Hvorfor er det bedre med grønt?


215
 Share

Recommended Posts

Jeg sad sådan lige undret mig lidt hvorfor noget skulle være bedre hvis man tilføjede noget grønt.
Jeg kan se det sunde i at man får vitaminer osv. men hvis ens mål er tabe sig, og derved ønsker at kalorie indtaget skal formindskes, så forstår jeg ikke hvorledes det opnås ved at man tilsætter flere kalorier pr. gram??..Forstået på den måde hvis man sammenligher en almindelig portion (A) kødsovs,hvor der intet grønt, udover det som nu kræves for at lave en kødsovs, med en anden portion (B) kødsovs, som indeholder samme ingredienser som før, + ekstra grøntsager. Så ville man hurtigt kunne se at (B) indeholder flere kaloriere pr. gram. Så er det mig som har misforstået noget her, det eneste som ville give er benytte det grønne som erstatning.

Grunden til min undren er at jeg læste en af disse "slanke opskrifter", hvor man mente at den ville have en slankende effekt, hvilket ikke helt gav mening med min logik.


Link to comment
Share on other sites

Portion B indeholder flere kalorier i alt. Men ikke flere kalorier pr. gram - tvært i mod. Der er ikke mange kalorier i grønt (med ganske få undtagelser), så derfor vil kalorietætheden blive mindre.

Holder du så portionen på samme størrelse i stedet for at gøre den større, vil maden indeholde færre kalorier i alt og givetvis tillige mætte mere, da maven skal arbejde lidt med grønne.

Eks.

Blomkål 24 kcal/100g

Broccoli 35 kcal/100

Hakket okse 170-220kcal/100g

Kogt pasta: 141kcal/100g

Væsentligt færre kcal i det grønne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share