Hviledag mellem intervalløb?


dna
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er netop begyndt med intervalløb og har hørt at man skal holde hviledag mellem træningerne. Men lige lidt om min situation:

Mit mål er at tabe mig samt at komme i bedre kondition. Jeg vejer pt ca. 125 kg, men har tabt ca. 20 kg på et års tid. Jeg er sømand og derfor er mine træningsmuligheder begrænsede, men vi har et løbebånd, en romaskine og lidt forskellige vægttræningsmuligheder.

Jeg er netop begyndt med intervalløb, hvor jeg først går i 5 minutter som opvarmning, derefter 10 runder med 30 sekunders løb og 45 sekunders gang, og tilsidst 3 minutter cooldown med gang. Dette bliver til i alt lidt over 20 min. og vil blive udvidet efterhånden som konditionen er til det.

Indtil videre har jeg gjort dette hver 2. dag (kun 3 gange indtil nu) fordi jeg har hørt man skal holde hviledag, men er dette nødvendigt, hvis benene er ok?

Anders

Link to comment
Share on other sites

Man behøver ikke at nødvendigvis at holde holde hviledag, dog er min erfaring at pga. din vægt (har også selv været der oppe) skal du ikke løbe hver dag, du risikerer skinnebensbetændelse og andre skader.

Dermed ikke sagt at du skal hvile i de mellemliggende dage, der er det super med en romaskine og noget vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give ret i at løb i den vægtklasse (har også selv været deroppe) bliver en tand for hård. Jeg vil som Gizmo1980 siger enten romaskine eller noget vægttræning.

Personligt ville jeg vælge vægttræning for bevaring af muskelmasse under vægttab, og med et ordentligt program ryger der også rigeligt af kalorier med at løfte vægte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share