Kosttilskud - penge ud af vinduet


Morten28
 Share

Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sjovt nok ønsker DIF og Antidoping.dk at få kreatin på dopinglisten!! :confused2: :retard:

Og samtidig skriver de at det ikke har nogen effekt!! :confused2: :w00t:

Yderligere kommentar, både med hensyn til protein og kreatin er i mine øjne overflødige!! :bigsmile::tongue:

Somedog:

citat antidoping.dk:

"I styrkeidrætter kan kreatin i store doser have en anabol (opbyggende) effekt."

artikel andetsteds:

"Kreatin virker bedst på folk som i forvejen ligger i underkanten af normalområdet for kreatinfosfat i kroppen."

Hvad er det du ikke forstår??? ;)

hvor står det at DIF og Antidoping.dk arbejder for at få creatin på dopinglisten?

Link to comment
Share on other sites

Udtalelsen var i en TV-avis for omkring et halv års tid siden, der hvor de også var inde på at man skulle have restriktioner for brug af protein pulver, creatin skulle på dopinglisten inden OL år 2004, men om de har skrevet det nogle steder ved jeg ikke!!

"I udholdenhedsidrætter har kreatin ingen, eller snarere negativ effekt, pga. den vægtøgning, som kreatin medfører." :) :D

Link to comment
Share on other sites

Det er Bengt Saltin som ønskede kreatin på dopinglisten.

I samme udsendelse argumenterede man med at kreatin gav en 30% forøgelse at styrken.

Det viste sig så at forsøgspersoner havde øget deres styrke fra 10 til 13 reps - hvilket jo naturligvis må betyde at de er 30% stærkere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er Bengt Saltin som ønskede kreatin på dopinglisten.

I samme udsendelse argumenterede man med at kreatin gav en 30% forøgelse at styrken.

Det viste sig så at forsøgspersoner havde øget deres styrke fra 10 til 13 reps - hvilket jo naturligvis må betyde at de er 30% stærkere :lol:

/Niels

Du er for alvor nået så langt med din træning hvor selv de små marginaler tæller. Såfremt du bruger kreatin hvad gir det dig reelt af flere ekstra kilo på stangen?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jer erindre så skal der 10 pund (ca. 5 kg) kød (helst oksekød da oksekød indeholder lidt mere andre kødtyper) til at opnå en mængde på 2 gr. kreatin. Dvs Niels hvis du vejer ca 100 kg så bør du tage ca. 8 gr i vedligeholdelseperioden. Da du så siger, at du har kunnet mærke en forskel med ej mere efter en optimering af din kost, så får du godt nok knaldet noget kød ned i "hakkeren" - velbekommen - og sikken en stor stegepande du har :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jer erindre så skal der 10 pund (ca. 5 kg) kød (helst oksekød da oksekød indeholder lidt mere andre kødtyper) til at opnå en mængde på 2 gr. kreatin. Dvs Niels hvis du vejer ca 100 kg så bør du tage ca. 8 gr i vedligeholdelseperioden. Da du så siger, at du har kunnet mærke en forskel med ej mere efter en optimering af din kost, så får du godt nok knaldet noget kød ned i "hakkeren" - velbekommen - og sikken en stor stegepande du har :rolleyes:

DSB: Dine tal er lodret forkerte!

Jeg begriber ikke hvorfor mange brugere af forskellige kosttilskud herunder kreatin ikke undersøger bedre om hvad de får igennem deres daglige kostindtag før de bukker under for kosttilskudsfabrikanternes skræmme-kampagner. B) Lidt sværere er det selvfølgelig at vide hvad kroppen reelt optager af en pulver-dosering kreatin.

Hvis Niels siger han ikke har gavn af kosttilskuddet kreatin så tager jeg mandens ord for gode varer. Hvis JS eller en anden påstår at de kan tillægge sig 370 gr. muskelmasse ekstra eller lægge 4 kg mere på squatten - så fred være med det!

Der er ihvertfald ingen grund til Niels og mig selv inkl. belaster pengepung, lever og nyrer med kreatin.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

DSB: Dine tal er lodret forkerte!

