Går du meget op i dit proteinindtag?


Tulliz
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen


Min kollega Anders Ejbye-Ernst er i øjeblikket i gang med at afdække fup, fakta og myter i forbindelse med protein. I den forbindelse har jeg lovet ham at smide et oplæg her, da han leder efter cases.



Går du meget op i at få proteiner nok i din kost? Ekstra Bladet vil gerne tale med danskere, der går meget op i deres indtag af skyr, æg, kød og andre særligt proteinholdige fødevarer. Skriv til [email protected], hvis du har lyst til at tale med os.



Jeg ved ikke meget mere end det, men Anders kan fortælle mere.


Hav en fortsat god dag :-)

Edited by Tulliz
Link to comment
Share on other sites

Nu er en værdiladet overskrift måske ikke det bedste sted at starte?

Fikseret er ikke et plusord i min bog.

Og er vi repræsentative på en hjemmeside, hvor vi alle træner, og derfor mener, at vi har behov for mere protein end den ikke trænende dansker?

Link to comment
Share on other sites

Nu er en værdiladet overskrift måske ikke det bedste sted at starte?

Fikseret er ikke et plusord i min bog.

Og er vi repræsentative på en hjemmeside, hvor vi alle træner, og derfor mener, at vi har behov for mere protein end den ikke trænende dansker?

Rolig. Jeg havde valgt overskriften, den havde intet med Anders' projekt at gøre. Jeg har ændret den nu.

Det er svært at sige, om brugerne her på hjemmesiden er repræsentative, når jeg ikke ved mere om projektet, end jeg gør. Så mit ærlige svar må være, at det afhænger af den vinkel, Anders ender med at følge. Send endelig en mail til ham med dine spørgsmål, så er jeg sikker på, han kan udfylde de tomme huller, jeg desværre må efterlade.

Mange positive hilsner

Ulrik

Edited by Tulliz
Link to comment
Share on other sites

Vægttrænende generelt er ikke særligt begejstrede for den måde medierne fremstiller os på. Der er med 99% sandsynlighed ingen hverken her, eller på BB.dk, der er interesserede i at blive udstillet som "proteinfreaks".

Dertil kommer at EB ikke ligefrem er den avis i Danmark der har det bedste renommé.

Prøv at skrive til manden bag proteinopskrifter.dk - han må være glad for protein. :ninja:

Link to comment
Share on other sites

Ham der kosteksperten, Henrik Deleuran, har da lige lært mig noget helt nyt og BREAKING:

"- Det overskydende protein, som kroppen ikke bruger, bliver tisset ud, forklarer Henrik Deleuran Vahr."

Fedt nok! Så skal man slet ikke tænke på kalorier, når man indtager protein!? Det må da give proteinkure et helt nyt boost i helseindustrien!

Link to comment
Share on other sites

Til at starte med. Hvad er et højt indtag af protein?

I nogle studier der ikke finder evidens for påstanden om skadesrisiko betegnes 33% af totalenergi indtag som højt.

I følge kritikere svarer dette til 1-1,5 g protein/kg kropsvægt. Er det højt i forhold til hvad styrkeatleter og bodybuildere indtager (2-2,5g eller mere)

De studier jeg har set arbejder altså med et indtag der ligger i den højere ende af sundhedsstyrelsens anbefalinger men ikke over.

Et højt indtag af protein medføre øget aktivitet af P450 enzymer som vi har brug for til metabolisering af bl.a lægemidler. Metaboliseringen og udskillelsen af proteinerne foregår i interaktion mellem nyrer og lever.

