Sign in to follow this  
KarlS

Feedback: Dødløft-teknik (med video)

Recommended Posts

Søger noget feedback på mit dødløft. Efter at have holdt en lang pause fra øvelsen er jeg igen ved at runde de 110 kg, hvilket er tungt for mig. Jeg kan derfor mærke at jeg skal være ekstra opmærksom på min teknik.

Er jeg for stiv i ryggen? Skal røven længere ned?

196 høj, 91 kg, og jeg mener der var 95 kg på stangen i de 8 løft der.

https://www.youtube.com/watch?v=NjaJMZvlNok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser fornuftig ud, men få de sko af, og få fat i nogen fladbundede..

Normalt træner jeg faktisk uden sko. Det var blot fordi jeg havde købt dem samme dag jeg lige tog dem på.

Er det ok at træne barfodet? For jeg har ikke i sinde at købe specielle styrke-løft sko men mit ambitionsniveau...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kunne godt eksplodere mere. Du laver en touch'n'go - er du nervøs og skeptisk over for din egen teknik, så vil jeg anbefale dig at stoppe og repositionere hver gang du løfter (Hvilket jeg selv altid gør, uanset løft). Jeg ville heller aldrig gå så langsomt ned i en dødløft, som du gør. En anden ting, jeg synes selv det har hjulpet at trække stangen op af skinnebenene, både for min teknik og øgelsen af mit løft.

Måske er det for det er en relativt let vægt for dig, men prøv at tænk over at holde armene helt strakt. Det ligner, du løfter armene lidt under løftet.

Plejer selv at løfte barfodet.

Edited by JokumS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Din lænds position er OK i første løft

618cf968bfd8ae1c23a7ceb20a36d0e5.png

Din nakke skal holdes neutral ift. rygsøjlen hele tiden i stedet for det du laver.

Forsøg ikke at bøje i armene.

Læg vægten død ved hver rep, ellers bliver teknikken noget sløset noget.

Få noget mere fart i den koncentriske fase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cool. Jeg lagde godt mærke til at jeg bøjer armene. Er først lige begyndt at køre med mixed-grip, og jeg ved ikke rigtigt hvorfor den hånd jeg har underhåndsgrebet med altid bøjer lidt :S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ud til at du starter løftet i en relativt høj hofte position. Tyngde punktet er meget yderligt , og du skal trække mere oprejst, så vidt muligt.

Som Mads skriver er din ryg position pæn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er mega stiv i mine ben/lyske, så jeg kan ikke rigtigt komme meget længere ned. Det samme gør sig gældende i squats. Jeg har problemer med at komme længere ned end vandret :S Prøver at strække grundigt ud, men jeg synes ikke rigtigt det hjælper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er mega stiv i mine ben/lyske, så jeg kan ikke rigtigt komme meget længere ned. Det samme gør sig gældende i squats. Jeg har problemer med at komme længere ned end vandret :S Prøver at strække grundigt ud, men jeg synes ikke rigtigt det hjælper.

Det er ikke fodled og hoftebøjere der er "flaskehalsen"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er lidt af det hele. Gamle fodboldben. Både ankler og lyske virker til at være stift. Jeg har ingen problemer med at holde lænden lige og maven spændt op, men jeg kan simpelthen ikke undgå at bøje min overkrop langt fremad i de store øvelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

For at kunne squatte dybt kræver det god ankelmobilitet.

Har man ikke 'naturlig' god ankelmobilitet kræver det en solid mængde stræk for at forbedre dette. Dybe squats i sig selv giver et godt stræk, men før du kan finde ud af at lave dybe squats er det selvfølgelig ikke en mulighed. Undersøg internetmaskinen for ankelstræk og gør det ofte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg strækker som sagt rimelig meget ud her for tiden. Er begyndt at køre 10-15 minutter stræk inden jeg løfter/løber, hvilket bliver 4-5 gange om ugen. Jeg ved ikke om det kan have noget med min højde/mine dimensioner at gøre. Men ingen undskyldninger. Dødløft er dog lettere at komme dybt i, da jeg ligesom kan bruge vægten til at presse mig længere ned med røven. Det kommer bare hurtigt til at føles unaturligt at jeg skal bevæge benene så langt før ryggen kommer med på dødløftet. Derfor går jeg ikke længere ned end jeg gør.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lige meget hvilken position du starter fra, så skal du aldrig bevæge benene noget som helst, før ryggen kommer med, så den udtalelse forstår jeg ikke.

Men jeg kan se, at du nogle gange starter med en lidt underlig opadgående bevægelse i hoften.

Hoften skal først og fremmest fremad.

Edited by xjyden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men jeg kan se, at du nogle gange starter med en lidt underlig opadgående bevægelse i hoften.

Hoften skal først og fremmest fremad.

Hoften skal først og fremmest op, i samme tempo som skuldrene indtil stangen kommer til knæene. Derefter skydes hoften frem og der låses ud. Sagt på anden måde skal ryggens vinkel ikke ændres indtil stangen kommer til knæene. Så det du siger er ikke korrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this