Løbetræning med benstyrketræning program


michael_octavio@hotmail.com
 Share

Recommended Posts

Introduktion

Hej. Jeg er startet til fitness for kort tid siden for at træne eksplosiv styrketræning, som jeg hurtigt droppede og tænkte på at træne op til langdistance løb i stedet for.

Jeg tænkte, det ville være smart at kombinere med noget styrketræning i benene, så jeg søgte sagen op på Google og tog udgangspunkt i den her artikel, jeg fandt: http://vorespuls.dk/artikel/loeb-styrketraening-giver-kilometer-benene

Der står, jeg burde placere styrketræningen efter let løbetræning og den intensive løbetræning må ikke ligge på samme dag.

Så tænkte jeg, at jeg ville træne således:

dag1: let løb -> styrketræning (ben og kropstammen)

dag2: hårdt løb

dag3: let løb -> styrketræning (ben og kropstammen)

dag4: dag1

dag5: dag2

osv.

Spørgsmål

Mit spørgsmål går ud på, om jeg kan træne hårdt løb lige dagen efter jeg har styrketrænnet? Så kan mine muskler ikke nå at restituere, eller er det kun, hvis jeg træner eksplosivt, restitution er meget vigtigt? Hmmmm...

Men hvis det ikke kan lade sige gøre, så bliver det bare et underligt program, og så ville det ikke kunne lade sig gøre at løbe 3 gange om ugen...

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet der kommer til mig nu er: Hvor længe har du løbet? hvor tit har løber du?

Hvis svaret er, at du har løbet stabilt 4-5 gange om uge hen over det sidste år. Så kan du godt kører programmet, som nu har sat det op.

Dog ville jeg, hvis du vil løbe hver dag, køre det 3 uge på fuld afstand og 1 uge på 1/3 afstand.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet der kommer til mig nu er: Hvor længe har du løbet? hvor tit har løber du?

Hvis svaret er, at du har løbet stabilt 4-5 gange om uge hen over det sidste år. Så kan du godt kører programmet, som nu har sat det op.

Dog ville jeg, hvis du vil løbe hver dag, køre det 3 uge på fuld afstand og 1 uge på 1/3 afstand.

Tak for svaret.

Ja men så er det helt håbløst, det jeg har sat op x)

Jeg er slet ikke trænet op, jeg har løbet før i en måned hver anden dag, men det var tilbage i efteråret og betyder ikke noget nu.

Burde jeg så vente med at kombinere styrketræningen med løb, hvis jeg vil træne op til langdistance som helt utrænet?

Men jeg tænkte på meget let løb træning på styrketræningsdagene, men det er vel lige meget :S

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens løbe dagen efter, du har lavet styrketræning. Det er selvfølgelig ubehageligt at løbe, hvis du er superøm i benene efter styrketræningen dagen før, men det kan du tilpasse, ved ikke at tage for mange sæt til ben og ikke for tungt. Husk som en tommelfingerregel: Ømhed gør ikke noget, egentlige smerter er en anden historie, hvor man skal passe på.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Tak :D Men jeg tænkte bare om mine ben godt kan klare at løbe dagen efter jeg har styrketrænet dem?

Du kan sagtens løbetræning efter en vægt dag. Du kan også løbe samme dag, hvis det skulle være.

Hvis Du vil fokusere på lange distancer, bør du bruge tiden på lange rolige ture, og lade styrketræningen bestå af fx. 1 H kettlebell swings, udfaldsskridt, og frontsquats.

Er tiden kneben er det bedre at bruges en på løb.

Smut forbi løbesiden.dk og læs afsmittende om maraton træning, og evt afsnittet på forum der hedder. Langsomt løb er meget svært.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share