5-2 kuren - nogen der gider forklare?


tamalian
 Share

Recommended Posts

Jeg røg ind i en heftig diskussion på facebook, da min veninde var interesseret i 5-2 kuren. Jeg læste lidt om den og mente bestemt ikke, at det var noget jeg ville anbefale. Men selv steder som "iform" gør god reklame for det.

Jeg har meget svært ved at se fornuften i det og især for min veninde, da hun har et sundt BMI og egentligt kun kan klage over mormor-arme og andre "opstramningsproblemer". Uden at være helt sikker, vil jeg skyde på, at hun vejer lige under 70 kg og har en højde på ca. 172 (ligesom jeg).

Kan nogen forklare mig, hvad ideen med faste er? Og om der ikke er nogle bagsider ved det. Her tænker jeg på forbrænding og blodsukker.

Mon ikke sådan en kur er tiltænkt mennesker, der har for højt et BMI?

Link to comment
Share on other sites

Jeg røg ind i en heftig diskussion på facebook, da min veninde var interesseret i 5-2 kuren. Jeg læste lidt om den og mente bestemt ikke, at det var noget jeg ville anbefale. Men selv steder som "iform" gør god reklame for det.

Jeg har meget svært ved at se fornuften i det og især for min veninde, da hun har et sundt BMI og egentligt kun kan klage over mormor-arme og andre "opstramningsproblemer". Uden at være helt sikker, vil jeg skyde på, at hun vejer lige under 70 kg og har en højde på ca. 172 (ligesom jeg).

Kan nogen forklare mig, hvad ideen med faste er? Og om der ikke er nogle bagsider ved det. Her tænker jeg på forbrænding og blodsukker.

Mon ikke sådan en kur er tiltænkt mennesker, der har for højt et BMI?

Det er vidst nok startet af Michael Mosley. Hvis ikke, så er det i hvert fald populariseret af ham.

Du kan se hans video her.

Hvis du ser videoen er der jo ingen tvivl. Det er virkeligt Guds gave til folket.

Denne side kunne tyde på du har ret. De sundhdsfremmende ting som Mosley nævner skyldes nok alle vægttabet. Hvis din veninde er normalvægtig eller måske lidt under, - så er det nok træning og ikke diæt hun har brug for.

Man skal holde sig fra at diskutere ting man ikke ved en skid om medmindre det er en meningsbaseret diskussion.

God pointe - men jeg giver lige mit besyv med alligevel :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Før jeg så TV programmet forleden troede jeg også at der var tale om faste i to dage om ugen, men man faster jo ikke, i to dage om ugen må man kun spise 600kcal hvilket er lidt men ikke burde være det store problem. Men om der er det store at hente i forhold til at lægge kalorie underskuddet ud over hele ugen ved jeg ikke.

I øvrigt mener jeg at de fremlagde det forkert i forhold til hvad de gjorde. De sagde at man så kunne spise næsten hvad man ville de andre dage, over programmet blev det til spise som man plejer, men af hvad jeg kunne se lavede de også meget om på kosten for de resterede 5 dage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg røg ind i en heftig diskussion på facebook, da min veninde var interesseret i 5-2 kuren. Jeg læste lidt om den og mente bestemt ikke, at det var noget jeg ville anbefale. Men selv steder som "iform" gør god reklame for det.

Jeg har meget svært ved at se fornuften i det og især for min veninde, da hun har et sundt BMI og egentligt kun kan klage over mormor-arme og andre "opstramningsproblemer". Uden at være helt sikker, vil jeg skyde på, at hun vejer lige under 70 kg og har en højde på ca. 172 (ligesom jeg).

Kan nogen forklare mig, hvad ideen med faste er? Og om der ikke er nogle bagsider ved det. Her tænker jeg på forbrænding og blodsukker.

Mon ikke sådan en kur er tiltænkt mennesker, der har for højt et BMI?

Jeg hæfter mig mest ved at du skriver "Men selv steder som "iform" gør god reklame for det"

Hvornår pokker der det blevet et kvalitetsstempel???

