Kosttilskud - penge ud af vinduet


Morten28
 Share

Recommended Posts

Jeg læste i dagens udgave af JP, at kosttilskud (herunder proteinpulver) er "penge ud af vinduet" og "kosttilskudsproducenterne tjener styrtende med penge". Det sidste lyder meget rigtigt, men journalisten Mette Bloch (som jeg har mistænkt for ikke at have den store doktorgrad i kost, træning og ernæring), er af den mening at al kosttilskud er unødvendigt... :rolleyes:

Kan vi ikke få Jørgen Storm til at sende en af hans sædvanlige mails til journalisten ?? :D

God weekend!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan kan tilskud være "penge ud af vinduet" når vi går ind og erstatter f.eks den daglige proteintilførelse med lidt tilskud. Selvfølgelig skal kosten hovedsaligt består af alm. fødevare, men for at komme op på den nødvendige proteinmængde - for mit vedkommende ca. 240 gr. - så skal jeg godt have tilberedt nogle proteinholdige måltider, gennem hele dagen. Og nej, lige her er jeg glad for f.eks mit proteinpulver. :tongue:

Sidst og ikke mindst, hvis den kære Mette har været eliteudøver, så må hun da også kende til kreatin og dens virkning - hvis hun har valgt at sidde dens virkning øverhøring pga et princip, så har hun da helt sikkert gået glip af en yderlig udvikling rent Sportsprætentionsmæssigt!!

Link to comment
Share on other sites

Sidst og ikke mindst, hvis den kære Mette har været eliteudøver, så må hun da også kende til kreatin og dens virkning - hvis hun har valgt at sidde dens virkning øverhøring pga et princip, så har hun da helt sikkert gået glip af en yderlig udvikling rent Sportsprætentionsmæssigt!!

Ja men det gælder kun hvis man ikke får nok kreatin gennem kosten ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel meget symptomatisk for den danske mentalitet omkring organiseret sport. Jeg mener at DIF på et tidspunkt vist nok mente at kosttilskud var et skråplan, som kunne føre til anvendelse af doping. :retard:

Jeg tror, det er fordi de er fanget i den samme argumentation, som den der bruges omkring narkomaner af hårde stoffer (heroin, crack, kokain etc.) og unges hashforbrug.

De har spurgt X antal brugere af anabole steroider, om de har brugt proteinpulver inden de begyndte at bruge AS, ligesom X antal narkomaner er blevet spurgt om de "brugte" hash inden de røg på de hårdere stoffer. Så har de meget firkantet vent det om og brugt det som skræmmebillede, hvis og hvis så ender du som ham og ham.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Har desværre ikke tid til en lang smøre lige nu.

Men er M. Bloch overhovedet uddannet journalist ???????.

At hun er en irriterende højtråbende K...... er jeg ikke i tvivl om.

Undskyld men jeg kan ikke døje hende :devil:

Det lyder alvorligt har hun gjort dig fortræd :unsure:

Link to comment
Share on other sites

[Hun er, så vidt jeg ved, tidligere elite-roer.

Om hun så er tidligere landsholstræner i hvilkensomhelst sportsgren, så skal hun passe

på med SÅ konservative udtalelser i et offentligt medie. Som jeg skrev tidligere, så har hun sikkert ikke en doktorgrad i kost, træning og ernæring :blink:

Link to comment
Share on other sites

hvis hun har valgt at sidde dens virkning øverhøring pga et princip, så har hun da helt sikkert gået glip af en yderlig udvikling rent Sportsprætentionsmæssigt!!