Med en så kontant melding, så er det midste man kan forvente en kildehenvisning, der underbygger din påstand.

Jeg har ikke bøgerne ved hånden lige nu, men tallet ligger snarere omkring 300gr. kød=1gr. kreatin! At DSB harry har lidt sjov på Niels' bekostning på baggrund af sådanne tal der ligge så astronomisk langt væk fra virkeligheden får mig til at reagere (måske lidt for hurtigt).

Link to comment
Share on other sites

For at vende tilbage til proteinpulvere...

Der er nogle der mener at artiklen af MB ikke henvender sig til BB, men primært "almindelige motionister" - altså folk der løber, cykler, svømmer eller hvad ved jeg et par gange om ugen for at holde sig i form. Hvis det er tilfældet, må jeg tilslutte mig MB's holdning - kosttilskud er penge ud af vinduet. Men det mener jeg, fordi folk i denne gruppe ikke har som mål at blive bedre/hurtigere/stærkere, men primært at blive sundere og få et bedre velvære, og det er der så vidt jeg ved ikke nogle belæg for at tro at kosttilskud (i form af f.eks. proteintilskud og kreatin) fremmer.

Har man derimod et mere specifikt mål med sin træning, tror jeg helt klart ikke, at man skal undervurderer effekten af kosttilskud (af den rette type). Om ikke andet så giver det et psykologisk boost, for hvis man f.eks. overvejede men undlod at æde kreatin op til en konkurrence og blev nr. 2 så vil tanken altid være der "hvad hvis nu jeg havde sluppet slanterne for de der 200gr. kreatin" - det er i hvert fald grund nok for mig.

Personligt er jeg for kort tid siden begyndt at æde proteinpulver, og det startede jeg med af 3 grunde:

1: Jeg har løftet jern i 3/4 år uden at kunne se en skid (og nej, mit træningsprogram er ikke helt hul i hovedet).

2: Jeg læste artiklen "Timing af proteinindtag er afgørende for udbyttet af styrketræning" under rubrikken "kost + tilskud" her på siden.

3: Jeg træner primært om morgnen, og det er derfor mere bekvemt for mig at drikke en proteinshake til min morgenmad, end at stå og stege et stykke kyllingebryst. :blink:

Det jeg vil frem til er, at kosttilskud på ingen måde er en nødvendighed når man træner, men at man ikke skal gå af vejen for at bruge dem hvis man tror de kan hjælpe en med at opnå et mål. Derudover skal man også tænke på, at kosttilskud kan gøre det meget nemmere at få opfyldt sine ernæringsbehov, selvom behovene også kunne dækkes gennem normal kost - der er simpelthen et spørgsmål om bekvemmelighed. ;)

Link to comment
Share on other sites

sas -> din bemærkning er helt iorden, der bør bare følge med at, fx henvisningerne kommer senere eller ligenende ...eller man slet ikke har nogen henvisning :)

Som jeg husker det har sild har en enorm høj koncentration af kreatin, i forhold til andre kødtyper. Mener at have læst at at 100 gram sild indeholde 1 gram kreatin.

Men jeg har ikke nogen reference, håber du kommer med en sas ;)

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

Somedog: Hvad med et læ-se-kur-sus? <_<

Om kreatin og antidoping.dk skriver du:

"Og samtidig skriver de at det ikke har nogen effekt!!"

Jeg citerer fra antidoping.dk:

"I styrkeidrætter kan kreatin i store doser have en anabol (opbyggende) effekt."

hvorefter du svarer med et citat du med fuldt overlæg tager ud af større sammenhæng og misbruger:

"I udholdenhedsidrætter har kreatin ingen, eller snarere negativ effekt, pga. den vægtøgning, som kreatin medfører." :retard:

og drager en forhastet konklusion om at antidoping.dk påstår at kreatin ikke virker.

KONKLUSION ANTIDOPING.DK: KREATIN KAN GØRE EN FORSKEL

Dernæst:

Hvis Niels siger han ikke har gavn af kosttilskuddet kreatin så tager jeg mandens ord for gode varer. Hvis JS eller en anden påstår at de kan tillægge sig 370 gr. muskelmasse ekstra eller lægge 4 kg mere på squatten - så fred være med det!

