Knæsmerter ved løb


KarlS
 Share

Recommended Posts

Hej folkens.

Begyndte i februar at løbe som supplement til min styrketræning. Normalt træner jeg full body 2-4 gange om ugen, og har typisk dødløft og squat på programmet.

Efter en måneds løb, ca. slut marts, fik jeg efter en løbetur på små 5 km ret ondt i knæet. Jeg tænkte at det sikkert bare var et enkeltstående tilfælde, men det blev faktisk ved med at vende tilbage, også selvom jeg bare lavede helt normalt hverdagsaktiviteter.

Knæet har derfor siden start-april haft pause fra løbetræning, men jeg har stadig dødløftet og squattet som led i min normale træning - helt uden konsekvenser mht. knæet. Jeg har kort sagt intet bemærket.

I dag tog jeg så en kort tur på ca. 2 km igen, bare lige for at se om det kom tilbage. Og det gjorde det fandme. Smerten er ikke konstant, men intensiveres ved fysisk arbejde eller meget gang på trapper og lign. Særligt når jeg går ned af trapper gør det ondt.

Er der nogle der kan komme med bud på hvad det kunne være? Og hvordan det måske kan afhjælpes?

Skal jeg til lægen? Til fysioterapeut, eller måske noget helt tredje?

Link to comment
Share on other sites

Hej KarlS

Beklager at høre løbet ikke fungere for dig.

Det er svært at komme med et kvalificeret bud når du ikke beskriver hvordan smerterne føles (stikkende, jagende osv), samt hvor præcis du kan mærke det i knæet (foran, yderside, inderside).

Der er flere strukturer som kan give problemer i knæet ved løb, så jeg vil anbefale at få det undesøgt nærmere og især få undersøgt din løbestil for at se om der er problemer med knæ- eller hoftestabilitet hver gang du lander og sætter af. Det kunne være hos en fysioterapeut med interessere i løbeanalyser, der kigger på hele kroppen. Hvis han ikke kan finde noget og alt ser normalt ud, vil jeg gå videre til min egen læge og få det undersøgt i forhold til en ultralydsskanning/MR af knæet. Der kan man se om det er inde i leddet eller om det er i en irriteret fedtpude, slimsæk eller lignende.

Håber du får løst problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det er som om smerten er inde i knæet, men mest foran hvis jeg skulle prøve at komme det nærmere.

En dag som i dag hvor jeg har lavet lidt praktisk fysisk arbejde kan jeg mærke mit knæ så småt begynder at gøre mere og mere ondt. Det er særligt når jeg skal gå NED af trapper at smerten lader sig mærke. Jeg kan sagtens lave et squat i luften et par gange uden at det direkte gør ondt.

Det føles ikke som en hurtigt jag, men mere som ekstrem ømhed eller en skærende følelse. Det er ikke sådan at det giver et pludseligt stik, men smerten bliver ligesom trukket ud som bevægelsen står på.

Link to comment
Share on other sites

Så snart man siger knæsmerter i forhold til løb, vil de fleste nok automatisk tænke løberknæ (i nogle tilfælde springerknæ). Ud fra hvad du beskriver, kunne det også sagtens være det, der er tale om. Men det er selvfølgelig ikke en diagnose, du skal tage til takke med over internettet. Uden tvivl tage til din læge først, som så gerne skulle henvise dig til en fys.

Læs evt.: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/loeberknae.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share