Så vidt jeg var hun verdensmester i singlesculler, så det må vel trods alt være begrænset, hvad hun er gået glip af præstationsmæssigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jamen i forhold til hvad. Det kunne være at hun var blevet verdensmester året før hvis hun havde brugt noget tilskud. Så den der med at; jeg gainede 3 kg sidste år, så alt hvad jeg gjort og spist har været optimalt. Men igen selvsamme kunne havde gainet 5 kg med en optimering af kosten samt en brug af diverse kosttilskud. B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke Mette Bloch ville have haft en effekt ved at bruge kreatin. Hendes idræt er jo roning en overvejende aerob aktivitet. Så vidt jeg ved har kreatin ikke nogle nævnværdig indflydelse på ens udholdenhed. Man øger jo også sin vægt. Det tror jeg ikke er godt for en udholdenhedspræstation. Der er jo også noget med vægtklasser i roning.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om, at Mette Bloch har en meget stor indsigt i kost, ernæring og derigennem naturligvis proteinpulver. Samtidig holder hun sig også opdateret med hensyn til nye skud på stammen indenfor kosttilskud.

Det er meget muligt, at hun ikke har en doktergrad i noget som helst, men jer der betvivler/håner hendes ord har vel heller ikke dette. Desuden er hun som allerede nævnt vist tidligere verdensmester i roning og har selvfølgelig en del større viden om kost, tilskud m.m. end de fleste her på MOL.

At DSB Harry mener, at proteinpulver for hans vedkommende er et must, pga. hans daglige indtag af protein bør være på 240g vil jeg også godt stille spørgsmål ved. Nu kender jeg ikke DSB Harrys vægt og træningserfaring, men 240g lyder ret vildt og måske er det tal hos mange skruet en del op.

Jeg har tidligere selv bedt om hjælp på MOL ang. proteinindtag og DOMS og blev her rådet til, at indtage 2,5g protein pr. kilo kropsvægt. Vedkommende, som gav mig det råd, var der godt klar over at jeg var nybegynder. Er det den gængse opfattelse på MOL at så meget protein er nødvendigt? Det der ligger bag MBs erklæring er jo ikke at hun mener selve proteinet i pulveret er uden virkning. Hun pointerer blot, at det er overfødigt da kroppen ikke kan optage det. Hun siger følgende ang. kropsvægt og proteinoptag i samme artikel:

"da kroppen kun kan optage ca. 1,2 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. døgn, så skal en 80 kilos mand altså bruge 96 gram protein om dagen. Er han meget veltrænet og i god form kan optaget snige sig helt op på 2 gram pr. kilo kropsvægt, og derfor 160 gram om dagen, nøjagtig det man, får hvis man spiser 150 gram kalkunschnitzel og en croisant. Eller man kan drikke en liter mælk, spise en håndfuld peanuts og ta' sig en tunmad til frokost."

Ud for de betragtninger er det korrekt at pulver er overflødigt. Desuden er den mad hun nævner jo alligevel en nødvendighed for ikke at sulte sig selv gennem dagen. Det er proteinpulveret derimod ikke, hvis man allerede har spist ovenstående.

Jeg vejer selv 70kg og er nybegynder, alligevel blev jeg rådet til pulver her på MOL og 2,5g pr.kg pr. dag. Uden indvendinger fra andre brugere altså må jeg gå ud fra at dette i følge MB utopisk og unødvendigt høje indtag af protein er normalt på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Er han meget veltrænet og i god form kan optaget snige sig helt op på 2 gram pr. kilo kropsvægt, og derfor 160 gram om dagen, nøjagtig det man, får hvis man spiser 150 gram kalkunschnitzel og en croisant

Siger hun det, så vil jeg tilgenæld gerne betvivle hendes kompetance :retard: .

Det lader til at hun tror at kalkunschnitzel er 100% protein, det er da noget frygteligt vrøvl, for det er ca 20%, så i det regnestykke skal man have 750g kalkunschnitsel, med mindre det er en fantastisk stor croisant :D

Efter hvad jeg ved, så behøver en styrketrænende person 2g protein på 1kg fedtfri masse. Men mere er ikke skadeligt (og bringer dig i hvert fald på den sikre side). Det lyder dog lidt i overkanten af Harry ligefrem har brug for 240g pr dag.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om, at Mette Bloch har en meget stor indsigt i kost, ernæring og derigennem naturligvis proteinpulver. Samtidig holder hun sig også opdateret med hensyn til nye skud på stammen indenfor kosttilskud.