Dit svar:

"Jamen for pokker da, når /Niels ikke kan få noget ud af det, så kan jeg heller ikke!!"

Mit svar:

Dit forståelsesniveau rækker ikke langt :retard: Essensen er at hvad der ikke virker for Niels kan virke for dig, JS eller andre. Hvad virkningen så reelt udmønter sig i er en anden diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Der er ihvertfald ingen grund til Niels og mig selv inkl. belaster pengepung, lever og nyrer med kreatin.

>Gør man det? altså belaster nyre og lever ved kreatinbrug?

De ofte meget høje koncentrationer af vitaminer/aminosyrer som kroppen ikke optager udskilles gennem nyrer og lever.

Om hvorvidt det i sig selv og over en længere år-række kan skade er tvivlsomt, men ser man det i lyset af de ca. 10 kilo tilsætningsstoffer der konsumeres årlig (ingen Pubmeds herfra- jeg hørte det i radioen), skal jeg ikke gøre mig klog på om det kan vælte læsset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke bøgerne ved hånden lige nu, men tallet ligger snarere omkring 300gr. kød=1gr. kreatin! At DSB harry har lidt sjov på Niels' bekostning på baggrund af sådanne tal der ligge så astronomisk langt væk fra virkeligheden får mig til at reagere (måske lidt for hurtigt).

Ja, det er faktisk ret små mængder i betragtning af man nok skal op med 2-4 gram om dagen før det virker. Så vidt jeg ved, går noget af kreatinet også tabt gennem stegning, så hvis man skulle spise kød i stedet ville det føre til uhyrelige mængder kød og sikkert uhyrlige mængder fedt. :o

Link to comment
Share on other sites

Xax: Jeg troede ellers at øllebrød og masser af sild var en fast bestanddel af en Fynbo's morgenmåltid :tongue:

Jeg spiser selv min. 600gr. kød eller mere om dagen. Dertil producerer kroppen hos en gennemssnitsdansker ca. 1 gr. kreatin (men der er vel også individuelle forskelle her).

Du har muligvis ret med det omkring stegning af kød.

Men det at Kreatin i pulverform skal indtages umiddelbart efter det er blandet op for ikke at blive ødelagt og gå til grunde vidner om hvor skrøbeligt medikamentet er. Kreatin i f.eks kød indgår naturligt med andre enzymer og alt andet end lige, så tror jeg kreatinen er bedre beskyttet og optages bedre.

Jeg tror det er meget individuelt hvor god kroppen er til at lagre kreatinen og ikke mindst optage den.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

1 kilo oksekød indeholder ca. 5 gram kreatin og de tilgængelige undersøgelser viser ingen fare ved brug af det. Litteraturen viser klart at 20% af mænd og 30% af kvinder ikke får nogen effekt af kreatin - det betyder også at henholdsvis 80 og 70% får en effekt. Kreatin er billigt hvis man tager det som forskningen viser er nødvendig, og har ingen kendte bivirkninger. Vedhæftet lidt læsestof for de interesserede.

Kreatinartikel

Link to comment
Share on other sites

Chill SAS, og kom lige ned på jorden igen - Vedr. mængde kreatin pr kg kød, skrev jeg, at jeg ERINDRE det (hvilket ikke er det samme som ved) men så er det godt vi har sådan nogle som dig til at bibringe på denne yderst "pædagogiske facon". Men næste gang jeg ved noget du ikke er helt klar over, så må jeg jo hellere finde den store hammer frem og hvor er vi så lige på vej henad :angry:

Så spar lidt på krudtet (he he den kunne forstås på flere måder) og den der til SD synes jeg personligt også var lige på grænsen - men den kan han nok selv redde sig ud af <_<

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik stillet MB et par kritiske spørgsmål ang. hendes artikel - og nu har hun svaret. Fejlene i artiklen skyldtes åbenbart, at nogle sætninger og tegn var røget ud af artiklen efter hun havde skrevet den. Men vi kan alle læse den 'korrekte' artikel på lørdag.

