Ny Cykelcomputer


ATJ
 Share

Recommended Posts

Cyklistbutikken har en god trådløs VDO computer til 658 kr.

Roadbikshop har en Sigma BC 800 med trådløs sender til 258 kr

Sgmaen er god og precis i "tråd" udgave - men deres trådløse hjulsensor er ikke specielt pålidelig. VDO kan jeg anbefale.

For nu at nævne 2. De andre der har været diskuteret har været Ciclosport og Polar - men så er vi i prisklassen 1500 kr+

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i 2 år kørt med en Cateye Cordless 2 - der er ganske fin, har alle de basale funktioner (max, gns., total dist, dist, km/t) - normalpris omkring 550-700 kr. Du kan få den for 250 - har kørt ca. 1100 km ialt. Har kun haft mindre problemer med at senderen ikke kunne fange modtageren, men lidt fintuning hjælper altid, når den sidder på en MTB.

Jeg har lige skiftet den ud med en Polar 720i som er kombineret pulsur og cykelcomputer.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så kan jeg ikke helt se ideen med den trådløse (OK - med pulsuret er det rart nok :) ), men til en fastmonteret cykelcomputer, er der reelt set ingen grund til at spare ledningen, i forhold til de ulemper der nogle gange kan være ved den trådløse transmission.

Mvh

Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene. Jeg tror måske også jeg vælger en med ledning aligeveller, jeg troede (lidt naivt måske) ik der var prob. med trådløs transm.

Nu er det sådan at jeg igår faktisk fik en Cayeye model CC-ST200 (m. ledning) (det er en i den billige ende 200,-) skal jeg bytte den til en Sigma eller er de jævnbyrdige?

Jeg tænker også på om ikke det er rart at have kadancen??? bruger i den i praksis? men så bliver den vel også en tand dyere.

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke at bytte den - den er ikke meget ringere end de andre. Jo kadance er meget godt at have, synes nogen. Jeg har haft gavn af det fordi jeg havde en tendens til at køre for tungt. Ziggymund der er vandt til at træne i klub har ikke haft brug for det - han har lært de gode kadancevaner på en anden måde.

Jeg har kørt med kadacemåler dels på en Sigma, dels på min polar Xtrainer. Sigmaens system fungerede en gang imellem, Polar som regel.

Flightdecks system fungere fordi det ikke basere sig på en sensor ved kranken, men udfra gear og hastighed udregner kadancen. De fleste andre systemer er lidt skrøbelige.

Link to comment
Share on other sites

ATJ -> Tæl indimellem din kadence over 10 sekunder og gang med 6. Voila, så har du en yderst pålidelig kadencemåler.

I øvrigt er der ikke nogen fast regel om hvilken kadence man skal køre. Nogle har det bedst med at køre tungt, mens andre føler sig bedre tilpas med en lettere kadence.

Dermed ikke sagt at man ikke kan træne sig til at træde lettere eller tungere. Det kan man sagtens.

Hvis du er ny i gamet, så læg dig evt. omkring de 80-90 rpm. til en start og find dig til rette med det. Det kan måske være lidt hårdt i starten, for mange nystartede ligger gerne omkring 70 rpm, men det er for lavt. Senere kan du gradvis træne dig til at køre en lettere kadence, hvis det er det du ønsker.

Brug i øvrigt den lille klinge foran flittigt.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

til ziggymund.

Det med den lille klinge foran, det kan jeg tilslutte mig. Jeg har på min vinter cykel forsøgt mig uden gear i år. D.v.s. jeg har kørt en 42/16 udveksling. På den måde får man trænet i at få benene hurtigt rundt. Nå men det emne fortjener næsten en tråd for sig selv......

M.h.t. computer så kører jeg i vinter uden computer og registrere det kørte antal timer i stedet, så sparer man penge til computer B) og man bliver ikke deprimeret over den lave gennemsnitsfart man kører med om vinteren ;)

Link to comment
Share on other sites

til ziggymund.

Det med den lille klinge foran, det kan jeg tilslutte mig. Jeg har på min vinter cykel forsøgt mig uden gear i år. D.v.s. jeg har kørt en 42/16 udveksling. På den måde får man trænet i at få benene hurtigt rundt.

Fast gearing er ofte 42/17, dvs. lige en tand lettere end du har. Det har dog kun betydning, hvis man kører uden for byerne i bakker og vind.

Nå men det emne fortjener næsten en tråd for sig selv......

Hæh, det står der side op og ned om i starten af min log :rolleyes:

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har på min vinter cykel forsøgt mig uden gear i år. D.v.s. jeg har kørt en 42/16 udveksling.
Damn... Det er yngste-drenge gearing!!! :o
På den måde får man trænet i at få benene hurtigt rundt.

Ja det skal jeg lige love for! :huh: :lol:

Jeg ville ikke overleve 2 minutter med den gearing. Da jeg kørte løb lå kæden tit ude i 53/11! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja men nu var det ikke meningen at jeg skulle bruge den pågældende gearing i konkurrencesammehæng. Det er som jeg også har skrevet på min vintercykel. Formålet er at opbygge sin grundform med mange kilometer med relativ lav intensitet. I konkurrence kan man naturligvis ikke undvære sin gearing :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I december og januar er det (i hvert fald i HT-området) ikke noget sjældent syn at møde licensryttere på låger med fast nav (som på en baneracer, dvs. intet friløb ) og en gearing a la 42/17. Men jeg har da aldrig hørt om nogen, der udlukkende vintertrænede på den måde. Det vil også være uhensigtsmæssigt hvis man kører i en større gruppe, hvor farten kan ret høj selv i januar. Men et par soloture hver uge i lavt gear/høj kadence hører også til i min vintertræning i januar/februar.

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share