Tilbage i sadlen - med ben lavet af glas og usselhed


Schroinx
 Share

Recommended Posts

5/5 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1420

Chins: 4442

Pistols: -

Dødløft: 6x100 3x6x110

Single leg calf raises: -

BOR m lockout: 4x6x50

Barbell Overhead Lounges: -

Dips: 4x8

Back Squat: 4x6x70

Noget hører jeg jo efter. Så har taget næsten en uges træningsfri. Træningen gik fik. Ikke noget at mærke til knæ'et, men en tur ned af trappen fortalte at det ikke er væk. Ikke de store bemærkninger. Håndleddet er stadigvæk lidt ømt, men så længe det er ikke er smerte, efter hvad lægen sagde. Havde lidt grebsstyrke problemer i DL med de 110 kg. Dips fint, men kan godt mærke at den har lidt lidt.

God træning.

Link to comment
Share on other sites

Du har ihvertfald gjort dig tanker om det hele!

Interval rykker. Ingen tvivl om det! Men det nytter i mine øjne ikke noget, uden et aerobt fundament. Og jeg ser desværre ofte, (og har selv gjort det) folk blive skadet fordi at de satser alle pengene på interval uden det store fundament og uden tilstrækkeligt ugentlige kilometer.

Med hensyn til "selvmedicineringen" så er jeg fan!

Jeg har selv løbet panden imod muren ved sundhedsvæsnet, og valgte så en alternativ tilgang.

Jeg kan kun anbefale foam rolling og generel myofascial release! Det har gjort underværker for mig. Kig evt på mobilitywod.com for inspiration.

Jeg prøver at træne lidt med hovedet også :-) Jeg tror dog ikke at det var intervallerne der lavede bøvl i den her.

Hvad er myofascial release? Muskelsækken?

Jeg har fået fat i et patellabånd, og vil prøve at løbe en kort stille og rolig tur i morgen.

Link to comment
Share on other sites

6/5 Restitutionstur 4k

Stille og roligt løb. Knæet gør ikke ondt, men der som om at hvis jeg kommer til at lave en forkert bevægelse, så kan jeg mærke ømheden som et stik, der dog hurtigt går over.

http://www.movescount.com/moves/move31059909

Doms efter dips i går. Godt med lidt kriller i brystet. Lidt spøjst, men når jeg træner regelmæssigt, så har jeg sjældent doms, men holder jeg seks dages pause, så kommer det.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

321 har sådan set sagt det, men...

Jeg mener du bør skrue HELT ned for tempoet på dine løbeture, så længe du har vrøvl med knæet.

Umiddelbart virker det til at så snart du mærker mindre til det, får den interval hammer igen. At mærke mindre til en skade betyde ikke den er væk, og skal det blive helt godt kræver det alligevel en smule ro.

Samtidigt har de rolige ture den fordel at du arbejde med din udholdenhed og kan få bygget noget styrke op.

Det er også muligt at du ligger alt for høj en belastning i dine løb, og dermed ikke får en egentligt fremgang. Løbe træning består jo af 2 dele. Løb + recovery.

Løb med diverse taperinger, Bånd og knæ bind er som at pisse i bukserne. Det hjælper meget lidt over tid.

Blot min lidt u- filtreret mening..

Link to comment
Share on other sites

7/5 Squatdag

Warmup: 6:00@1510

Chins: -

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x5x30

Benchpress: 4x7x65

Mave/hofteøv: -

Military: 4x5x45

SL Goodmornings: 4x8x50

Front Squat: 4x6x60

Efterhånden pænere tider på opvarmningen. Under 2m/500m.

God træning.

---

Arcus, løbeturen i går var +6 min/km og kort. Jeg begynder ikke at løbe interval på det, som det er nu.

Har man fx et springerknæ, hvor at udsigten til helbredelse er halve år, så mener jeg godt at man kan bruge fx et bånd, så man kommer afsted og får løbet lidt. Det afhænger af situationen.

Link to comment
Share on other sites

Arcus, løbeturen i går var +6 min/km og kort. Jeg begynder ikke at løbe interval på det, som det er nu.

Har man fx et springerknæ, hvor at udsigten til helbredelse er halve år, så mener jeg godt at man kan bruge fx et bånd, så man kommer afsted og får løbet lidt. Det afhænger af situationen.

Jeg er helt enig. Blot skal man være opmærksom på at det typisk er symptom behandling, og ikke en langsigtet løsning, hvis man ikke samtidigt fx nedsætter hastigheden eller styrketræner

Når det er sagt er jeg ikke bedre en at jeg selv i en periode løb med en rem lige under knæet.

