Hvordan regner jeg min daglige proteinindtag ud?


Keeptrying
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet i et års tid efterhånden, og jeg har INTET pulver taget af nogen art, da jeg har den holdning at jeg vil komme så langt som muligt ved at indtage naturlige ting. Men jeg har så på det sidste tænkt, at jeg måske skulle igang med det.

Jeg regner med at købe Bodylabs Whey 100, også evt. noget kulhydrater. Det er jo godt, at tage lige efter træningen, altså begge ting - men skal jeg bare blande de 2 ting sammen? Og evt. hvis jeg tager kreatin med, skal jeg så også bare blande alt sammen i en shake efter træningen? Hvad er fremgangsmåden? Sorry for idiot spørgsmål.

Og en anden ting - Det vil jo være godt, hvis jeg regner med daglige proteinindtag ud som jeg får igennem kosten.. men hvordan fanden skal jeg regne det ud?

Min daglige kost ser nogenlunde sådan her ud:

Morgenmad kl. 6.15: Et stykke franskbrød med smør, evt. med et stykke frugt + appelsin juice.

Morgenmad kl. 9.00: 2 stykker solsikkerugbrød med bacon-leverpostej og spegepølse/kødpølse/rullepølse + 1 glas vand og 1 kop kaffe.

Middagsmad kl 12.00: 2 stykker solsikkerugbrød med bacon-leverpostej og spegepølse/kødpølse/rullepølse + 1 glas vand og 1 kop kaffe

Eftermiddagsmad kl 16.00 (30 minutter inden træning): 1-2 stykker franskbrød med ost eller lign. + 1 glas appelsin og- eller 1 kop kaffe.

Aftensmad kl. 19.00 ca.: 1 Stor Kalkun/Kylling filletter eller filletter i tern (økologisk), 2-3 mellem bagte kartofler (økologisk), 1 tallerken kål (økologisk) + 1 glas mælk eller vand.

Og ingen natmad. Jeg ved godt at i ikke kan, ud fra det jeg har skrevet sige hvor meget jeg indtager af protein, men det er bare sådan et indblik i min daglige kost. Og den er sådan der - stort set hver dag.

Jeg vejer ca. 92 kg.

Kan i hjælpe? :)

Link to comment
Share on other sites

Du skal kende de mængder mad du dagligt indtager og så skal du enten regne det manuelt ud eller taste tallene ind i en kostplan. Der findes utallige kostberegnere på nettet. Jeg bruger bodybuilding.dks når jeg skal regne mine macros ud.

Jeg ville i øvrigt mene at du skal spise langt mere mad og så glemme proteinpulver og carbs. Drik en liter mælk eller spis en bøtte skyr.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil meget hellere æde mere - og det er da også nemt. Jeg skal jo bare skifte noget af maden ud, til noget mere proteinrig mad. Men det er lige det at finde det.

Aftensmaden er jo fint. Men jeg kunne jo spise noget andet til morgen - f.eks Yogurt og noget frugt? Også til middag nogle grøntsager og grovbrød og noget kød?, også før efter træningen noget skyr eller hvad? også en protein shake efter træningen?

Mit problem er, at jeg er ikke så fandens kreativ hvad angår mad. Har sat og regnet mig frem til at jeg skal have 230g protein pr. dag, 90g fedt og 470g kulhydrater, så vil jeg komme op på et kalorieoverskud.

Link to comment
Share on other sites

Mit problem er, at jeg er ikke så fandens kreativ hvad angår mad. Har sat og regnet mig frem til at jeg skal have 230g protein pr. dag, 90g fedt og 470g kulhydrater, så vil jeg komme op på et kalorieoverskud.

Mere fedt færre kulhydrater. Det er ikke særligt svært at finde ud af hvor meget man skal spise. Det kræver bare at man læser på indholdsfortegnelserne, på de madvarer man spiser. Eller også bruger man en kostberegner, hvor man prøver sig frem indtil man lander på de macros man ønsker.

Ps. Blackice har ret, kunstige bøffelmuskler er ikke ønskværdigt. Jeg lever i en daglig kamp, hvor jeg prøver ikke at blive udstødt af samfundet.

Link to comment
Share on other sites

Okay, så det er egentligt slet ikke nødvendigt med en kostplan, hvis bare jeg nogenlunde ved hvor meget jeg får på en dag. Fordi jeg spiser det samme hver dag, så hvis jeg bare finder ud af hvor meget der i det jeg spiser på en dag så er det jo fint. Og får jeg så for lidt, så ændrer jeg lidt hist og her eller tilføjer lidt mere til måltiderne så jeg kommer op på det?

Jeg ved godt, det ikke er en videnskab at finde ud af det.

Link to comment
Share on other sites

Skift brødet om morgenen ud med æg og brødet om formiddagen ud med skyr, så er du allerede godt på vej. Det giver ikke helt mening at du spiser så mange kulhydrater og så få proteiner og så lidt fedt. Jeg bruger selv madlog til mine beregninger og kan anbefale det, da man også nemt får beregnet dagens energiprocent-fordeling....noget jeg i hvert fald har brug for, hvis jeg skal nå min. 20% protein og 25% fedt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker lidt sådan her:

Morgenmad: 2 stk. rugbrød med 2 æg + 1 glas mælk. Der vil jeg da ligge på 30~ gram protein og kulhydrat, samt fedtet fra æggene.

Formiddagsmad: 2 stk Rugbrød med Oksespegepølse/kalkun eller kylling filet/Makrel eller tun. 2 kalkunskiver vejer 100g, hvilket er 20gram protein og måske en bøtte skyr?

Middagsmad: Det samme som formiddagsmaden?( Jeg ved du skriver at jeg skal skifte rugbrødet ud, men jeg syntes altså ikke det er muligt.. jeg syntes altså jeg har brug for brød, og der er også kulhydrater i, og det er kun fra morgen til middag jeg spiser rugbrød, så resten af dagen får jeg jo ikke ret mange kulhydrater)

Før træning: En bøtte skyr evt. nogle mandler?

Efter træning: Jeg tænker lidt en proteinshake? For at få noget nemt, hurtigt.

Aftensmaden: Er som regel kalkun/Kylling/hakket oksekød, bagte kartofler og grøntsager (Hvidkål, Rødkål, Æbler, Gulerødder)

Natmad: En skive eller 2 af kødet fra aftensmaden + 1 glas mælk?

Det er sådan det jeg har tænkt som en ændring, og der er da ihvertfald et boost af protein og fedt og mindre kulhydrat. Men jeg vil tro, at jeg lander sådan ca. omkring det jeg skal have. Jeg vil IKKE stå og veje min mad, kun den ene gang for at finde ud hvad jeg sådan får.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share