Sign in to follow this  
Morten Gimm Kongsfelt

Skinnebensbetændelse(+ læg) - hvad nu?

Recommended Posts

Kære MOL

Jeg var i dag til en sportsmassør, som sagde at jeg havde skinnebensbetændelse + læggen. Det er ikke noget jeg har tænkt over, men massagen (og lidt akupunkter) gjorde åndssvagt ondt i læggen, så ud fra den devise giver det meget god mening... Jeg skal til massør igen om en uges tid og følge op på det.

Det under mig dog noget, at jeg har fået det... Jeg går en del i min hverdag og er for nyligt begyndt at gå (vandre) lidt mere, dog ikke mere, end jeg gjorde for bare et halvt år siden... Jeg cykler ikke, jeg løber ikke, jeg dyrker ikke noget sport - udover min styrketræning...

Eneste "forandring" jeg selv kan komme på - udover at jeg går mere - er, at jeg er begyndt at gå i ret flade sko, næsten "barfods"... Kan det være en del af forklaringen?

Så, det jeg vil spørge om: i hvilket omfang kan jeg fortsætte min styrketræning?

Jeg går ud fra, at calf raises er helt udelukkede. Og squats, lunges mv., alt med benene er vel også en dårlig idé - eller...? Kan jeg tillade mig at forsætte med at dødløfte?

Jeg vil gerne over min betændelse så hurtigt som muligt, så hvis det kræver at jeg undgår visse belastninger er jeg villig til det - omvendt vil jeg gerne fortsætte min træning, så vidt det er muligt..

Edited by Morten Gimm Kongsfelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så du har ikke ondt, aldrig mærket til det, og har generelt ingen gener i din hverdag?

Pludselig fortæller en "sportsmassør" dig, at du har en diagnose, og NU er du skadet? :smile:

En massør kan på ingen måde stille en diagnose, du må han/hun simpelthen ikke gøre, det er meget uprofessionelt. Hvis du ikke har nogle smerter/gener, så fortsæt endelig som du har lyst til, uden at tænke på hvad den kære massør mener. Får du smerter, så tag til en læge eller fys.

Og nej, flade sko er ikke en forklaring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HVIS du har skinnebensbetændelse er du slet ikke i tvivl. Det gør vildt ondt. HELE tiden og forstærkes af løb og gang.

Hvis massagen gjorde mere ondt end sædvanlig er det måske nærmere et tegn på at du er en lille smule overbelastet. I så fald syntes jeg at du bare skal skrue en anelse ned for træningen og se om ikke det har hjulpet næste gang du er til massage.

P.S. Jeg er absolut ikke ekspert i skader, men har prøvet at have skinnebensbetændelse gentagne gange og nærmest kronisk igennem et års tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej allesammen!

Tak for jeres kritiske svar!

Hun hedder Maria Eriksen og holder til på Frederiksberg - nogle der kender til hende?
http://www.massagecph.dk/behandler
http://www.proff.dk/firma/sportsmassage-vmaria-e.-eriksen/frederiksberg-c/aktiviteter-vedr%C3%B8rende-fysisk-velv%C3%A6re/15860597-1/

Jeg var også selv noget kritisk/varsom, da jeg lå på briksen og hun sagde at jeg havde det; for jeg HAR haft skinnebensbetændelse en gang før - og det gjorde fandme nas! Og det er slet ikke hvad jeg føler lige for tiden.
En lille overbelastning er dog nok ikke udelukket og måske noget jeg bør være obs på.

Jeg har "fået" massagen næsten gratis, da Maria Eriksen var "supervisor" for en, som er ved at uddanne sig til Sportsmassør - så derfor har jeg ikke haft noget imod at skulle ligge på briksen et par gange :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE!

Nu er der gået nogle uger siden jeg skrev sidst og jeg har siden da fået massage og akupunktur et par gange.

Jeg "troede" ikke rigtigt på det i starten, så jeg har måske ikke taget så meget hensyn til det, hvilket har resulteret i, at det er blevet værre; jeg må nok erkende, at jeg har skinnebensbetændelse nu. Mine stænger er lidt ømme og konstant tunge. Jeg går meget i løbet af min arbejdsdag, (og løber en smule), men ellers belaster jeg ikke rigtigt mine ben. Jeg har ikke løbet, cyklet eller lavet bentræning i to måneder nu.

Hvad skal jeg gøre? Mere massage? Søge fys? Lange sokker på benene om natten? Varme/kuldechok? - alt sammen udover hvilke, selvfølgeligt.

Råd modtages med kyshånd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Morten.

Jeg er selv fysioterapeut og ser en del skinnebensbetændelser.

Det jeg ofte ser hos disse folk, er at hoftens muskulatur ikke er stærk nok og derfor skal foden/underben bruges til at stabilisere kroppen mere end den har godt af. Det er en af hovedgrundene til skinnebensbetændelse. Rigtigt mange kommer med gentagne betændelser og har fået massage som behandling samt ordineret pause fra deres sport.

Hvis ikke du træner din hoftes muskulatur ordentligt op, så vil di blive ved med at rende ind i samme problem.

Vh Caspar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Morten.

Jeg er selv fysioterapeut og ser en del skinnebensbetændelser.

Det jeg ofte ser hos disse folk, er at hoftens muskulatur ikke er stærk nok og derfor skal foden/underben bruges til at stabilisere kroppen mere end den har godt af. Det er en af hovedgrundene til skinnebensbetændelse. Rigtigt mange kommer med gentagne betændelser og har fået massage som behandling samt ordineret pause fra deres sport.

Hvis ikke du træner din hoftes muskulatur ordentligt op, så vil di blive ved med at rende ind i samme problem.

Vh Caspar

Nu er det nemt nok at sige at han skal træne hoftemuskler op og det kan jeg godt se ideen, men det jo mega uspecifikt!

De fleste vil skulle træne deres baldemuskler (glut med og max), samt inderlårs muskler op for at stabilisere benet. Derudover vil det være interessant at kigge på rygstabilitet samt hvordan benet "styres", om der er pæn balance ned igennem benet eller om det vælter for meget indad.

Men for at det skal kunne overføres til både løb og gang er det ekstremt vigtigt med fokus på stående øvelser hvor benet skal læres at styres ala funktionelle øvelser. F.eks. øvelser som balance, spring, gang, løb osv med fokus på "styret" benet optimalt. Det er især den sidste del som er vigtigt for at få maksimale ud af genoptræning/forebyggelsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this