Foam Roller du evt? og har du prøvet at lave noget trigger punkt massage på dig selv? Det hjalp rigtigt meget for mig, men også koblet med at jeg fik taget mig sammen til at få et rigtigt pose running kursus, og faktisk fik styr på løbestilen. Jeg skal ikke kunne sige om den er bedre en den klassiske løbestil, men belastningen på knæet er helt anderledes, og har virket for mig. Så snart jeg sløser med stilen skal mine knæ nok sige til.

Link to comment
Share on other sites

9/5 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1510

Chins: 41--

Pistols: -

Dødløft: 4x6x110

BOR m lockout: 4x6x50

Dips: 4x8

Barbell Overhead Lounges: 3x6x30

Back Squat: 4x6x70

Single leg calf raises: -

De dårlige nyheder først. Underarmen/håndleddet er ikke super, så dropper chins i en periode. Vil forsøge mig næste gang med at lave dem med overhåndsgreb, ellers må jeg give det en pause. Ellers kunne jeg også forsøge mig med inverted rows.

BOR med statisk hold i toppen på et par sekunder, gør det virkeligt til en noget anden øvelse - mere krævende og en anden bevægelse. Dips kørte uden problemer, så nu skal jeg til at komme vægt på. Yay!

Lounges, var lidt domset i bagkæden, så droppede sidste sæt.

De gode nyheder er at jeg ikkehar mærket ret meget til knæet, faktisk næsten ikke noget, og heller ikke efter løbeturen i tirsdags, så noget tyder på at inflammationen er fortaget lidt. Så i morgen vil jeg forsøge mig med 4-5km roooooooopoligt løb igen.

-

NG, tak for tippet :-)

Arcus, man skal finde den gylne middelvej. At sætte sig hen i sofaen er ikke noget de anbefaler i dag, men man kan heller ikke give den fuld skrald, så jeg tror at man skal finde en balance mellem træning og ikke at overbelaste skaden. Nogen gange går det galt, og så må man skrue yderligere ned i en periode, men det er vel prisen for aktiv opheling.

Foamrolling er desværre noget jeg ikke er kommet i gang med. Nu har jeg ellers fået en foamroller og bolde. Jeg må prøve at tage mig sammen og få det gjort.

Ang løbestil, så har jeg jo været ved at indfase minimalist trailsko, men de burde jo tage belastningen af knæene? Jeg ved ikke om jeg har brug for et løbestilskursus, da jeg tror at det der knæøv stammer fra at jeg har gjort for meget på en gang.

---

Jeg tænkte også over og blev enig med mig selv om at mit eneste mål frem mod 1/7 bliver at blive helt skadesfri. Stigning i styrke/kondi er kun sekundært.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

12/5 Squatdag

Warmup: 6:00@1475

Chins/overhånd: 3444

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x5x30

Benchpress: 4x6x70

Mave/hofteøv: 4x8

Military: 4x5x45

SL Goodmornings: 4x8x50

Front Squat: 4x6x60

God og hård træning. Chins med overhånd virker fornuftigt. Hedder det så pullups? Den vil jeg prøve at køre ind. Jeg fik læst mig til at inverted rows ikke gør meget for øvre ryg, som chins. Bænk er tilbage med 70kg i toppen, så samme som inden at jeg styrtede. FS var lidt sløj i dag, men fik lavet alle gentagelserne. Kunne kun mærke noget let i knæet på vej op af trappen. Det behøver ikke have noget at sige. En rolig løbetur i morgen vil fortælle om det er ok.

Det går ikke super med kosten. Jeg passer på med det jeg spiser, men spiser lidt for meget til at tabe fedtmasse, tror jeg, og jeg er heller ikke så stringent med alkohol. Man skal jo også leve.

Billedet illustrerer meget godt mit problem. Aftensmad fra i går.

post-7536-0-43709700-1399899969_thumb.jp

Morgemad er hjemmeblandet müsli, tørret frugt og forskellige gryn, en banan og skyr.

Frokost er to stykker hjemmebagt rugbrød (rugmel og rugkerner, solsikke og hørfrø) med pålæg, tomat og to æg.

Aftensmad typisk som her, dvs kød og grønt. Har lige investeret i en gasgrill, så der kan grilles på altanen og jeg ikke behøver at finde en pande frem til to stykke kylle.

