taster min mad og min træning ind.

Ifølge den, skal jeg spise 1450kcal pr dag, for at opnå et vægttab på ca 1kg pr uge.

Nu tastede jeg min træning ind og wupti, så var dagens mad forbrændt, og manglede at indtage 1780kcal!!!

Skal jeg spise så meget, for at kroppen får energi nok?!?!

Træner 1 1/2 time pr dag...

Skal da virkelig lave om i kosten, hvis jeg skal have så meget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg var faktisk inde for at læse lidt om det samme. Jeg bruger en tilsvarende app, og den mener også at jeg skal indtage 1570kcal om dagen for at tabe 0,8kg pr dag. Træner ligesom dig ca 1-1½ time hver dag, hvilket jf. mit pulsur giver 1000-1200 forbrændte kcal, som i princippet skal lægges oveni. Jeg har dog ligget lavere end appen har sagt jeg skulle hver dag, så har ligger 500-1000 kcal under det den anbefaler dagligt. Jeg har siden 1 januar tabt 3kg, så det ser ud til at det virker...

Du kan evt prøve at beregne dit daglige energiforbrug ved at bruge denne beregner: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Ifølge den, er mit daglige energiforbrug uden træning lidt over 2400 kcal, så det er nok ikke helt galt når den siger 1570 = 0,8 kg om ugen.

Det næste er jo så at sørge for en god fordeling af fedt, protein og kulhydrater. Min app anbefaler 50% kulhydrat, men jeg ligger typisk lidt over, da jeg synes det giver mening at få nok kulhydrater for at kunne træne optimalt. Men den står for egen regning...

/Tolle

Link to comment
Share on other sites

En kendt tommelfingerregel siger jo 1 gram per kg kropsvægt for hver km i løb. Vejer man 80kg og løber 12 km/t er det så ca. 960 kcal pr. time i uafbrudt løb. Langt de fleste andre typer sportsgrene forbrænder mindre end løb pr. time. Så medmindre du løber over 12km om dagen, så overdriver dit pulsur højst sandsynligt, som de fleste også er kendt for. Ved alm. gang eller styrketræning, er rigtig mange pulsure slemme til at overdrive kraftigt.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa igen ;)

Jeg har downloadet appen lifesum, hvor jeg taster min mad og min træning ind.

Ifølge den, skal jeg spise 1450kcal pr dag, for at opnå et vægttab på ca 1kg pr uge.

Nu tastede jeg min træning ind og wupti, så var dagens mad forbrændt, og manglede at indtage 1780kcal!!!

Skal jeg spise så meget, for at kroppen får energi nok?!?!

Træner 1 1/2 time pr dag...

Skal da virkelig lave om i kosten, hvis jeg skal have så meget!

1700 lyder af meget. Mit pulsur siger at en 10km eller halvanden times træning er cirka 1000 for mig. Nu vejer jeg også 100 kg :-)

Er min basisforberænding 2500 pr dag og jeg løber en tur, så er det 3500 jeg skal have den dag. Er målet 500 i underskud, så skal jeg altså have 3000 på træningsdage og 2000 på hviledage. Cirkus. Der er individuelle forskelle, så man bør prøve sig frem og kontrollere med vægt, spejl og målebånd hvilken vej det går.

Link to comment
Share on other sites

En kendt tommelfingerregel siger jo 1 gram per kg kropsvægt for hver km i løb. Vejer man 80kg og løber 12 km/t er det så ca. 960 kcal pr. time i uafbrudt løb. Langt de fleste andre typer sportsgrene forbrænder mindre end løb pr. time. Så medmindre du løber over 12km om dagen, så overdriver dit pulsur højst sandsynligt, som de fleste også er kendt for. Ved alm. gang eller styrketræning, er rigtig mange pulsure slemme til at overdrive kraftigt.

Jeg løb 14 km i går stille og roligt, med 12,4 km/t i snit, og vejer 78kg, gns. puls 134 (min max er 178). Den sagde 1078 Kcal - så det er da ikke helt ved siden af. (jf, din formel skulle det være 1092)

I dag har jeg så stået på en crosstrainer, og CII romaskine i 60min sammenlagt med en snit puls på 146 og der sagde den 1050 Kcal. Hvilket også virker rimeligt i forhold til at det er med højere gns. puls.

Bruger et Polar RCX5, som skulle være noget af det bedste i forhold til beregning af puls og energiforbrug.

Link to comment
Share on other sites

Nogle pulsure er selvfølgelig bedre end andre. Men jeg tror de fleste ikke er helt ved siden af, når det er løb. Jeg gætter på det er løb, der er brugt som basis for de fleste energiberegninger. Problemet opstår ofte, når man dyrker en mindre energikrævende sport (hvor man ikke skal flytte 100% af sin egen vægt), hvor man stadig har en høj puls. Høj puls er jo ikke direkte lig med iltoptagelsen, det er blot en indikator. Styrketræning er f.eks. voldsom misvisende, fordi pulsen sagtens kan være høj, uden der bliver brugt en nævneværdig mængde ilt.

Min pointe er blot, at jeg ikke tror Silence løber alle ugens 7 dage. Hvis pulsuret mener du har forbrændt ligeså meget energi som 1,5 times løb, selv om det er en cykeltur, så er energiberegningen ofte overdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Nogle pulsure er selvfølgelig bedre end andre. Men jeg tror de fleste ikke er helt ved siden af, når det er løb. Jeg gætter på det er løb, der er brugt som basis for de fleste energiberegninger. Problemet opstår ofte, når man dyrker en mindre energikrævende sport (hvor man ikke skal flytte 100% af sin egen vægt), hvor man stadig har en høj puls. Høj puls er jo ikke direkte lig med iltoptagelsen, det er blot en indikator. Styrketræning er f.eks. voldsom misvisende, fordi pulsen sagtens kan være høj, uden der bliver brugt en nævneværdig mængde ilt.

Min pointe er blot, at jeg ikke tror Silence løber alle ugens 7 dage. Hvis pulsuret mener du har forbrændt ligeså meget energi som 1,5 times løb, selv om det er en cykeltur, så er energiberegningen ofte overdrevet.

Det kan du nok have ret i. Når jeg loader filen op på det træningssoftware jeg anvender, og skriver hvad jeg har lavet - kan jeg ofte se at den retter kcal mængden til, så det kan være at der er taget lidt højde for det dér. Men det er klart at det vil altid være et ca..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share