Chin-ups


allerup
 Share

Recommended Posts

Da jeg om fire uger skal til en optagelsesprøve hos et større landsdækkende statsligt foretagende, og der bl.a. skal udføre 8 chin-ups (er det ikke det man kalder kropshævninger på jævnt jysk?), vil jeg høre, om man ikke kan øge potentialet i den øvelse ved at udføre andre øvelser som man kan lave hjemme i stuen...Nu har jeg gået rundt i en uge og kigget efter noget at hænge i, men nej...Cykelrytterarme er jo ikke de tykkeste i verden...

Gad vide om der er nogen der fatter ovenstående

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke en trappe eller et tørestativ du kan hænge i? Eventuelt armgangen på den lokale legeplads?

Hvis du ikke er så stærk i den øvelse kan du bruge en stol så du kan assistere dig selv. Der er dog et stykke vej fra ikke at kunne tage nogen, til at kunne tage 8...

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er det samme landsdækkende foretagende, som jeg tænker på, skal du kun lave 6 med overhåndsfatning.

Prøv en Pavel's ladder (tidligere diskuteret her på MOL) - princippet er, at man mange gange om dagen tager chinups langt fra failure for at vænne dit nervesystem til bevægelsen.

Køb en chinupbar til at sætte i en dørkarm (koster ca. 150 kr i en større sportsbutik) :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er det samme landsdækkende foretagende, som jeg tænker på, skal du kun lave 6 med overhåndsfatning.

Mon ikke det er...Ja du har ret, det er kun 6...men man starter vist oppe, såeh 7? :)

Jeg prøver lige at se om jeg kan få fat i sådan en bar...må sikkert stå ved siden af proteinbarrerne :w00t:

Jeg ka nuppe en 5 stykker lige for tiden, men vil jo gerne score en femmer på hver øvelse :rolleyes:

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan finde en chin-up stang, kan du bruge en dør. Sådan en har de fleste. Læg noget sammenkrøllet papir under døren, så den ikke bliver skæv, og hiv dig så op af døren med overhåndsgreb (giver vel ligesom sig selv). Du får selv. en hårdere concentrisk bevægelse end eksentrisk, men det gør bare, at du kan træne øvelsen tiere, hvilket er en fordel hvis du vil kunne tage flere. Prøv at tage halvdelen af dine maksreps med en til to timers intervaller, mange gange om dagen. I løbet af et par uger skulle du kunne tage mange flere end nu med den strategi.

Link to comment
Share on other sites

Til Allerup

Jae Chin up kan godt være en svær øvelse for os der render rundt med nogle tynde cykel arme. Mange betragter nok denne øvelse som en "arm-øvelse" men det er jo en ryg øvelse- faktisk en af de rigtige gode. Det var først da jeg blev opmærksom på dette faktum, at jeg kunne lave mange rep (op til 12 :D ). For jeg tror ikke man skal fokusere på at bruge sine arme til at komme op. Men istedet fokusere på at bruge sin ryg. En hjælp for mig har været at presse skulderbladene samme, skubbe brystet frem.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg om fire uger skal til en optagelsesprøve hos et større landsdækkende statsligt foretagende, og der bl.a. skal udføre 8 chin-ups (er det ikke det man kalder kropshævninger på jævnt jysk?),

Jeg havde godt hørt at de var blevet strikse med optagelsesprøverne til Jysk Sengetøjslager, men at kalde det statslig giver nok pseudonymet Lars Larsen for høje tanker om ham selv. ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i efteråret været til etatens optagelsesprøver. Godt nok siger de, at man "kun" skal kunne tage 6 stk., men dette passer ikke helt....vi skulle tage 5-6 stykker som opvarmning og derefter de 6-7 obligatiorske.

Alt i alt er det en god ide, at forberede sig grundigt. Man skal helst kunne tage en del mere en det foreskreven, både pga. den ret hårde opvarmning (som tapper en del), men også for at kunne få godt "stil karakterer".

Ang. chin-ups så kunne jeg ikke tage så meget som en, da jeg startede (meget sørgeligt). Så metoden til at lære det er - en masse chin-ups, evt. singles og en del supplerende rygøvelser (bent over rows, dødløft osv.). Plus husk en masse kondi træning, da det bliver nødvendigt.

Held og lykke til jeg der overvejer en karriere i etaten. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg var til prøven i går...

Den gik fint, selvom jeg næsten ikke har trænet overkrop, da årets første cykelløb er om 3 uger...

Men jeg tog de sidste to på adrenalin det er jo osse en faktor der spiller ind til sådan en prøve...

Har i øvrigt DOMS i hele kadaveret, hold kæft der er mange muskler jegikke vidste jeg havde... De er i hvert fald kommet til orde nu, når de gør nas...

Havde iøvrigt hurtigste svømmetid, 2 min 58 sek... :bounce: :bounce: :bounce:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke!!! Er du så optaget???

Nejnej for satan, der er lang vej endnu...yderligere to prøver, og selvom man består dem, er det ikke sikkert man bliver ansat, såeh...

De har jo over 10 ansøgere for hver gang de ansætter 1, så der skal jo ryge nogen fra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share