Stort vægttab påbegyndt


Bugs
 Share

Recommended Posts

Hejsa alle sammen.

Jeg er lige gået igang med et ret så stort vægttab. Jeg skal desværre tabe mig min. 60 kg og har derfor valgt at lave om på hele min livsstil. Maden har jeg styr på synes jeg selv, og jeg har nu fået gratis adgang til et lokalt træningscenter. Udvalget af maskiner er sparsomt, men der er heldigvis det grundlæggende.

Jeg går ud fra at det grundlæggende motion er vigtigt for mig først, såsom cykel, gå bånd, crosstrainer og ro maskine. Jeg har tænkt mig at træne min. 60 minutter om dagen, men kender jeg mig selv, så får jeg blod på tanden når mit vægttab starter og så sætter jeg nok tiden op.

Mit spørgsmål lyder så: Hvor meget skal jeg træne med vægte også? Skal jeg passe på at jeg ikke taber for meget muskelmasse pga. Min kur, eller skal jeg udelukkende fokusere motionsmaskinerne? Jeg har også adgang til en boksepude derovre, som jeg helt klart også vil benytte mig af.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Et bud kunne være

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/traeningsprogram_til_fitnesscenteret_-_maksimalt_vaegttab/

Husk at være forsigtig med at løbe for voldsomt i starten, overvægtige får nemt skader ved løb, hvis de ikke har den store erfaring med det.

Kan se du regner med at træne en time, måske lidt mere hverdag... det lyder voldsomt ! Særligt hvis du ikke er vant til at træne.

En måde at strukturere et projekt med at træne hver dag kunne være

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/motions-slankekuren/

Også værd at læse i denne sammenhæng

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/den_optimale_vaegttabstraening/

Go vind med projektet

Edited by don155
Link to comment
Share on other sites

Et bud kunne være

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/traeningsprogram_til_fitnesscenteret_-_maksimalt_vaegttab/

Husk at være forsigtig med at løbe for voldsomt i starten, overvægtige får nemt skader ved løb, hvis de ikke har den store erfaring med det.

Kan se du regner med at træne en time, måske lidt mere hverdag... det lyder voldsomt ! Særligt hvis du ikke er vant til at træne.

En måde at strukturere et projekt med at træne hver dag kunne være

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/motions-slankekuren/

Også værd at læse i denne sammenhæng

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/den_optimale_vaegttabstraening/

Go vind med projektet

Tak for hjælpen :) Jeg går straks igang med at læse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du bliver nødt til at fortælle om din kost, før man kan give optimale råd ift. hvilke motionsformer du skal dyrke og med hvilken intensitet :)

Men jeg har da lige et par tips i ærmet til dig.

Kondition:

- Lad vær med at træne 1 time om dagen fra dag 1 af. Din krop er sleeeeet ikke vant til dette pludselige skift i aktivitetsniveau, så tag det roligt i starten. Evt. tag 15 min. på et løbebånd hvor du går i et rask tempo - hertil kan du så skrue op for inclinen, så det føles somom du går op ad bakke.

- Jeg vil starte ud med at eksperimentere lidt med løbebåndet - evt. lav nogle små lege for dig selv, hvilket kunne være nogle små intervaller f.eks. Når du så har vænnet din krop til at være aktiv, så kan du udvide horisonten og lege med ro-maskinen. (Er ganske enkelt bange for, at ro-maskinen er for hård belastning til dig nu)

- Boksepude: Kan du så komme igang! Haha :D Boksepuder er noget af det mest modbydelige der findes, men jeg kan eddermame love dig for, at det sætter gang i systemet.

Vægte:

- At styrketræne mener jeg, er utroligt vigtigt under et vægttab, fordi at man på den måde undgår at miste for meget muskelmasse. Med andre ord, så opnår man et LANGT pænere resultat, hvis man sørger for at vedligeholde sine muskler. Derfor vil jeg gribe fat i de mindre vægte hvis jeg var dig, og så stille og roligt eksperimentere med at træne bryst, biceps, lår osv. Mon ikke der er en i centeret der vil hjælpe dig med lidt instrukser?

