Smerte i knæ efter løb, cykler normalt


keeaanbaang
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg har et virkelig ærgeligt problem som går mig utrolig meget på. Jeg er en ung mand på 20 år, vejer 57 kg og er 176 cm høj.

Jeg cykler meget - på landevej, og skal deltage i et motionscykelløb der hedder La Marmotte i Frankrig til sommer. Det er mit mål i denne sæson og vil meget gerne være klar.

Den 23. december var jeg så ude at løbe min første tur i mange år, da jeg ville supplere min vintertræning med løbetræning. Løb 12 km i regnvejr kl 12 ved midnat, så koldt var det. Dagen efter havde jeg smerter i knæet, men tænkte ikke videre over det. Men det blev ved og ved med at gøre ondt. Hver gang jeg bøjede benet, anstrengte det, feks ved at løfte det op i sengen og når jeg trykkede på det. Det blev ved med at være hævet helt op. Da det så blev bedre ca. 2 ugers tid efter tog jeg en cykeltur. Da jeg senere samme aften skulle cykle 1 km, gjorde det simpelthen så ulidelig ondt når jeg bøjede benet under kørslen så jeg måtte trække hjem.

Derefter holdte jeg så helt op med at bruge mit ben overhovedet udover at gå. Jeg var til lægen og blev henvendt til skanning og røntgen samt uges forbrug af Ipren. Der var omkring 14 dages ventetid til jeg skulle til skanning, og dagen før jeg skulle derop havde jeg ikke smerter længere. Kunne godt mærke noget når jeg trykkede på knæet eller stod ud af sengen om morgenen, men ikke noget der på nogen måde gjorde ondt. Hævelsen var også væk. Da jeg så var til skanning og røntgen var der heller ingen tegn på noget som helst.

Nu er det ca. en uge siden jeg var til skanning og stadig uden smerter, kunne dog stadig mærke det lidt, når jeg trykkede på knæet. Jeg prøvede så at cykle fra Nørrebro til Vesterbro for at besøge en ven, ca. 1,5 km. Jeg brugte kun mit ene ben, og lod kun det dårlige ben følge med pedalen rundt. Jeg kunne så mærke det lidt, og da jeg skulle cykle hjem kunne jeg igen mærke det. Ikke noget der egentlig gjorde ondt, blot lidt stikken af en art i knæet og kan mærke det nu når jeg går rundt i min lejlighed. HVAD KAN DET VÆRE OG HVAD SKAL JEG GØRE !!! er ved at blive helt sindsyg og er rigtig ked af mit problem, da jeg ikke kan få trænet op til løbet og bliver helt deprimeret over at ikke kan lave noget og ikke har nogen idé om hvad jeg skal gøre ved problemet og om der overhovedet er mulighed for at det forsvinder..

Er der nogen der har råd, idéer, viden, erfaring, forslag eller noget som helst?? Håber nogle kan hjælpe mig med mit problem :-(

Link to comment
Share on other sites

Det lyder rigtig meget som et løberknæ - altså en overbelastning, irritation eller betændelse i en af de sener som hæfter fra lår til knæet. Jeg døjer selv med noget, der lyder meget som det du beskriver, og der er ikke andet for, end at droppe alt cykling, løb osv og opsøge en fys, som kan give dig nogle øvelser - hvis ikke de virker efter en ti uger, så er det sygehuset hvor du kan få en blokade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share