Edited by Skjoldhøj
Link to comment
Share on other sites

"Er kreatin et dopingstof?

Nixen, kreatin er lovligt og rygtet siger at det aldrig kommer på listen

over forbudte stoffer, idet det ikke sikkert har nogen præstationsfremmende

effekt eller er skadeligt.

Hilsen Doping.dk"

"Danmarks Idræts-Forbund og Team Danmark tager afstand for brugen af kosttilskud og kreatin. Er du på Team Danmark støtte, skal du endda have tilladelse til brug af tilskuddene.

Hilsen doping.dk"

"Slutteligt er der fortsat manglende beviser på, at kreatin har en positiv effekt, og Team Danmark og DIF tager afstand for brugen af kosttilskud og kreatin. Er du på Team Danmark støtte skal du endda have tilladelse til brug af tilskuddene.

Med venlig hilsen

Rasmus Damsgaard, læge"

Ovenstående er uddrag fra AAD´s hjemmeside, men ok jeg har også fundet indikationer om at det måske virker, ret skal selvfølgelig være ret!!Sorry!! :)

Min kommentar var ment som lidt sjov og altså på sætningen herunder, i det jeg ikke lige kunne finde en direkte kommentar fra dig, i dette indlæg, om at kreatin ikke virker på dig, derfor synes jeg det var en lidt sjov sætning du skrev, men undskyld der var måske lidt under lavmål! :bigsmile:

"Der er ihvertfald ingen grund til Niels og mig selv inkl. belaster pengepung, lever og nyrer med kreatin."

Håber på en forsat god diskution!! :lol: :) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jamen i forhold til hvad. Det kunne være at hun var blevet verdensmester året før hvis hun havde brugt noget tilskud. Så den der med at; jeg gainede 3 kg sidste år, så alt hvad jeg gjort og spist har været optimalt. Men igen selvsamme kunne havde gainet 5 kg med en optimering af kosten samt en brug af diverse kosttilskud. B)

Beklager Harry. Det lyder som om i har forskellige mål. Mette skulle hurtigt frem. Du skal tage på i vægt, med det ene mål - at blive større. Hvis du skulle blive god til at ro, er jeg sikker på du hurtigt ville glemme alt om proteintilskud i et års tid

I øvrigt har Mette i høj grad ret. Kosttilskud er kun relevante i extreme situationer. Sygdom, underernæring etc. (Eliteidræt på verdensplan er jo en slags sygdom, så her kan tilskud være relevante)

--- Men troen kan jo flytte bjerge, og det er fint nok ---

Jeg er selv i en branche, hvor jeg sælger proteinpulver. (Har været der i 15 år) -Jeg mener det er et levn fra den tid hvor det var ok at smide steroider i blenderen sammen med bananer, mælk og proteinpulver

Penge ud af vinduet/i toilettet ... det tror jeg nok

:)

Link to comment
Share on other sites

ciz jeg er ikke helt enig

Du kan sagtens nå dit genetiske max uden nogensinde at bruge protenpulver. Som sagt tidligere er proteinpulver ikke nogen magisk pille. Det er der vist ingen her der påstår!

Jeg vil gå så langt som at sige, at uden et ordenligt træningsprogram og en furnuftig kostplan, er det indeed "spild af penge" bare at tilføje noget pulver til en i forvejen elendig/ikke optimal kost.

Hvis du har et problem med at vokse på dit nuværende træningsprogram + kostplan, så er det "spild af penge" bare at købe noget pulver, i håb om man pludselig vil opleve break-through growth.

For folk der allerede har styr på deres kost og træning, og ønsker lidt BEKVEMMELIGHED i deres daglighed, mener jeg stadig protein pulver kan have sin plads.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik stillet MB et par kritiske spørgsmål ang. hendes artikel - og nu har hun svaret. Fejlene i artiklen skyldtes åbenbart, at nogle sætninger og tegn var røget ud af artiklen efter hun havde skrevet den. Men vi kan alle læse den 'korrekte' artikel på lørdag.

Storartet :D

Det lyder jo godt (eller som en dårlig undskyldning), men er den også fejlfyldt, så ved jeg snart ikke......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share