Link to comment
Share on other sites

Jeg røg ind i en heftig diskussion på facebook, da min veninde var interesseret i 5-2 kuren. Jeg læste lidt om den og mente bestemt ikke, at det var noget jeg ville anbefale. Men selv steder som "iform" gør god reklame for det.

Jeg har meget svært ved at se fornuften i det og især for min veninde, da hun har et sundt BMI og egentligt kun kan klage over mormor-arme og andre "opstramningsproblemer". Uden at være helt sikker, vil jeg skyde på, at hun vejer lige under 70 kg og har en højde på ca. 172 (ligesom jeg).

Kan nogen forklare mig, hvad ideen med faste er? Og om der ikke er nogle bagsider ved det. Her tænker jeg på forbrænding og blodsukker.

Mon ikke sådan en kur er tiltænkt mennesker, der har for højt et BMI?

Hvis at man ser udsendelsen, så fremgår det at Mosley ikke er specielt overvægtig, men en række af hans biomarkører som kolesterol er ikke gode. Når vi er i kalorieligevægt/overskud, deler cellerne sig lystigt, mens at når vi faster, så holder de op med at dele sig og reparerer i stedet for sig selv. Det er den virkelige fordel ved 2:5, fordi at de to dages faste fremkalder den situation i kroppen, hvor cellerne reparerer sig selv, og man lever derfor længere.

Man taber sig også af den, men jeg hørte ikke nok efter, til at kunne sige hvordan de gjorde i detaljer her.

Med 172/70 er din veninde nok lige inden for normalvægten, men derfor kan det godt være at hun gerne vil smide et par kg for at blive tyndere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis at man ser udsendelsen, så fremgår det at Mosley ikke er specielt overvægtig, men en række af hans biomarkører som kolesterol er ikke gode. Når vi er i kalorieligevægt/overskud, deler cellerne sig lystigt, mens at når vi faster, så holder de op med at dele sig og reparerer i stedet for sig selv. Det er den virkelige fordel ved 2:5, fordi at de to dages faste fremkalder den situation i kroppen, hvor cellerne reparerer sig selv, og man lever derfor længere.

Man taber sig også af den, men jeg hørte ikke nok efter, til at kunne sige hvordan de gjorde i detaljer her.

Med 172/70 er din veninde nok lige inden for normalvægten, men derfor kan det godt være at hun gerne vil smide et par kg for at blive tyndere.

Det er nok lige at stramme den lidt. Nogle dyr lever længere ved kcal restriktion - som i og for sig ikke er relateret til 2:5.... De celler der deler sig og har behov derfor skal i øvrigt nok sørge for at få energi dertil på 2:5 principperne.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok lige at stramme den lidt. Nogle dyr lever længere ved kcal restriktion - som i og for sig ikke er relateret til 2:5.... De celler der deler sig og har behov derfor skal i øvrigt nok sørge for at få energi dertil på 2:5 principperne.

Det som er udsendelsens postulat, er at man kan få de samme fordele ved 5:2 som ved kalorierestiktion - så i udsendelsen er det relateret.... ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede i en periode 5:2, og som middel til vægttab virker den fortrinligt. Jeg opgav den dog ret hurtigt, fordi det blev besværligt med at skulle måle de 600kcal.

Jeg skiftede i stedet til 16:8, om jeg synes er meget mere reguler og nem at gå til. Det synes jeg faktisk var en stor succes. Jeg smed lynhurtigt de par kg jeg gerne ville af med. Men, en uventet og værdifuld sidegevinst var, at jeg siden da generelt bare har spist mindre.

Ved at faste en smule finder man pludseligt ud af, at man ikke dør af at være lidt sulten. Og, at man kan opnå en mæthedsfornemmelse ved at spise ganske lidt.

Jeg spiser ikke efter 16:8 idag - så ville min vægt falde for meget. Men, Jeg spiser generelt mindre end før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share