Sign in to follow this  
mickycbb

Spise Under Ens BMR (Basalstofskifte)

Recommended Posts

Kære Mol

På diverse boards samt herinde på mol, kan vi læse os kloge på at det ikke er smart, når man cutter at spise under en BMR (basal stofskifte).

Det kan fører til at ens vægt staller, grundet kroppens reaktion.. en masse fakts og teori, som vi ikke ønsker hejst her.

Men igen findes der jo alverdens ligevægts beregnere derude. Det mest interessante er, at de hver især rammer forskelligt energi behov med -/+ 100-150 Kcal. Men fred være med det. Vi ved at ligevægtsberegnere er blot vejledende og at man i sidste ende skal mærke på sig selv.

Men som udgangspunkt kan de bruges. Derfor vælger vi at sætte vores tiltro, til den mest brugte, nemlig MOL's ligevægtsberegner.

Som udgangspunkt kan vi sige at vi har med en kvinde at gøre. Hun er 30 år og er 159 høj og 73 kg. Hun har en daglig aktvitetsniveau svarende til:

Let træning 1-3 gange om ugen. For hende får vi følgende output:

Basalstofskifte : 1501 kcal (6280 kJ)

Energiforbrug : 2064 kcal (8635 kJ)

Fint så langt så godt. Jamen nu vil denne kvinde tabe sig (Cutte) og vi ønsker at sætte hende til at cutte med -700 Kcal. Vi er godt bekendt med at de -500 er standard, men hende her, hun vil godt have at det skal gå en smule hurtigere og de -700 Kcal er vel også rimelig nok, at ligge under ens daglig energibehov. Men hov, se ved at ligge hende på -700 Kcal under hendes daglige energibehov, vil hun ende på en dagligt total indtag på 1361 Kcal/dagligt. Her ville hun jo ramme under hendes dagelige BMR (Basalstofskifte).

Så mit spørgsmål er, ER DET ET MUST, at ikke ligge under BMR, for så vil det tærer for hårdt på metabolismen, eller kan denne kvinde skærer 700 Kcal af hendes daglige energibehov, uden at skulle bekymre sig om at stalle i vægt?

Ser frem til at høre fra jer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det er ikke et must. Men kroppen vil med tiden langsomt sænke BMR således de ekstra kalorier hun ligger i underskud nu vil være "skønne spildte kræfter" efterfølgende.

Hvad er målet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMR er ikke mulig at måle eller beregne med nogen større præcision og ikke noget der skal spildes energi på. Budskabet skal forståes sådan at jo mere man sænker energiindtaget, desto sværere vil det være at overholde det. Al energireduktion vil altid opfølges af kompensering i form af reduceret forbrænding både på grund af reduceret aktivitet og fald i BMR, primært aktivitet.

Et energiunderskud på 700 kcal vil i teorien give et vægtab på ca 700g fedtvæv om ugen. I praksis vil fedttabet dog typisk kun være ca halvdelen, da man har en tendens til at glemme nogle af de ting man spiser og reducere sin aktivitet.

Der er intet i vejen med planen, chancen for at den virker er dog minimal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er meget godt med at man ikke må ligge under sit basal stofskifte og alt det der. Det er meget logisk hvorfor.... men kun i teorien.

Mit energiforbrug hedder 2787

Mit basal hedder 1888

Hvis jeg spiser 1888 kcal om dagen så tager jeg på ganske enkelt. Spiser jeg 1500 kcal om dagen holder min vægt sig. Ligger jeg derimod på 12-1300 kcal om dagen taber jeg mig ca 600 gram om ugen.

Efter hvad jeg kan forstå på mange andre kvinder, så virker det heller ikke for dem med mindre de spiser meget få kcal, omkring 12-1300 kcal.

Jeg har ikke smadret mit ligevægtsindtag ved at indtage for lidt, da jeg gik fra at æde som et svin, til at spise efter basal stofskiftet, det virkede bare ikke, før jeg gik længere ned i kcal.

Min erfaring er at de fleste kvinder skal helt ned på omkring de 1300 kcal for at tabe sig. Det er surt det er ikke ret meget mad, og det er pisse hårdt. Man fryser, man får hovedpine, man har ingen energi osv. har nu smidt 13 kg ved at tælle kcal samt motionere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du spiser dit beregnede ligevægtsindtag og efterfølgende tager på, så har du beregnet den forkert. Det siger lidt sig selv. Ens præcise ligevægtsindtag er dog også utrolig svær at beregne præcist, og vil ændre sig dag til dag grundet ændring i aktivitetsniveauet. Derfor anbefaler man normalvis også kun at veje sig én gang om ugen, og ikke sætte sig fast på enkelte målinger, men derimod et forløb over længere tid.

Som Andreas også nævner, har riiigtig mange en tendens til at underrapportere deres daglige indtag, uden de selv tænker over det. Det er ikke farligt at spise under ens BMR, så længe man er bevidst om det. Men begynder man at fryse og være konstant træt, så skal man altså lige tænke sig om. Så hellere hæve indtaget kombineret med højere aktivitetsniveau.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt så..:)

Hvad nu hvis en person (aka mig selv) i en periode af ca 3 uger cutter ned på kosten, under bmr, og spiser ca 900-1300 kcal om dagen... Vil det have nogen stor effekt på forbrænding og vægt? Hvis jeg så feks ind imellem spiser 1500-1600 kcal, vil det resultere i vægtøgning? Hvor lang tid vil der gå, før kroppen sænker sit bmr?

Grunden til jeg spørger, er fordi, at jeg af forskellige grunde ikke har magtet at spise det store på det sidste. Jeg løber ca 3 gange om ugen, og går en del ved siden af studiet. Så jeg er ikke decideret stillesiddende, men heller ikke så fysisk aktiv, som jeg gerne ville;)

Min vægt faldt selvfølgelig 2-3 kgs, pga ovenstående.

Det er bare ik særlig fedt at spise så lidt, for at holde vægten, eller hvis jeg gerne vil et par kgs ned!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Godt så..:)

Hvad nu hvis en person (aka mig selv) i en periode af ca 3 uger cutter ned på kosten, under bmr, og spiser ca 900-1300 kcal om dagen... Vil det have nogen stor effekt på forbrænding og vægt? Hvis jeg så feks ind imellem spiser 1500-1600 kcal, vil det resultere i vægtøgning? Hvor lang tid vil der gå, før kroppen sænker sit bmr?

Grunden til jeg spørger, er fordi, at jeg af forskellige grunde ikke har magtet at spise det store på det sidste. Jeg løber ca 3 gange om ugen, og går en del ved siden af studiet. Så jeg er ikke decideret stillesiddende, men heller ikke så fysisk aktiv, som jeg gerne ville;)

Min vægt faldt selvfølgelig 2-3 kgs, pga ovenstående.

Det er bare ik særlig fedt at spise så lidt, for at holde vægten, eller hvis jeg gerne vil et par kgs ned!

Jeg er lidt forvirret. Hvad prøver du at opnå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke farligt at spise under ens BMR, så længe man er bevidst om det. Men begynder man at fryse og være konstant træt, så skal man altså lige tænke sig om. Så hellere hæve indtaget kombineret med højere aktivitetsniveau.???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this