Interkostale smerter


Bacher
 Share

Recommended Posts

Hej brugere.

I slutningen af november 2013 skulle jeg løfte en medstuderende under et danseforløb på studiet. Da jeg sætter den personen ned på gulvet igen, får jeg en akut jagende smerte mellem ribbenene i højre side. Både min vejrtrækning samt rotation af kroppen var yderst smertefuld. Efter et besøg på Rigshospitalet får jeg diagnosen "interkostale smerter". Efter en uge i sengen, og langsom genoptræning var smerten helt væk efter 2 uger.

Da jeg igår (21 januar, 2014) til fodboldtræning skulle op i en hovedstødsduel, vendte akkurat den samme smerte tilbage. Har I nogle erfaringer med samme type smerter, og bør jeg opsøge læge igen?

Mvh. Jakob

Link to comment
Share on other sites

kunne lyde som en fiber af muskulaturen mellem ribbenene, som er kommet igen. Så fortsæt din genoptræning. Hvad har den bestået af? få lavet nogle lette mavebøjninger, for at få gang i vaskularisering til området etc og ellers er det bare et spørgsmål om tid

Jeg er lidt usikker på hvordan man rent praktisk får en fiber i muskulaturen mellem ribbene? Jeg havde sådan en fornemmelse af at de sidder ret fast der hvor de sidder og bevægelsen primært foregår for hele thorax og ikke imellem de enkelte ribben...

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du føler det hæmmer din vejrtrækningen, vil jeg opsøge egen læge, med henblik på noget smertestillende.

Det kan ende ud i en gang lungebetændelse, hvis man ikke får trukket vejret ordentlig igennem

Hilsen peter

Lige i dag er jeg åbenbart brugeren med de mange spørgsmål...

Kan du lige udbyde for mig hvorfor jeg får lungebetændelse hvis jeg ikke trækker vejret "ordentligt igennem" hvad det så end dækker over...???

Jeg har altid troet at lungebetændelse var en infektion... ihvert faldt hvis man ikke er 200 år gammel...

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er lidt usikker på hvordan man rent praktisk får en fiber i muskulaturen mellem ribbene? Jeg havde sådan en fornemmelse af at de sidder ret fast der hvor de sidder og bevægelsen primært foregår for hele thorax og ikke imellem de enkelte ribben...

:unsure:

Så du mener ikke at ribbenene har nogen bevægelse i mellem hinanden? Desværre fungerer thorax ikke som en block der følger hinanden. Der kan selvfølgelig også være tale om et låst ribben eller faceled der refererer smerte, i begge tilfælde vil den omkring liggende muskulatur spænde op og give smerter til følge.

Gad vide hvorfor det er muligt at manipulere de enkelte ribben og mobilisere dem, hvis der ikke kan være behov for det, nu da bevægelsen foregår for hele thorax. Undrer mig bare.

Mht. lungebetændelsen har du fuldstændig ret, det kommer ikke til at ske.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share