Optræning af knæ til mini triathlon.


Tthunbo
 Share

Recommended Posts

Hej, Motion-Online!

Jeg måtte sidste år på grund af knæ problemer springe over det lokale, årlige mini triathlon. Jeg har siden forsøgt med blid træning af få mine knæ på rette bane, og det er blevet bedre, men de er nemme at overbelaste. Skaden skete for halvandet år siden, da jeg var igang med et træningsforløb. Jeg kunne squatte 80kg med korrekt teknik - jeg blev spottet af min idrætslærer. Min læge har forklaret mig, at det handler om indskrænket muskelvæv i knæene.

Distancerne i mini triathlonet er 400m svømning, 4km løb, og 20km cykling.

Tror I det er muligt for mig at kunne gennemføre det?

Kan nogen hjælpe mig med, hvordan jeg fastlægger et program, så jeg kan undgå at overbelaste mine knæ, men samtidigt kan komme i form til at gennemføre triathlonet d. 7. juni?

På forhånd tak.

Vh

Tthunbo

Link to comment
Share on other sites

In

Hej, Motion-Online!

Min læge har forklaret mig, at det handler om indskrænket muskelvæv i knæene.

Den har jeg sku ikke lige hørt før...

Hvad kan / kan du ikke nu? Kan du slet ikke løbe? Og hvor galt er det?

Et mini tri burde være relativt nemt at træne sig op til - såfremt du ikke er helt skadet lige nu?

Link to comment
Share on other sites

In

Den har jeg sku ikke lige hørt før...

Hvad kan / kan du ikke nu? Kan du slet ikke løbe? Og hvor galt er det?

Et mini tri burde være relativt nemt at træne sig op til - såfremt du ikke er helt skadet lige nu?

Jeg kan som det ser ud nu svømme ubesværet crawl - set bort fra krampe i en lægmuskel, lunte, løbe ca. 500 meter før det gør ondt i knæene, og cykle 2 kilometer før det gør ondt i knæene.

Jeg har selv tænkt på, om det kan have med løberknæ at gøre? Jeg har spillet meget fodbold for nogle år siden, og leget meget parkour dengang tilmed.

Link to comment
Share on other sites

Meget groft sagt, så kan det være løberknæ hvis det sidder på ydersiden, og springerknæ hvis det sidder på forsiden under knæskallen.

Har du ordentlige løbesko? Strækker du ud? Har du prøvet foam roller?

Det sidder under kanten af knæskalden, og oven over den spidst, der er under. Jeg smider et billede op i aften.

Jeg har nok ikke ordentlige løbesko.Jeg har lige nu nogle Adidas Spezial.

Ja, jeg strækker ud.

Jeg har ikke prøvet foam roller. Men med henblik på det, jeg har læst om den nu på Wikipedia, tror du så, at det er en god idé at hvile på knæene? Det gør allerede ondt, hvis man trykker med en finger.

Link to comment
Share on other sites

Søg kompetent behandler.

Enig, og snart... :)

Selvfølgelig er min mobil gået i stykker i løbet af dagen, så ingen billeder i aften. Beklager.

Findes der tilskud til behandling når der er tale om en fysioterapeut eller lignende?

Ja, hvis du bliver henvist af egen læge - hvilket plejer at være ret nemt - så er der tilskud til Fys. Er du medlem af "Danmark", giver de også tilskud.

Hvis du har så ondt som det lyder til, så lad være med at løbe eller andet der gør ondt, og kom til læge snarest..

Link to comment
Share on other sites

Enig, og snart... :)

Ja, hvis du bliver henvist af egen læge - hvilket plejer at være ret nemt - så er der tilskud til Fys. Er du medlem af "Danmark", giver de også tilskud.

Hvis du har så ondt som det lyder til, så lad være med at løbe eller andet der gør ondt, og kom til læge snarest..

Det lyder som om, at lægen er den smarteste løsning. Afsted med mig!

Tak for gode råd. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share