- Derudover har styrketræning den fordel, at du sætter fut i din efterforbrænding, modsat kondition som primært er kalorieforbrænding mens du træner.

Så for at være helt konkret her til sidst, ville dette være en glimrende startplan for dig den første måneds tid:

15 min. eksperimentering på gå-båndet, hvor du skal få så meget sved på panden som muligt.

15 min. med vægte, hvor du med en smule research på egen hånd kan lægge et skema for, hvilke muskelgrupper du skal træne.

Hold det meget enkelt og simpelt så din krop ikke bliver belastet for meget og du derved får en skade. Og husk: tålmodighed er nøglen i hele det her forløb.

Kan du have en god weekend, og jeg håber du har succes med projektet!

Link to comment
Share on other sites

Hælder til at trådstarter godt kan træne cardio i en time(ihvertfald mere end 15min).... Intensiteten behøves ikke være høj. Mener også en romaskine(C2) er et udemærket sted at starte, ikke vægtbarende aktiviteter som cykling, svømning og roning er fine steder at lave cardio for overvægtige. Syntes ideen om incline på et løbebånd er god, intervaller er også godt, men intervaller til overvægtige der ikke har stor træningserfaring/ikke er tilvænnet løb ville jeg være forsigtig med.

boksning kan være meget belastende, hælder dog til at folk i snit uden forkundskaber i nogen af "disciplinerne vil få en større forbrænding/højere gennemsnitlig puls ved at ro eller cykle, sammenlignet med at slå på en boksesæk.

Link to comment
Share on other sites

Hælder til at trådstarter godt kan træne cardio i en time(ihvertfald mere end 15min).... Intensiteten behøves ikke være høj. Mener også en romaskine(C2) er et udemærket sted at starte, ikke vægtbarende aktiviteter som cykling, svømning og roning er fine steder at lave cardio for overvægtige. Syntes ideen om incline på et løbebånd er god, intervaller er også godt, men intervaller til overvægtige der ikke har stor træningserfaring/ikke er tilvænnet løb ville jeg være forsigtig med.

boksning kan være meget belastende, hælder dog til at folk i snit uden forkundskaber i nogen af "disciplinerne vil få en større forbrænding/højere gennemsnitlig puls ved at ro eller cykle, sammenlignet med at slå på en boksesæk.

Du skal holde de 15 min. oppe imod 15 min. styrketræning også. 60 kg. er altså rigtig meget overskydende fedt, og enhver form for bevægelse vil belaste hans led meget.

Men det skal også ses i lyset af, at det er en "begyndelses-fase" - der er jo ingen der siger, at han ikke kan forøge cardioen med 15 min. mere om en lille måneds tid f.eks.

Det handler om at tage små skridt ad gangen når det kommer til motion - og så for alt i verden ligge fokus over på kosten som betyder 70-80% i det samlede regnskab.

Grunden til at jeg anbefaler intervaller er, at det er utroligt effektivt når det kommer til forbrænding af fedt. I trådstarters tilfælde kunne det jo sagtens være 30 sek. på incline 3% og så tilbage på 1,5% i 30 sek. igen. - Intervaller er jo et bredt begreb, og det kan bruges effektivt i alle sammenhænge :)

Ang. boksepuden så er det jo heldigvis meget lavpraktisk, og jeg er jo ikke ude i komplicerede kombinationer eller noget. Hvis 10 simple slag er nok, jamen så er det jo glimrende motion.

Link to comment
Share on other sites

Du skal holde de 15 min. oppe imod 15 min. styrketræning også. 60 kg. er altså rigtig meget overskydende fedt, og enhver form for bevægelse vil belaste hans led meget.

Men det skal også ses i lyset af, at det er en "begyndelses-fase" - der er jo ingen der siger, at han ikke kan forøge cardioen med 15 min. mere om en lille måneds tid f.eks.

Det handler om at tage små skridt ad gangen når det kommer til motion - og så for alt i verden ligge fokus over på kosten som betyder 70-80% i det samlede regnskab.

