Høj protein diet ligeså farlig som rygning ?


Ralle
 Share

Recommended Posts

Det er usundt at tabe sig, - og artiklen nævner også selv at en stor del af de der spiser høj protein diæter gør det for at tabe sig.

Er det hele årsagen? Aner det ikke!

Sidst i artiklen nævner de at IGF-1 som er et naturligt væksthormon (som bodybuildere og strykeløftere er glade for, - formoder jeg) er kædet sammen medøget kræft sandsynlighed. Det er vel et langt større problem, - hvis det er sandt. For så er store muskler mere eller mindre lig med øget risiko for kræft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sku et lidt anstrengt forhold til denne type "associationsstudier". Der er en sammenhæng mellem folk der spiser meget protein og højere dødelighed, ja tak, stor overraskelse. Hvad for nogle mennesker spiser generelt meget protein? Der er nok en pæn procentdel af mænd (og kvinder for den sags skyld), der spiser hvad der passer dem, og de skal bare have deres røde bøf med bearnaise.

Jeg kan selvfølgelig ikke direkte afvise studiet, men da der ikke en noget link til selve studiet, tillader jeg mig at være ligeså kritisk som, "vitaminpiller øger dødeligheden".

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden, var jeg til et foredrag på Århus Universitet om levealder. Det var nogle danske forskere, der havde studeret, hvad der gjorde at man blev gammel. De havde lavet nogle forsøg med mus, og deres resultat var ganske overraskende, i hvert fald for mig. Jo mindre du spiser, jo ældre bliver du. Altså hvis man er mus. Fødeindtaget for musene (for de skulle jo have noget at spise ellers døde de jo af sult) var ca 1/3 af det normale. Men så blev de også over 3 gange så gamle som de mus, der fik det de kunne spise uden de blev fede. Årsagen skulle findes i dna'et forstået sådan, at når en celle deler sig, bliver dna'et en lille smule kortere, og på et tidspunkt efter et vist antal delinger (kan ikke huske hvor mange), ja så døde cellen. Celler deler sig når der er nok mad, og går i en slags dvale, hvis der er knap med ressourcer. Så hvis man vil leve længe, skal man spise så lidt som muligt, undgå motion (muskelopbyggende og dermed celledelinger), rygning og anden som stresser kroppen til at danne celler. Føden skulle i øvrigt hovedsageligt være vegetabilsk.

Hvis jeg kun skal indtage 1/3 af den mad og drikke jeg får idag, har jeg svært ved at overskue. Jeg er ikke sikker på at jeg ønsker sådan et liv, kedeligt og uden festlige mad og drukoriger.

Når jeg får tid, vil jeg lige grave i, og jeg skulle have nogle artikler liggende, der kan dokumentere mit indlæg. Ellers må i tage det for pålydende. Men sådan sagde disse forskere om lang levealder.

Link to comment
Share on other sites

Studiet kan læses her http://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(14)00062-X?switch=standard

Som venaN skriver, er det et associationsstudie baseret på ca. 6300 amerikaneres selvrapporterede totaltindtag af makronutrienter. 6300 Mennesker er i den henseende en beskeden sample size, og der er tidligere lavet et lignende europæisk studie af EPIC (European Prospective Investigation into Cancer) på over 400.000 personer, hvor de kun fandt en svag sammenhæng mellem indtag af kød og cancer.

Det er desuden, så vidt jeg ved, et gammeltkendt fænomen at man finder den slags sammenhænge, fordi der netop ikke korrigeres for sammensætningen af kost, f.eks lavt indtag af grønsager, frugt osv, fuldkort, hvad ved jeg, i de grupper som æder meget protein. Desuden kan de heller ikke korrigere for kvaliteten af fødevarerne, stegemutagener osv.

Deres Low protein gruppe er på ca. 10 % af sample size, dvs. en relativt selekteret gruppe, som måske bliver placeret der qua større opmærksomhed på generel livsførsel.

DErudover er det til at brække sig over de overskrifter sådan nogle studier her afstedkommer.

Men for at få en fyldestgørende gennemgang af studiet, ville jeg væbne mig med tålmodighed, og se hvad der sker på kropblog.dk inden for de næste dage.

Edited by quitter14
Link to comment
Share on other sites

Meget rammende hvad overlæge Jens Rchard Andersen siger:

"- Vi har adskillige undersøgelser, der antyder, at kræftrisikoen er forbundet med indtagelsen af rødt kød. Men det kan også være den sovs, du hælder på, eller de grøntsager, du ikke spiser, siger han."

Så er vi lige langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share