Ja, det kan man høre siden hun mener at kreatin ingen effekt har... :lol:

Proteinpulver er da hellere ikke et must for den almindelige gennemsnitlige motionist, men det er god måde at justere sin daglige ernæringsprofil på, uden at man nødvendigvis hælder en masse kulhydrater og fedt indenbords samtidig. Det kan have stor betydning for f.eks. bodybuilder på diæt eller anden type atlet, som måske skal holde en vægtklasse. Desuden så er 2,5 gram nok i overkanten. 1,8-2 gram er der forskningsmæssigt baggrund for, og ikke mere. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at der er andre som opnår bedre resultater med mere, herunder men ikke udelukkende AS-brugere.

Jeg er sådan ligeglad med om hun er verdensmester eller ej og udfra hendes udtalelser tvivler jeg ærligt talt på at hun ved mere om kost end dem som allerede findes på MOL.

Jeg vil dog gerne se den artikel, så hvis nogen kunne fremskaffe den, ville det være alletiders. Jeg har prøvet at kigge på jp.dk men har ikke rigtig kunne finde noget.... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om, at Mette Bloch har en meget stor indsigt i kost, ernæring og derigennem naturligvis proteinpulver. Samtidig holder hun sig også opdateret med hensyn til nye skud på stammen indenfor kosttilskud.

Ja, det kan man høre siden hun mener at kreatin ingen effekt har... :lol:

Hun er da godt klar over kreatins effekt, men påpeger at det primært er til fordel for folk, som mangler stoffet i kroppen. Hun synes jo (forståeligt nok) ikke at den almindelige motionist skal brænde alle sine penge af på kreatin.

Link to comment
Share on other sites

jeps... kød indeholder ca 20-25 gram protein pr 100 gram. (f.eks hamburgryg 18 gram og røget fillet 21 gram)

Hvis man ikke har styr på en så simpel ting, så....

Det har hun fuldstændig styr på. Sammen med artiklen bringer hun en tabel der viser proteinindhold pr. 100g i forskellige alm. varer.

Debatten ville være lettere at føre, hvis folk gad at læse tingene ordentlig i stedet for at læse hvad man vil læse, fordi man på forhånd har bestemt sig for at Mette Bloch er dum osv.

Bare en sidebemærkning og IKKE hentydet til dig Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en +110 kg gut. Jeg har været oppe på 300 gr om dagen, hvilket fungerede faktisk rigtig godt. Men prøver lige pt, at gå lidt ned for at mærke om der skulle være en forskel (som mange kloge udtaler!!). Jeg har nogle venner, som er cykelryttere og de har en mærkbar forbedring efter de er begyndt på kreatin. Såå den der med anarob kontra aerob holder ikke lige helt mht kreatin. Det skal jo også lige tilføjes, at kreatin giver også en restituerendeøgende effekt :).

Og om jeg vil det eller ej så er XAX også inde på noget rigtigt - taget hans lidt unge alder i betragtning :lol: :D

Link to comment
Share on other sites

er den artikel overhovedt rettet mod BB/vægt forøgelse ?

Nej det kan jeg absolut ikke forstille mig. Den er snarere rettet mod alm. motionister, der godt kunne have brug for lidt enkel vejledning. Derfor bringes proteinartiklen også som et varsel, så motionister ikke roder sig ud i skyhøje udgifter til producenter, der mener at netop deres produkt er uundværligt, når motionisten reelt ikke har brug for produktet. Hun regner næppe med at erfarne BB'ere tror at 1,2 protein pr. kg/døgnet gælder dem. De vil snarere læse om kost, træning etc. på steder som MOL.

Jeg gider i øvrigt ikke optræde som defensor for MBs artikel, jeg har hverken kompetence, lyst eller grund dertil, men interesserede kan jo sende MB en mail og bede hende komme til debatforummet her.

Det ville ikke undre mig, hvis hun allerede er oprettet som bruger :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share