Protein både før og efter???


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg har heletiden gået og troet at det var vigtigt at spise godt med kulhydrater et par timer før træning samt både kulhydrater og proteiner lige efter træning. Er det nu også vigtigt at tage protein før træning og i såfald hvornår og i hvor store mængder??

Link to comment
Share on other sites

Det er de færeste der indtager protein drik før træningen!!

Jeg spiser selv en god portion solgryn (havregryn) med mælk, bananer og rosiner 1½ - 2 time før min træning, det synes jeg virker udemærket. :bigsmile:

Og så ellers bare masser vand under træningen.. og så proteinen bagefter! B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ikke "det satans pulver"..

For tiden spiser jeg bare en proteinbar efter træning efterfyldt af vand. Proteinbarer er godt nok ret dyre, men jeg har fået fat i skovlfuld til en gog pris B)

Ellers bare normalt vand lige efter træningen, og så mad når jeg kommer hjem.

Men hvis du vil have noget nemt med til efter træningen så tag et stykke frugt - gerne en banan og kakao eller bare almineligt skummetmælk!

4 liter kakao for 15 kroner... det holder ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heletiden gået og troet at det var vigtigt at spise godt med kulhydrater et par timer før træning

uhm det er fornuftigt at få et MÅLTID inden træning. Et måltid består af kulhydrater, protein og fedt,- IKKE bare kulhydrater

Det er fornuftigt at kroppen har amino'er til rådighed hele tiden,- ikke mindst under og efter træning.

selv med hurtigt (whey) protein, tager det en times tid før der kommer aminosyrer i blodbanen, så man kunne man i princippet nive en shake lige inden man træner. Problemet er bare, at det nok IKKE er smart at køre tunge squats med mad i maven :lol:

Link to comment
Share on other sites

At tilføre whey protein før, under og efter træning er åbentbart det nye "gode". Fordelen skulle være (og det tager ikke én time for whey at komme ud i blodbane) at man har byggesten (aminosyrer) tilrådighed når dette behov opstå og det skulle det faktisk være tilfældet, såsnart træningen er startet. Aminosyrerne BCAA og Glutamin bliver faktisk optaget direkte fra tarmen og netop disse er meget vigtige for genopbygningen af muskelmassen. Så for at forcerer sit proteinoptag kunne man prøve denne metode. Jeg er lige startet og tager ca. 25 gr. 15-30 min før træningen og begynder så allerede og drikke af min shake ca. 15-30 min får min træning er slut. Alt ialt tager jeg omkring 75 gr. protein på denne måde. Jeg har været gennem min bendag og jeg følte mig ikke "tung" som man ganske rigtigt godt kunne frygte når man har lidt i maven. Om hvorvidt det er godt eller skidt eller om det meste går til spilde ved jeg ikke endnu, men nu prøver vi! :)

Edited by DSB Harry
Link to comment
Share on other sites

Undersøgelsen som viste fordele ved ar spise før træning brugte ikke whey protein, men en aminosyre blanding og hurtige kulhydrater. Bemærk at testpersonerne var fastende.

Hvis man 2 timer inden træning har spist et måltid med en god proteinkilde skulle man være dækket ind.

Havregryn og mælk er fint. Hvis ikke man har mulighed for at spise før, kan man lige nappe til proteinshaken/kakaomælken inden træningen starter.

Link to comment
Share on other sites

Havregryn er fint - ja - men ikke optimalt. Og nu kan det jo også være lidt svært for den arbejdende befolkning lige og have havregryn+mælk med på arbejde. Men jeg benytter selv havregryn (som grød) til morgenmad og lige inden sengetid - så ingen tvivl om havregryn er guf for smagsløgende og mullerne!! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt klart at kunne huske fra en ældre  tråd (som jeg ikke kan finde - jeg har ellers ledt, også på getbig) at Hr. J.S. gav mig ret i, at en sjat protein også inden træning er en god ide.

Selvfølgelig er det altid en god ide' med protein :D

Det skal bare ikke være 5 min før træningen.. 1½ - 2 timer er optimalt ;)

Jeg plejer altid at spise en portion protein rig mad når jeg kommer hjem fra arbejde, så lige en 1½ times slapper på sofaen og så til træning :huh:

Det ka jeg godt li'

Edited by WroNg*
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share