Der ryger for meget muskelmasse.


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Efter en måned på diæt er resultatet således:



Vægt: 86,8 kg --> 83,3 kg


BMI: 24,6 --> 23,3


BF: 15,3% --> 14,2%


Fat: 13,3 kg --> 11,8 kg


FFM: 73,5 kg --> 71,5 kg



Udviklingen er fra d. 22/1 - 19/2. Når jeg har vejet mig på vægten derhjemme, har jeg været godt tilfreds med resultatet.


Efter denne måling, er jeg dog knap så begejstret, i og med jeg har tabt mere muskelmasse end fedt!


What to do? Skal jeg have et lidt højere dagligt kcal indtag? Flere proteiner? Råd modtages gerne!


Link to comment
Share on other sites

Medmindre du har været i sultestrejke den sidste måned, så tror jeg ikke du skal stole for meget på den måling.

Du har tabt 3,5kg. hvor de 2kg er muskelmasse? Er du gået fra 5 styrketræninger om ugen til 0, så måske, ellers er der nogle faktorer der forstyrre denne måling (eller den første måling). Har du ikke lavet kontrolmålinger løbende gennem den sidste måneds tid? 2 målinger med en måneds mellemrum er ikke speciel valid data.

Har du spist bare en "normal" mængde protein og styrketrænet 2-3 gange om ugen, så tror jeg ikke på, du har tabt 2kg muskelmasse ud af 3,5kg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg styrketræner ca 2. gange ugentligt, men fokus er på triathlon og det er klart der det meste af min træning ligger. Jeg har ikke sultestrejket, men mit underskud har været over 500 kcal dagligt.

Vægten er selvfølgelig blevet tjekket løbende, men selve fedtmålingen (som er lavet på en Tanita vægt), har jeg kun fået lavet de to gange. Jeg er klar over, den er upræcis, men når det er på den samme vægt, gik jeg ud fra det kunne bruges som et pejlemærke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg styrketræner ca 2. gange ugentligt, men fokus er på triathlon og det er klart der det meste af min træning ligger. Jeg har ikke sultestrejket, men mit underskud har været over 500 kcal dagligt.

Vægten er selvfølgelig blevet tjekket løbende, men selve fedtmålingen (som er lavet på en Tanita vægt), har jeg kun fået lavet de to gange. Jeg er klar over, den er upræcis, men når det er på den samme vægt, gik jeg ud fra det kunne bruges som et pejlemærke.

Pejlemærke, ja. Valid data, nej. Det kan jo fint passe, du har tabt dig ca. 3kg på en måned. Men hvis du vil minimere tab af muskelmasse, bør du dog ikke tabe dig næsten et kilo om ugen, 500g vil umiddelbart være bedre.

2 målinger på en Tanita vægt med en måneds mellemrum, kan du nok ikke bruge til så meget. I fremtiden vil jeg nok anbefale en på ugebasis, og så analysere udviklingen efter 5-6 målinger.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du styrketræner burde muskeltab være minimalt så længe du sørger for at holde dit proteinindtag oppe.

FFM er jo også andet end muskel. Kan være glykogendepoter der er gået ned og derfor ophober du ikke lige så meget væske.

Men som andre har sagt kan du ikke bruge to målinger til noget. Skal ses over flere målinger. Jeg måler selv 1 gang om ugen og konkluderer først nået når jeg har 3 målinger (minimum) der viser samme tendens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share