Jeg må prøve at fokusere lidt mere på mængden,

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart virker det da ikke helt skævt med den kost du indtager. Dit aftensmåltid er meget grønt og en smule kød (ligner 200 gr hakket kød + grøntsager)

- det kan være svært at reducere meget på det indtag i min optik især hvis det er efter træning

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart virker det da ikke helt skævt med den kost du indtager. Dit aftensmåltid er meget grønt og en smule kød (ligner 200 gr hakket kød + grøntsager)

- det kan være svært at reducere meget på det indtag i min optik især hvis det er efter træning

400g kød ;-)

Link to comment
Share on other sites

14/5 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1465

Chins: -

Pistols: -

Dødløft: 4x6x110

BOR m lockout: 4x6x50

Single leg calf raises: -

Barbell Overhead Lounges: 6x20 3x6x30

Dips: 4x8

Back Squat: 1x6x70

Fin træning.

---

Jebrra, det kan der være noget om. Jeg er nok bare så meget jyde at jeg ikke kommer den slags steder hvis jeg ikke mener at der er noget alvorligt i vejen :-)

Link to comment
Share on other sites

18/5 Genop 9k

De har spærret min sædvanlige løberiet med Classic race, så jeg løb ud på containerhavnen. Der har jeg aldrig været før. Stille og rolig tur. Kæmper med lidt forkølelse, ondt i halsen og hoste, så tror at det var derfor at pulsen lå så højt. Så det endte som lidt Maffetone løb med 7-8 min/km. Mærkede ikke noget til knæet, heller ikke selvom at det blev lidt længere end jeg havde planlagt. Heller ikke i dag.

God tur.

EDIT:

http://www.movescount.com/moves/move31910942

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

19/5 Squatdag

Warmup: 6:00@1430

Chins: -

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x5x30

Benchpress: 4x6x70

Mave/hofteøv: 4x8

Military: 4x5x45

SL Goodmornings: -

Front Squat: -

Følte mig ikke helt på toppen. Fik ondt i hovedet mens jeg lavede military, så droppede resten og gik hjem.

Link to comment
Share on other sites

21/5 Dødløftdag

Varmop: 6:00@1510

Chins: -

Pistols: -

Dødløft: 4x6x110

BOR m lockout: 4x6x50

Single leg calf raises: 4x8x12

Barbell Overhead Lounges: 2x5x30

Dips: 4x8

Back Squat: -

Vejret var super så trænede uden for. Men svedte alligevel tran. Havde problemer med dl. Når jeg træk skulderbladene sammen, i topstillingen, gav det et moment i vægtstangen, så den drejede lidt og det gav problemer med grebet. Jeg kører med alm overhåndsgreb i begge sider. Svedige hænder hjalp ikke ligefrem.

Jeg har også spottet at når jeg laver BOR og så lockouter i toppositionen et par sekunder inden at jeg sænker igen, så er det som om at det smerter hvis jeg sænker vægten helt. Lidt svært at forklare. Men hvis jeg ikke sænker den helt eller ikke laver lockout, så er der ingenting. Spøjst.

Droppede de sidste sæt af lounges og squat for ikke at provokere knæne.

God træning.

Link to comment
Share on other sites

21/5 Roligt løb med RW 8k

Det gik fint med at være fartholder i pingvingrupoen (6.45 min/km) indtil jeg fik mavekramper ved 7,5k og måtte trisse hjem. Min puls dog var alt for høj det meste af turen. Er ikke helt rask endnu, men stadigvæk lidt forkølet og det var måske til dels derfor. Der var også problemer med venstre forfod. Løb i NB'erne. Svedte igen tran.

Dårlig træning. Lortespasserfod. Den må ud på noget trail en af dagene, det plejer at hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

23/5 Squatdag

Warmup: 6:00@1510

Chins: -

Pistols på boks: -

Single leg squat: 4x5x30

Benchpress: 4x6x70

Mave/hofteøv: 4x8

Military: 4x6x45

SL Goodmornings: 4x7x50

Front Squat: -

Min opvarming ligger ret konsistent over 1500m på 6 minutter :-) Min højre læg var noget domset efter lægtræningen i onsdags. Om der var en sammenhæng mellem lægtræningen og foden er lidt mere usikkert, men da det der sker er at forfodsbuen mister sin opspænding, måske til dels pga en træt tibialis? Så det er ikke usandsynligt at der er en sammenhæng der. Og ramt var jeg. Fik krampe i læggen i går til tango.

Knæet en lille smule ømt, så droppede bla FS.

God træning og god weekend :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share