Især i forbindelse med for lavt væskeindtag udsættes nyrer for øget syrebelastning som kan medfører nyresten

Lave albuminværdier er set i forbindelse med højt proteinindtag. Albumin syntetiseres i leveren og lavt niveau er sjovt nok associeret med nettotab af protein i kroppen.

http://www.hindawi.com/isrn/nutrition/2013/126929/

Lad så hyænerne komme til faddet så vi langt om længe kan få en ordentlig debat her på sitet :yahoo:

Og så går jeg i skjul :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Så hvad er det helt præcist du mener problemet er? Som jeg læser det du skriver så:

1. Kan det være et problem hvis man kombinerer det med lavt væske.

2. Høj aktivitet af P450 (men hvad betyder det på dansk?)

3. Højt proteinindtag er set kombineret med lav albumin (men uden bevis for årsagssammenhæng). Desuden er "konsekvensen" hvis man tror på kausaliteten blot at der højt indtag medfører stort tab (eller konvertering til glukose?).

Med andre ord er der ifølge dit indlæg ingen ko på isen hvis bare man drikker vand.

Er dit indlæg et forsøg på at formidle viden eller at fremstå klog?

Link to comment
Share on other sites

Så hvad er det helt præcist du mener problemet er? Som jeg læser det du skriver så:

1. Kan det være et problem hvis man kombinerer det med lavt væske.

2. Høj aktivitet af P450 (men hvad betyder det på dansk?)

3. Højt proteinindtag er set kombineret med lav albumin (men uden bevis for årsagssammenhæng). Desuden er "konsekvensen" hvis man tror på kausaliteten blot at der højt indtag medfører stort tab (eller konvertering til glukose?).

Med andre ord er der ifølge dit indlæg ingen ko på isen hvis bare man drikker vand.

Er dit indlæg et forsøg på at formidle viden eller at fremstå klog?

1. Især betyder at særlig hos personer der ikke indtager nok væske er det en risiko.

Det betyder ikke at drikker du nok er den nul, blot ikke så stor idet nogle former for nyresten ikke var påvirkelige af væskeindtag

2. P 450 er en gruppe enzymer der bl.a er livsvigtige for vores metabolisering af f.eks lægemidler. En side effekt af forhøjet aktivitet af disse er at nedbrydningen af lægemidler går hurtigere og nej det er ikke kun positivt. Der er tilfælde hvor lægemidlet ikke når at virke tilstrækkeligt.

Det væsentlige er dog at en højere aktivitet er tegn på forhøjet belastning

3. Nej ingen bevis for årsagssammenhæng udover at der ikke fandtes andre årsager og problemet forsvandt da man gik tilbage til normalt indtag.

Mit indlæg var svar på dit ønske om uddybelse af min bemærkning om mulig negative effekter af proteinkure som Morten Kongsfelt spøgte med i indlægget over mit.

Jeg har ikke behov for at fremstå som noget jeg ikke er.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Dvs pkt 2 har ingen relevans medmindre man tager medicin. Godt så.

Udover den meget usandsynligt kobling til nyestes hvis såfremt ifald man skulle mangle væske er der ingen problemer med højt protein. Dejligt at du afkræfter denne myte. :)

Du overså "Bl.a" og så vist heller ikke den sidste linie i punkt 2.

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Oh noes... er proteiner ubrugelige? Eller ligefrem farlige?

I går styrketrænede jeg. I ved, sådan med bænkpres og hele pivtøjet. Undervejs røg der et par frikadeller ned. Prots! Lige efter træning fandt jeg det helt igennem ligegyldige proteinpulver frem. 1½ skefuld er vel ca. 80 gram proteinpulver, som jeg blandede op med 500 ml. letmælk. Lige ned i affaldskværnen. Prots! Derefter ventede jeg 30 minutter på, at mine brune ris var færdige og kyllingen i ovnen stegt. Et kyllingebryst blev skåret af og så var der lige 300 gram kød, der blev skyllet ned med et glas mælk. Prots!

Jeg har allerede ringet til bankmanden og sagt, at jeg er økonomisk uansvarlig og en kæmpe idiot, ligesom jeg er kommet på venteliste hos Aleris-Hamlet for en nyre og lever, som jeg har købt i Indien.

Tak, EB. I har reddet mit liv!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share