En ny start!


MaKuMa
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg var lidt i tvivl om, hvor jeg skulle placere dette indlæg, men jeg vurderede det passede bedst herinde.

Sagen er den, at jeg har gennemgået et vægttab over nogle år, der har bragt min vægt ned fra 132-137 kg. og til i dag 83 kg. Jeg er selvfølgelig meget stolt af min præstation, men jeg vil videre herfra. Jeg synes selv jeg har rimelig styr på kosten, men jeg har brug for noget hjælp fremadrettet.

Min situation: Jeg er 184 cm. høj, men ser man bort fra en mave (der er en brøkdel af hvad den var engang) så ser jeg faktisk ok ud. Jeg er dog i den situation, at mit vægttab er opnået via kostomlægning og let motion (kondicykel/gang/lidt løb). Med andre ord er jeg gået fra at være meget tyk til i dag at være tyndfed (jeg har en fedtprocent på 24-25%).

Det skal jeg have gjort noget ved, og derfor har jeg brug for nogle råd.

1. Hvordan skal jeg skære kagen herfra? Jeg er indstillet på at øge motionsfrekvensen (mere intens kondicykel, løb og let styrketræning i Loop Cirkeltræning), men er usikker på, hvordan jeg skal anlægge min kost. Mit mål er som udgangspunkt ikke at tabe mig yderligere lige nu, selvom jeg over tid gerne vil ned på 75kg. Konklusionen er derfor: Væk med 15 kg. fedt, på med 7-9 kg. muskler.

Skal jeg anlægge et ligevægtsindtag lidt over udgangspunktet, med masser af proteiner, og så bare træne igennem? Eller skal jeg gå amok i proteiner, træne igennem og anlægge et indtag lidt under ligevægtsindtaget? Og hvordan skal jeg tackle fedt? Jeg ved jo, at fedtet (og ikke vægten) er fjenden - betyder det, jeg skal køre fedtindtaget helt i bund og så bare træne igennem?

Et står klart. Jeg ved, jeg skal træne systematisk (og uden brug af tunge håndvægte). Men kosten er jeg usikker på. Jeg håber, I kan hjælpe :)

Edited by MaKuMa
Link to comment
Share on other sites

Tillykke med det flotte vægttab.

Hvorfor står det klart for dig at tunge håndvægte ikke skal indgå i din træning ? + "at det er fedt og ikke vægten der fjenden" ?

Der skal nok være muligt at få en smule hypertrofi (ikke meget), hvis du ikke har været i loop før, men på ligevægts indtag vil det ikke være alverden. Hvis dit mål reelt er at tage 7 kilo på i muskler tror jeg ikke tilnærmelsesvis at ligevægt indtag og et træningsregimente på Loop og cykling kan levere.

Desuden er jeg heller ikke overbevidst om at en fedt% på 24-25 er specielt slemt.. Hvad er dit køn, og hvad er din alder, hvordan har du fået din fedt% målt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor står det klart for dig at tunge håndvægte ikke skal indgå i din træning ? + "at det er fedt og ikke vægten der fjenden" ?

Hård styrketræning bliver aldrig en naturlig del af min træning, og eftersom jeg kører ud fra devicen, at den bedste træning er den, der bliver dyrket, så er det en beslutning, der står ved magt. Jeg vil ikke påbegynde en træning, der er mig dybt intetsigende. Mit mål er således heller ikke at blive stor, men blot at blive "almindelig" at se på dvs. mindre kvabset. At der skal muskler på er derfor heller ikke alfa-omega; det er at smide fedt.

Spørgsmålet er derfor om jeg blot skulle fokusere på at indtage proteiner og minimum af fedt og kulhydrater, mens jeg fortsætter den nuværende træning.

Der skal nok være muligt at få en smule hypertrofi (ikke meget), hvis du ikke har været i loop før, men på ligevægts indtag vil det ikke være alverden. Hvis dit mål reelt er at tage 7 kilo på i muskler tror jeg ikke tilnærmelsesvis at ligevægt indtag og et træningsregimente på Loop og cykling kan levere.

3-4 kg. muskler kan også sagtens gøre det. Jeg har aldrig trænet muskler før.

Desuden er jeg heller ikke overbevidst om at en fedt% på 24-25 er specielt slemt.. Hvad er dit køn, og hvad er din alder, hvordan har du fået din fedt% målt.

Jeg er en mand, og jeg er 27 år gammel. Jeg fik målingen foretaget i Loop på en dertil indrettet impedansvægt (tror jeg det kaldes). Jeg ser jo gerne, i første omgang, fedtprocenten nedsat til 15%

Link to comment
Share on other sites

De fleste fitness sites, også her på mol har nogle udemærkede guides til kost. Det bliver nemt en smule fanatisk om det er det ene eller det andet paradigme man skal følge, når det er sagt er der masser af disse "diæter" som ligger op til en udmærket kost.. Fordelingen af kulhydrat, fedt og protein(og ja protein øger forbrændingen) betyder ikke det vilde i min verden.

De 3-4kg muskel masse... jeg er skeptisk, men fin form og fedt tab bestemt muligt, på den cocktail du skitserer(du om nogen burde kunne levere, med de resultater du har bag dig.). NB frygten for at få meget store muskler er overvurderet, det sker ikke så pludseligt... også selvom man styrketræner(og jeg syntes din pointe med at lyst/træning man får gjort er den bedste er helt fin).

Gi vind med projektet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share