Patellofemoralt smertesyndrom


Tolle
 Share

Recommended Posts

Hej

Som nogle måske kan huske, havde jeg en tråd ang mit knæ tidligere. Jeg har arbejdet en del med at få has på det, og har nu været nogle gange ved Osteopat. Hans vurdering er at jeg lider af Patellofemoralt smertesyndrom. Når jeg læser om det på nettet og hvad han ellers sagte ang symptomer, så lyder det meget rigtigt. Han har givet mig nogle øvelser, jeg skal prøve at lave, primært udstrækning og balancetræning. Han sagde desuden at et knæbind evt. kunne afhjælpe det en smule. Jeg har også læst hvad jeg kunne finde på nettet om det, og kan se at styrketræning anbefales. Mine spørgsmål til jer lyder:

1. Er der nogen der har gode erfaringer med styrketræningsøvelser - eller er det "bare" generel styrke af lårmuskel der skal til?

2. Anbefalinger til et godt knæbind der kan fiksere knæskallen - og kan anvendes mens jeg træner?

3. Andre gode idéer til hvad jeg kan gøre, ud over det jeg har beskrevet?

/Tolle

Link to comment
Share on other sites

Tror du ikke at han ville skrive springerknæ hvis det var det han havde?

Han skriver at han har patellafemoralt smertesyndrom som er en skraldespandsbetegnelse for smerter i knæet.

Hvorfor er du så sur?

Det er måske derfor at jeg spørger. Springerknæ er i mine øjne også en skraldespandsdiagnose for smerter relateret til knæskallen/patellasenen, hvor årsagen er tåget, men området og tilstedeværelsen af smerter er fællesnævneren. Men måske tager jeg fejl.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Fik samme diagnose for 2 år siden og har været temmeligt hårdt ramt af det i over 3 år. Hvis vi taler samme smerter, havde jeg problemer med at gå op ad trapper, accelererer/sprinte, samt gå under vandret i squat, samt bare at lave den koncentriske fase. Jeg kan idag stadigvæk ikke ligge på ryggen, hæve benet og strække det helt ud, fuldt extenderet, da det går lige i knæet.

Men jeg har fået godt styr på det langt om længe, og det hæmmer mig ikke mere til hverdag. I starten fik jeg købt efter anbefaling, et DonJoy knæbind med sideskinne. Utrolig dårlig effekt, og umulig at træne med, men rigtig god støtte når man intet laver, men det hjælper jo ikke.

Løsningen blev først adskillige måneder hvor jeg helt havde droppet bentræning, for at dæmpe smerterne mest muligt inden genoptræning. Herefter brugte jeg disse øvelser:

Tunge langsomme squats med selvlagte styrkeløftsknæbind (7x3-4) 5sek excentrisk fase.

Stående knæekstensioner med band (4x30) se link

Tunge Leg extensions (ført op med begge ben, og sænket med det dårlige knæ, langsomt) (4x6)

Udstrækning af alle områder af sener der føres ned til knæet.

Derudover almindelige neopren knæbind under al bentræning, da de både stabilisere ret godt, og varmer leddet.

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/straightforward_knee_rehab

Har også brugt akupunktur, og overvejet kikkertoperation/blokade, som jeg tror er nødvendigt for at få det 100%, men det undgår jeg endnu.

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Er det det samme som springerknæ? I så fald har jeg.

Jeg er jo bestemt ikke ekspert, men som jeg har fået forklaret det er det følgende problemer jeg har:

1. Min ydre brede lårmuskel er så stram at den trækker i knæskallen, så den kommer til at "ride" på kanten af den "fuge" som den ligger i.

2. Min muskulatur omkring knæet er for svag, hvilket gør at knæet er ustabilt, og igen får knæskallen til at hoppe ud af sin optimale bane i den fuge som den ligger i.

3. pkt. 1 og 2 gør at jeg får irriteret bagsiden af knæskallen og der dannes utilsigtet brusk på bagsiden af denne...

Jeg er ikke så ramt som S.K. beskriver - overhovedet ikke. Har ingen gener af det til daglig, men kun når jeg træner løb og cykling i længere tid. Jeg kan godt styrketræne og svømme uden smerte, og Osteopaten har sagt at jeg kan/bør træne knæet, men selvfølgelig undgå smerte.

Det jeg egentlig er ude efter, er idéer til gode stabelitetsøvelser og alternativer til Squat og benpres maskine. Jeg er ikke så vild med at køre på squat inden jeg har styr på balancen - er bange for at pludselig lave en utilsigtet bevægelse og ødelægge mere i knæet.

Om diagnosen er en skraldespands diagnose, ved jeg ikke - men jeg synes nu Osteopaten var meget præcis i sin beskrivelse.

Alle foreslag til træning, eller øvelser er velkommen :bowdown:

Link to comment
Share on other sites

Det er ved at være noget tid siden. Begge de læger som har haft fingre i mine knæ kom frem til irritation af patellasenen/springerknæ udløst af overtræning. Fyssen mumlede noget om dårlig sporing af knæskallen pga svage muskler og overtræning.

