Sign in to follow this  
Morten Gimm Kongsfelt

Jeg træner ikke mave - dumt?

Recommended Posts

Kære MOL!

Jeg er langt om længe kommet igang med at træne igen! Min samlede træningserfaring er begrænset til ca. et år - som ligger 6 år tilbage! Her for et par måneder siden startede jeg så igen.

Jeg har endnu ikke noget fast program, da jeg bare gerne vil starte op mens jeg har lyst og lave det jeg finder sjovt - men følgende øvelser indgår (nogle hver gang, nogle sjældnere)

Ofte:
Dødløft (ELSKER dødløft!)
Squat
Bænkpres
KB Swings
Benpres

Sjældnere:
Overhead/military press
Cable rowing (siddende på bænk...)
Lunges
Calf-raise
Chin/pull ups
- og så har jeg eksperimenteret lidt med farmer walks, triceps pulldown, skull crushers og sikker lidt mere jeg har glemt...

- MEN jeg laver slet ikke noget isoleret mave- (eller biceps-) træning overhovedet (fordi jeg ikke gider)! Spørgsmålet er så; er det forkert? Bør jeg få det ind?

Edited by Morten Gimm Kongsfelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tog en lynvurdering, at Morten ikke pt. stiler mod DM i SL. Beklager hvis jeg tager fejl.

Spørger du på et online-forum, om isolationsøvelser til maven er vigtig (fordi du ikke gider), og du er ikke er BB'orienteret, så er det ikke vigtigt.

Edited by venaN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tog en lynvurdering, at Morten ikke pt. stiler mod DM i SL. Beklager hvis jeg tager fejl.

Spørger du på et online-forum, om isolationsøvelser til maven er vigtig (fordi du ikke gider), og du er ikke er BB'orienteret, så er det ikke vigtigt.

Folk må træne hvad de har lyst til. Jeg tvivler dog på at squat og dl træner maven særligt meget. Den laver jo stort set ikke noget, ud over isometrisk hold. Men mavens muskulatur er som alle andre muskler i kroppen, dvs den/de trænes bedst dynamisk, dvs med mavebøjninger etc. Da maven hjælper i mange andre sammenhænge, tror jeg ikke at træning her er spildt. Så træner selv mave og skrå mave ud fra den filosofi.

Biceps og triceps er mindre vigtige, og nok mest for sjov i min verden. De aktiveres i bla bænkpres, dips og chins. Træner dem ikke selv isoleret.

My 5 cents.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Folk må træne hvad de har lyst til. Jeg tvivler dog på at squat og dl træner maven særligt meget. Den laver jo stort set ikke noget, ud over isometrisk hold. Men mavens muskulatur er som alle andre muskler i kroppen, dvs den/de trænes bedst dynamisk, dvs ikke med mave(hofte)bøjninger etc. Da maven hjælper i mange andre sammenhænge, tror jeg ikke at træning her er spildt. Så træner selv mave og skrå mave ud fra den filosofi.

Biceps og triceps er mindre vigtige, og nok mest for sjov i min verden. De aktiveres i bla bænkpres, dips og chins. Træner dem ikke selv isoleret.

My 5 cents.

fixed.

Edited by KRF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da maven hjælper i mange andre sammenhænge, tror jeg ikke at træning her er spildt.

Tror ikke der er nogen, der mener det er spildt :smile:

Der bliver spurgt om det er vigtigt. Basisøvelser er vigtige, isolationsøvelser er ikke. Vil man gerne have en stor flot six-pack, så vil det da være en rigtig god idé.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Folk der ikke træner specifik biceps og triceps, har som oftes små arme.

Vil du bare være stærk, så lad være med at træne arme. Vil du se godt ud, træn dine arme.

+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mave og hoftebøjninger er ikke det samme.

Jeg anede ærlig talt ikke at der var noget som hed hoftebøjninger, da jeg skrev svaret.

Min pointe var blot, at mavebøjninger næppe er god træning til maven - uanset målet - og jeg skrev blot for sjovs skylds "hoftebøjninger" da det primært er hoftebøjerne som bliver brugt i øvelsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg anede ærlig talt ikke at der var noget som hed hoftebøjninger, da jeg skrev svaret.

Min pointe var blot, at mavebøjninger næppe er god træning til maven - uanset målet - og jeg skrev blot for sjovs skylds "hoftebøjninger" da det primært er hoftebøjerne som bliver brugt i øvelsen.

Hvis du mener de klassiske mavebøjninger, så enig. Jeg udtrykte mig måske heller ikke så klart.

Her er hoftebøjninger af en slags:

http://www.exrx.net/WeightExercises/HipFlexors/BWStraightLegRaise.html

Her er maven i spil:

http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BWLyingLegHipRaise.html

Det er først hoftebøjerne som er i aktion og så bagefter maven der flekter rygsøjlen. Hvis maven er statisk i udførelsen af en given mave/hofte øv, er mavemusklerne kun statisk støttende, og så er der nok en lang vej til en stærk mave OG sixpack.

Men det er desværre noget man ser en masse af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror ikke der er nogen, der mener det er spildt :smile:

Der bliver spurgt om det er vigtigt. Basisøvelser er vigtige, isolationsøvelser er ikke. Vil man gerne have en stor flot six-pack, så vil det da være en rigtig god idé.

Det afhænger vel af hvad ens træningsmål er. Jeg har ingen plan om en sixpack, den vil alligevel ikke kunne ses :-D, men da jeg hader mavebøjninger og med 190/95 aldrig har været typen som kunne rykke 40 af ud af den blå, så laver jeg maveøvelser for at få en stærkere mave/core :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for de blandende svar som jo stikker lidt i begge retninger, men samtidigt bekræftede mine egne tanker lidt :)

Summa summarum: Det ville være fint, at presse lidt mave/hofteøvelser ind - men det er ikke et must...

Folk der ikke træner specifik biceps og triceps, har som oftes små arme.

Vil du bare være stærk, så lad være med at træne arme. Vil du se godt ud, træn dine arme.

Du har skam helt ret - jeg er en lille lort på 174cm/72kg som ikke har specielt store overarme :)

Mine tre store løft hedder: 145/85/60

Såårh...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har blandet de to øv jeg linkede til sammen til en. Udgangspositionen som lying hip raises. Hold benene strakte og bøj i hoften, til de er lodrette (hoftebøjere) og løft så hoften fra bænken, ved at flekse rygsøjlen, træk skuldre og navlen sammen så at sige, mens at man fortsat holder benene lodrette, og så baglæns tilbage til udgangspositionen. Et stk compund øvelse der napper to fluer og der er svært ikke at få aktiveret maven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruger curls for albuen, men tvivler på, jeg har fået synderligt store guns af det. Gør det på mine stem og bænkpres dage i 10x3. Mavetræning hjælper i mine øjne med at forberede til f.eks. dødløft i mit opspænd. Her benytter jeg mest statiske øvelser som f.eks. hollow body på tid, enten på squat/DL dage eller i mellem styrketræningsdagene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this