Eliteidræt, børn og kost


Gabi
 Share

Recommended Posts

Sund varieret kost vil være det simple svar. Makrofordelingen(hvor mange kulhydrater, proteiner osv) afhænger af hvilken form for idræt der er tale om. Kan du være lidt mere specifik omkring træningsmængden per dag og hvilken form for sport der er tale om?

Link to comment
Share on other sites

Der er tale om drenge mellem 10-13 år de træner ishockey, deres træningsmængde ser således ud om ugen:

Morgentræning på is 3 timer

Eftermiddagstræning på is ca 6-8 timer

Fysisk træning off ICE ca 4 timer

På nuværende tidspunkt spiser de varierende men jeg har flere diskussioner med trænere og forældre om hvorvidt de skal spise nutellamadder, druesukker, Faxe kondi og og andre hurtige optagelige kulhydrater, da jeg mener at en sukkerfri kost ville være absolut det bedste hvis de skal restituere hurtigere, de skal have et stabilt blodsukker samt mere energi.

Jeg kunne godt tænke mig at lave en kostplan til disse børn, så de bliver stærkere og mere udholdende, men jeg er i tvivl om det er på samme måde som voksne at de spiser. Kan man øge deres muskelmasse via kosten når de træner så meget?

jeg er sportsernærings konsulent og ved en masse om voksne i forhold til træning, kost og mm. Har selv spillet ishockey i 27 år.

Jeg har ikke arbejdet med børn på denne måde før og vil gerne høre nogle råd i forhold til eliteplan og børn?

Link to comment
Share on other sites

Det er 14 timer om ugen/2 timer om dagen.

Har du nogen evidens du kan fremføre for at elimineringen af disse ting i deres kost vil føre til hurtigere restitution og mere energi, stærkere og at de bliver mere udholdende af det?

Jeg syntes du tager forskningen til indtægt for mere end den kan bære.

Og husk at børn skal have liv til at være børn og ikke være små voksne. Så længe at de spiser efter de officielle kostråd, er du der 90%. En faxekondi er det ikke mange der er døde af.

Hvad er en sportsernæringskonsulent?

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jeg har evidens fra forskellige artikler på bl.a. Bodybuilding. Dk, team Danmarks ernæringsrådvivere men det er i forhold til voksne.

Jeg savner flere artikler og viden om børns fysiologi i forhold til elite idræt.

De kan sagtens hygge med Faxe Kondi også videre i perioder. Det er mere i forhold til når de er afsted til lange turneringer i weekenderne, jeg især mener at det er vigtigt at spise rigtigt så de kan restituere hurtigt.

sportsernærings konsulent er en uddannelse hvor du lære alt om kost i forhold til træning, lære at lægge en kostplan alt efter om du vil tabe dig, tage muskler på og mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share