Jeg mærkede kun noget til det når jeg gik på trapper/stigninger eller var ude at løbe. Det sidste måtte jeg stoppe med, men kunne fortsætte med at køre på mtb.

Fyssen satte mig på kropsvægt et benssquats 3x12 hver dag, og så ville hun have mig til at lave en øvelse hvor at man ligger ned på siden, med let bøjede ben, og så løfter man det øverste en anelse og rotere det, til knæet peger op af, mens at hoften holdes helt i ro. Skal kunne mærkes på røven, da der sidder en muskel som rotere benet der. 3x12. Senere kom hun dynamiske lounges på, plus lidt træning med vippebrætet.

Jeg konverterede det hele til bulgarsk et benssquat med vægtstang tilbage i juni, og puttede diverse anden bentræning på, bla dynamiske lounges med vægtstang. Specielt den første handler om knæ og støttemuskulaturen, samt aktiv balance.

Jeg bøvlede med det i to år, og nu er det et halvt år siden at jeg var ved fyssen, og det har virkeligt gjort en forskel. Her et halvt år senere kan jeg gå op af en trappe uden at kunne mærke noget, så er nok 95% af vejen.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Har i dag fået svar fra MR-scanning, og den lyder:

Menisker, korsbånd og de kollaterale ligamenter er intakte. Der er let intraartikulær ansamling. Der ses en lille medial plica. Hoffas fedtpude og lig. patellae er normale. Der er normale brusk og knoglemarv. Ingen Bakers cyste. Konklusion: Let ledansamling. Lille plica.

Hvad siger I til det? Irriteret slimhindefold?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo bestemt ikke ekspert, men som jeg har fået forklaret det er det følgende problemer jeg har:

1. Min ydre brede lårmuskel er så stram at den trækker i knæskallen, så den kommer til at "ride" på kanten af den "fuge" som den ligger i.

2. Min muskulatur omkring knæet er for svag, hvilket gør at knæet er ustabilt, og igen får knæskallen til at hoppe ud af sin optimale bane i den fuge som den ligger i.

3. pkt. 1 og 2 gør at jeg får irriteret bagsiden af knæskallen og der dannes utilsigtet brusk på bagsiden af denne...

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår at hvad den ydre brede lårmuskel er?

Mig bekendt er det netop den inderste (mediale) del af lårmusklen som "trækker i knæskallen"...

Men uanset hvad er det måske lidt irrelevant at lege flueknepper...

Sorry...

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes at det er din VMO der er for svag og derfor trækker skævt hvilket fører til forkert sporing af patella med efterfølgende smerter?

Hvis det er tilfældet kan du stille dig med ryggen op af en væg, en blød bold mellem dit knæ og muren. Tæerne hævet så kun hælen er i jorden og så presser du bolden baglæns ind mod muren. Det burde styrke din VMO helt isoleret.

Link to comment
Share on other sites

Kunne det tænkes at det er din VMO der er for svag og derfor trækker skævt hvilket fører til forkert sporing af patella med efterfølgende smerter?

Hvis det er tilfældet kan du stille dig med ryggen op af en væg, en blød bold mellem dit knæ og muren. Tæerne hævet så kun hælen er i jorden og så presser du bolden baglæns ind mod muren. Det burde styrke din VMO helt isoleret.

Fin VMO øvelse - hvis det altså er den der skal trænes...

Men hvad hvis sporingen i forvejen er medial? Så har det måske modsat effekt.

Generelt er rådgivning over nettet bare vanskeligt :rolleyes: ....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår at hvad den ydre brede lårmuskel er?

Mig bekendt er det netop den inderste (mediale) del af lårmusklen som "trækker i knæskallen"...

Men uanset hvad er det måske lidt irrelevant at lege flueknepper...

Sorry...

Helt ok at fliekneppe - ellers snakker vi jo forbi hinanden...

Du har selvfølgelig ret, det gik lidt stærkt da jeg skrev det. Det er selvfølgelig den lige lårmuskel (m. rectus femoris) som er for stram jf. Osteopaten.

Kunne det tænkes at det er din VMO der er for svag og derfor trækker skævt hvilket fører til forkert sporing af patella med efterfølgende smerter?

Hvis det er tilfældet kan du stille dig med ryggen op af en væg, en blød bold mellem dit knæ og muren. Tæerne hævet så kun hælen er i jorden og så presser du bolden baglæns ind mod muren. Det burde styrke din VMO helt isoleret.

Den havde jeg ikke overvejet. Har faktisk aldrig hørt om det før, men har nu læst lidt på nettet. Det lyder da ikke usandsynligt, uanset hvad, så kan det jo ikke skade at prøve at styrke den lidt. Tak for indsparket!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt aldrig en selv, da jeg var der, så jeg opgav løberiet i et halvt års tid. Til gengæld havde jeg meget held med at køre på MTB.

Jeg giver lige en melding hvordan den virker. Skulle få den med posten i slutningen af næste uge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share