Sign in to follow this  
zaa

Løbeprogra til cph marathon '14

Recommended Posts

Hey MO

Jeg skal løbe marathon i maj 2014 og vil finde mig et program. Jeg har fundet følgende på nettet: http://marathonguiden.dk/portfolio/marahonprogram-16-uger/

umiddelbart ser det godt ud, men det er til "øvede" personer og jeg ved ikke om jeg kan kategoriseres som øvet. Jeg har løbet hist og her i mange men ikke mere end 5 km. For det meste 3-5 km et par dage om ugen og det sidste års tid har jeg ikke rigtig løbet.

Hvad mener I så, kan det blive for stor en mundfuld for mig, hvis jeg begynder på det program?

Jeg har også tænkt mig at styrketræne 1-2 gange om ugen ved siden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at tage et smut forbi løbesiden.dk

Der står rigtigt mange ting om bland andet maraton.

Når det er sagt så kræve dit projekt en del træning, og med den baggrund du ridser op vil jeg mene du bider over for meget i første omgang.

Når du kun kan løbe 3-5 km nu, er der rigtigt langt op til de 42, og jeg ville frygte at du pådrager dig nogle solide løbeskader, da din krop slet ikke er klar til den belastning du vil udsætte den for.

Hvis du alligevel tænker at du vil gøre forsøget, vil jeg personligt mene at du ene og alene skal fokuser på at træne lange langsomme ture, og glemme alt om tempo og intervaller.

Løb 4 gange om ugen, 3 ture mellem 6-8 km, i omkring 6.30 min/km. Det er meget langsomt, men du skal have opbygget noget udholdenhed og styrke, uden at blive skadet. Den 4 dag løber du en længere tur, omkring de 12-14 i første omgang, men du øger stille og roligt distancen, det gør du sådan set på alle turene. Husk det rolige løb.

Det er muligt det lyder kedeligt, men hvis du skal nogenlunde igennem turen, er det vigtigt at grundformen er på plads.

Jeg syntes dog stadigt du bør revidere projektet. Komme igang med at løbe, og få bygget en grundform op. Prøve at løbe nogle halv maraton, og så evt tage CPH i 15 eller er efterårs maraton fx. Odense.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det hurtigste du kan/bør træne til en marathon er 36 uger og så er der ikke plads til skader, hvis du starter fra nul og det gør du når du ikke har løbet i et år, medmindre at du har en særlig fysik.

For at starte på det program du linker til skal du kunne løbe 15 km i stræk og 32 km på en uge. Du har ikke træningsfundamentet.

Så er enig med Arcus. Sigt efter en hm i år og en m til næste år.

Share this post


Link to post
Share on other sites

At svømme ti km svarer til at løbe en marathon. Det er ikke sikkert at du kan nå derop på et halvt år, men du burde, når du kan svømme to km. Du skal finde et program og så øge distancen hver uge stille og roligt, og tilbringe mere tid i bassinet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

At svømme ti km svarer til at løbe en marathon. Det er ikke sikkert at du kan nå derop på et halvt år, men du burde, når du kan svømme to km. Du skal finde et program og så øge distancen hver uge stille og roligt, og tilbringe mere tid i bassinet.

Hvor ser du trådstarter kan svømme 2 km?

Og forøvrigt mener jeg det er noget vrøvl du siger.

Der er stor forskel i belastningen på led i svømning vs løb.

Desuden bliver man ikke en god løber af at svømme, det bliver man af at løbe.

Svømning kan bruges som aflastning, men skal tiden prioriteres skal den bruges på dét man ønsker at træne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for jeres input. Jeg begynder træningen og hvis det bliver for meget for mig løber jeg ikke i år. Det har altid været planen.

Hvad er jeres råd? Løbe 3 gange eller 4 gagne ugentligt. Når jeg ikke er så trænet er det så ikke bedre for mig at løbe 3 gange i starten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this