Sign in to follow this  
Løberen.

Hvilket pulsur?

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg er begyndt at løbe igen, og da jeg er blevet så glad for det, har jeg overvejet at købe et pulsur for at forbedre min gennemsnitstid. Problemet er bare, at jeg næsten ingen forstand har på disse ur. Jeg vil derfor bede om jeres hjælp :)

Jeg søger et ur, der kan måle kcal, puls, tid, gennemsnitstid og antal km, men jeg har dog også et krav om, at det ikke skal koste for mange penge(1500 og opefter).

Jeg håber, I kan hjælpe mig! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Igen

Du skriver kun at du vil forbedre dit genemsnit men ingen distance. Snakker vi 5km, 10km halv- eller helmaraton?

Nu er det sådan at et pulsur ikke forbedrer din løbehastighed og efter en vinterpause må du betragte dig som nybegynder igen. Det der skal til for at du bliver hurtigere er i første omgang at du får lagt et basis så dit løb foregår let og uanstrengt. derefter må du bygge din distance op så din udholdenhed bliver bedre og dine led, muskler og sener bliver vænnet til belastningen. Når du kommer dertil at dit løb er ubesværet og du kan løbe en times tid kan du begynde så småt med intervaltræning. Du kan f.eks prøve 10,20,30 metoden. det er 30sek langsomt løb/lunten, 20sek noget hurtigere og til sidst 10sek spurt. Variationen kan hedde 3, 2, 1 eller 3, 2, 2 lygtepæle. sekvensen løbes 5X hvorefter du holder en pause hvor du lunter/løber langsomt, 5X sekvens, pause og 5X sekvens. Start evt med 3 sekvenser og 5 min pause mellem hver.

Din ugenltlige træning kan være 3x løb hvoraf du har en lang langsom tur, En gang intervaltræning og en kort tur du alt efter restitutionsevne kan løbe enten langsomt eller forholdsvis hurtigt.

Jeg vil ikke fraråde dig at købe en pulsmåler blot sige at hvis du lærer at lytte til din krop og tolke hvad den fortæller dig er det en nemmere og mere direkte måde for forholdsvis begyndere at træne på end at skulle have informationen af omveje oversat til en puls du skal oversætte til en intensitet udfra en makspuls du måske ikke kender alligevel osv. Og for at få resultat af din træning behøver du ikke den præcision uret giver dig.

Et puls ur er et super godt værktøj til seriøs træning når man vil have helt styr på den men for os almindelige motionister er det mestendels en gadget. Mine egne erfaringer er at det er supergodt at have hvis man løber motionsløb (f.eks ½ maraton) og har tendens til at lade sig rive med af stemningen. Så er det godt at have en alarm der kan få en til at sætte farten ned så man ikke går død på den sidste halvdel. Ellers er det sjovt at lege med men ikke en absolut nødvendighed for at kunne løbe hurtigere.

Mvh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this