Grunden til at jeg anbefaler intervaller er, at det er utroligt effektivt når det kommer til forbrænding af fedt. I trådstarters tilfælde kunne det jo sagtens være 30 sek. på incline 3% og så tilbage på 1,5% i 30 sek. igen. - Intervaller er jo et bredt begreb, og det kan bruges effektivt i alle sammenhænge :)

Ang. boksepuden så er det jo heldigvis meget lavpraktisk, og jeg er jo ikke ude i komplicerede kombinationer eller noget. Hvis 10 simple slag er nok, jamen så er det jo glimrende motion.

Tror ikke vi er så langt fra hinanden...

Men på cyklen eller i svømmehallen er skades risikoen ved at give den gas selv med 60kg for meget nok til at have med at gøre. I forhold til intervaller og styrke er det så bredt, at vores diskussion deraf, nok ikke bliver meningsfuld, uden en defnition af intensitet og øvelser... Det bliver ikke konkret nok uden en definiton af disse..

Men bestemt intervaller med måde til at starte, på incline bånd, . kunne sagtens være en del af løsningen, igen jeg ville i starten vælge intervaller i ikke vægtbarende aktiviteter. Mindre skadesrisiko og muligt for træne mere igennem/gi den gas. Er ret sikker på at intervaller på cykel indgår i f.eks. Motions kuren fra MOL jeg postede.

Boksepuden hælder jeg til mest er fed(og det er go træning) fordi, jeg antager trådstarter syntes det er spændende/fedt/sjovt(læs er naturligt motiveret/høj compliance)... Strengt taget er gevinsten ved at bruge en boksesæk sammenlignet med andet grej(vægtstænger/frivægts øvelser/cykel/romaskine)... tvivlsom i forhold til investeret tid: hvis målene : stor forbrænding, øgning af vo2max, større allround styrke, bedre CNS rekrutering, hypertrofi. Selv med et ret stort træningsbudget målt i tid, tænker 45min 1 time om dagen, er boksepuden en ikke super effektiv investering hvis du spørger mig....

Edited by don155
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi er så langt fra hinanden...

Men på cyklen eller i svømmehallen er skades risikoen ved at give den gas selv med 60kg for meget nok til at have med at gøre. I forhold til intervaller og styrke er det så bredt, at vores diskussion deraf, nok ikke bliver meningsfuld, uden en defnition af intensitet og øvelser... Det bliver ikke konkret nok uden en definiton af disse..

Men bestemt intervaller med måde til at starte, på incline bånd, . kunne sagtens være en del af løsningen, igen jeg ville i starten vælge intervaller i ikke vægtbarende aktiviteter. Mindre skadesrisiko og muligt for træne mere igennem/gi den gas. Er ret sikker på at intervaller på cykel indgår i f.eks. Motions kuren fra MOL jeg postede.

Boksepuden hælder jeg til mest er fed(og det er go træning) fordi, jeg antager trådstarter syntes det er spændende/fedt/sjovt(læs er naturligt motiveret/høj compliance)... Strengt taget er gevinsten ved at bruge en boksesæk sammenlignet med andet grej(vægtstænger/frivægts øvelser/cykel/romaskine)... tvivlsom i forhold til investeret tid: hvis målene : stor forbrænding, øgning af vo2max, større allround styrke, bedre CNS rekrutering, hypertrofi. Selv med et ret stort træningsbudget målt i tid, tænker 45min 1 time om dagen, er boksepuden en ikke super effektiv investering hvis du spørger mig....

Jeg kan se, at du har en mere indgående viden end mig, når det kommer til, hvilke motionsformer der er mest effektive. Det skal jeg ikke gøre mig så klog på. Men jeg vil alligevel sige, at hvis nu trådstarter har langt større glæde af boksepuden, så vil det i det lange løb give mest, da han højst sandsynligt vil bruge den mere end andre motionsformer som måske er knapt så sjovt. Men ja, det er jo kun ham der kan svare på det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share