Multisport pulsur - hvilket er bedst?


MissJa
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har besluttet mig for at erhverve et pulsur, som skal kunne bruges til løb, cykling, svømning og anden træning. Umiddelbart overvejer jeg Polars RCX5 G5 (http://www.pulsure.dk/shop/pulsure/gps%2Fmultisport/polar/polar+rcx5+g5.html), men er der nogen herinde, der har erfaring med det? Fordele/ulemper?

Er det besværligt med seperat gps? (Tænker på at købe et armbånd dertil)

Jeg har hørt, at fodpoden er noget bras at bøvle med, men den skulle jo netop være mere præcis end gpsen alene....?

Til pigerne...hvad gør I med pulsbæltet? Jeg tænker, at barmen må være lidt i vejen - at bæltet kommer i karambolage med sportsbhen.

Jeg havde egentlig tænkt, at det også skulle kunne bruges i forbindelse med styrketræning, men så så jeg under en anden tråd herinde, at man ikke kan måle kcal forbrændingen under styrketræning udfra ens puls. Hvorfor ikke? Selvfølgelig får man ikke efterforbrændingen med, som jo er en fantastisk ting ved styrketræning, men burde man ikke kunne måle den under selve træningen?

Mht. budget så har jeg ikke alverdens penge at rutte med - 3000 kr er min ca. max pris for ur plus tilbehør som armbånd til gps, så de dyreste ure kommer ikke på tale på nuværende tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Mht. pulsbælte og sports-bh sætter jeg bæltet inde under bh'ens kant hele vejen rundt. På den måde er jeg også sikker på, at det ikke glider ned, og det kommer så højt op som det kan.

Forklaringen på, at kcal-tælleren ikke er til megen hjælp ved styrketræning kan du læse her: http://www.sparkpeople.com/community/ask_the_experts.asp?q=75

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det normale ambit og kan se at det kan erhverves for 2000kr nu hos freesports.dk. Ellers er der Ambit 2 og 2S, men ved ikke så meget om hvad de kan. Mit er multisport, og da man vælger typen af sport inden man sætter igang, vil jeg tro at algoritmen for styrketræning er tilpasset. Jeg bruger det sjældent med hr bælte til styrke, da det ikke tjener det store formål. Det er nemmest at bruge sammen med Suuntos webside.

Se linket nedenfor.

Link to comment
Share on other sites

Polar CRX5 virker upåklageligt. GPS'en fange rimelig hurtig signal og tallene er nemme at læse. Husker jeg rigtig, er der ikke svømmefunktion i den?

Det eneste jeg synes er negativt ved uret, er at man skal have GPS'en ved siden af.

Har også prøvet Suunto urerne, og ja jo, de er da meget fine.

I dag bruger jeg Garmin. Nemt og pålideligt. Ligesom de 2 overstående.

Kan du forene dig med gps'en på armen, og kan uret det du forventer, bliver du sikkert glad for det.

Ps. Har haft fodpoden virker super, har bare ikke brugt sådan en, efter man har kunne få gps i uret:-)

Link to comment
Share on other sites

Man kan købe sports-BHer med indbygget pulsbælte.

Suunto Ambit (2) er det bedste du kan få. Ambit kan som nævnt købes billigt. Det kan alt og lidt til.

Ambit 2: Det nye med alt gejlet, for både sport og backcountry, kan detektere armtag i svømning

Ambit 2s: Samme som ovenfor men uden backcountry funktionerne tror jeg, og lidt billigere

Ambit 2R: som ovenfor, for løbere

Ambit: Som 2 men med lidt mindre gejl.

Jeg har aldrig brugt Polar eller Garmin, men de skulle også lave gode ure, men mere løbe- og lidt trifokuseret. Måske det er ændret på de nye modeller?

Jeg gik med Suunto, da jeg ville have multisport og også bruger det til en vandretur i bjergene og skitur i ny og næ, og kun ville have et ur til det hele. Bortset fra at remmen på hr bæltet var ved at gå, ordnet på garanti, så har det virket upåklageligt og der er ikke ridser i glasset, selvom det har fået nogle tæsk.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Skønt! Tusind tak for alle svarene. Må sige, at jeg pludselig er solgt på Suunto Ambit 2 HR - især pga. de ekstra svømmefunktioner.

Jeg er lidt i tvivl om, hvilket tilbehør der er nødvendigt - f.eks. til cykling. Kan uret alene måle cykeldistance/rute, eller er man nødt til at købe Bikepod ved siden af? I første omgang er jeg egentlig mest ude efter ruteopmåler og selvfølgelig pulsmåling/kcal forbrænding i den forbindelse og ikke andet, da jeg har en cykelcomputer, der kan måle hastighed osv.

Synes I, der har erfaring med Ambit, at det er nødvendigt med foot poden?

Link to comment
Share on other sites

Mht. pulsbælte og sports-bh sætter jeg bæltet inde under bh'ens kant hele vejen rundt. På den måde er jeg også sikker på, at det ikke glider ned, og det kommer så højt op som det kan.

Forklaringen på, at kcal-tælleren ikke er til megen hjælp ved styrketræning kan du læse her: http://www.sparkpeople.com/community/ask_the_experts.asp?q=75

Tak for linket - ganske god forklaring der. :)

Link to comment
Share on other sites

Fame, det kan jeg godt sætte mig ind i, da jeg har mit på 24/7. Der er godt med store håndled ;-)

Det med apps har jeg ikke rigtig brugt, men der er en som kan finde hvilepulsen, nogen til interval, stormwarning (hurtigt fald i barometertryk), solopgang og nedgang oma. Kig selv:

http://www.movescount.com/apps

MJ, svømmefunktionerne er også dem der skulle sælge en upgrade til mig. Men det bliver nok først 3eren. Jeg tror ikke at du har brug for fod eller cykel pod'en, men du kan altid købe dem senere. Det kan det du vil, som udgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Her er i øvrigt hvordan man bruger intervaller i Ambit/2. Rudimentært, men det virker. Rygtet vil vide at efter Ambit 2R, løberudgaven af 2'eren, udkommer, så skulle de andre blive opdateret med bedre løbefunktioner. Softwaren i uret kan nemlig opdateres løbende.

http://life.tomwright.me.uk/post/45754837411/interval-training-with-suunto-ambit

Link to comment
Share on other sites

Her er i øvrigt hvordan man bruger intervaller i Ambit/2. Rudimentært, men det virker. Rygtet vil vide at efter Ambit 2R, løberudgaven af 2'eren, udkommer, så skulle de andre blive opdateret med bedre løbefunktioner. Softwaren i uret kan nemlig opdateres løbende.

http://life.tomwright.me.uk/post/45754837411/interval-training-with-suunto-ambit

Lækkert! Tak for linket. Vi har bestilt et Ambit2 hver - kæresten er hoppet med på ideen. :) De burde dukke op i løbet af den her uge. Administratoren på Pulsure.dk anbefalede en anden cykelpod end den, der hører til, så den får vi med. Ellers har vi ikke bestilt noget ekstra tilbehør - skal lige i gang med at bruge det først. Ihhh kan slet ikke vente til, det dukker op! Så skal der leges! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share