Sign in to follow this  
ATJ

Ny Cykelcomputer

Recommended Posts

Jeg læste for en tid siden en tråd omkring cykelcomputere, men jeg kan ik finde den igen.

Er der nogen der har anbefalinger mht. modeller og typer.

Den skal være trådløs og bare have de typiske funktioner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cyklistbutikken har en god trådløs VDO computer til 658 kr.

Roadbikshop har en Sigma BC 800 med trådløs sender til 258 kr

Sgmaen er god og precis i "tråd" udgave - men deres trådløse hjulsensor er ikke specielt pålidelig. VDO kan jeg anbefale.

For nu at nævne 2. De andre der har været diskuteret har været Ciclosport og Polar - men så er vi i prisklassen 1500 kr+

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kører selv med en sigma, og den har en meget dårlig tæller magnet ting. Nogen gange tæller den slet ikke, også selvom jeg har set magneterne meget præcist overfor hinanden.

Jeg vender lige tilbage med et nyt svar når jeg får mere tid :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har i 2 år kørt med en Cateye Cordless 2 - der er ganske fin, har alle de basale funktioner (max, gns., total dist, dist, km/t) - normalpris omkring 550-700 kr. Du kan få den for 250 - har kørt ca. 1100 km ialt. Har kun haft mindre problemer med at senderen ikke kunne fange modtageren, men lidt fintuning hjælper altid, når den sidder på en MTB.

Jeg har lige skiftet den ud med en Polar 720i som er kombineret pulsur og cykelcomputer.

Hvis jeg skal være helt ærlig, så kan jeg ikke helt se ideen med den trådløse (OK - med pulsuret er det rart nok :) ), men til en fastmonteret cykelcomputer, er der reelt set ingen grund til at spare ledningen, i forhold til de ulemper der nogle gange kan være ved den trådløse transmission.

Mvh

Rasmus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for svarene. Jeg tror måske også jeg vælger en med ledning aligeveller, jeg troede (lidt naivt måske) ik der var prob. med trådløs transm.

Nu er det sådan at jeg igår faktisk fik en Cayeye model CC-ST200 (m. ledning) (det er en i den billige ende 200,-) skal jeg bytte den til en Sigma eller er de jævnbyrdige?

Jeg tænker også på om ikke det er rart at have kadancen??? bruger i den i praksis? men så bliver den vel også en tand dyere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behøver ikke at bytte den - den er ikke meget ringere end de andre. Jo kadance er meget godt at have, synes nogen. Jeg har haft gavn af det fordi jeg havde en tendens til at køre for tungt. Ziggymund der er vandt til at træne i klub har ikke haft brug for det - han har lært de gode kadancevaner på en anden måde.

Jeg har kørt med kadacemåler dels på en Sigma, dels på min polar Xtrainer. Sigmaens system fungerede en gang imellem, Polar som regel.

Flightdecks system fungere fordi det ikke basere sig på en sensor ved kranken, men udfra gear og hastighed udregner kadancen. De fleste andre systemer er lidt skrøbelige.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ATJ -> Tæl indimellem din kadence over 10 sekunder og gang med 6. Voila, så har du en yderst pålidelig kadencemåler.

I øvrigt er der ikke nogen fast regel om hvilken kadence man skal køre. Nogle har det bedst med at køre tungt, mens andre føler sig bedre tilpas med en lettere kadence.

Dermed ikke sagt at man ikke kan træne sig til at træde lettere eller tungere. Det kan man sagtens.

Hvis du er ny i gamet, så læg dig evt. omkring de 80-90 rpm. til en start og find dig til rette med det. Det kan måske være lidt hårdt i starten, for mange nystartede ligger gerne omkring 70 rpm, men det er for lavt. Senere kan du gradvis træne dig til at køre en lettere kadence, hvis det er det du ønsker.

Brug i øvrigt den lille klinge foran flittigt.

Ziggymund :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare lige en kort bemærkning... Min VDO C15+ (trådløs) fungerer uden komplikationer - har aldrig haft udfald whatsoever. Og så koster den ikke alverden 500-600 kr så vidt jeg husker. B)

Edited by FCB

Share this post


Link to post
Share on other sites

til ziggymund.

Det med den lille klinge foran, det kan jeg tilslutte mig. Jeg har på min vinter cykel forsøgt mig uden gear i år. D.v.s. jeg har kørt en 42/16 udveksling. På den måde får man trænet i at få benene hurtigt rundt. Nå men det emne fortjener næsten en tråd for sig selv......

M.h.t. computer så kører jeg i vinter uden computer og registrere det kørte antal timer i stedet, så sparer man penge til computer B) og man bliver ikke deprimeret over den lave gennemsnitsfart man kører med om vinteren ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
til ziggymund.

Det med den lille klinge foran, det kan jeg tilslutte mig. Jeg har på min vinter cykel forsøgt mig uden gear i år. D.v.s. jeg har kørt en 42/16 udveksling. På den måde får man trænet i at få benene hurtigt rundt.

Fast gearing er ofte 42/17, dvs. lige en tand lettere end du har. Det har dog kun betydning, hvis man kører uden for byerne i bakker og vind.

Nå men det emne fortjener næsten en tråd for sig selv......

Hæh, det står der side op og ned om i starten af min log :rolleyes:

Ziggymund :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har på min vinter cykel forsøgt mig uden gear i år. D.v.s. jeg har kørt en 42/16 udveksling.
Damn... Det er yngste-drenge gearing!!! :o
På den måde får man trænet i at få benene hurtigt rundt.

Ja det skal jeg lige love for! :huh: :lol:

Jeg ville ikke overleve 2 minutter med den gearing. Da jeg kørte løb lå kæden tit ude i 53/11! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja men nu var det ikke meningen at jeg skulle bruge den pågældende gearing i konkurrencesammehæng. Det er som jeg også har skrevet på min vintercykel. Formålet er at opbygge sin grundform med mange kilometer med relativ lav intensitet. I konkurrence kan man naturligvis ikke undvære sin gearing :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høj kandence er ganske effektiv træning. Jeg har dog aldrig hørt om nogen, der har brugt det så konsekvent som dig! Er det noget, der har virket?

Når du siger konkurrence, hvad henviser du så til? Er der endnu en licens-rytter her på MOL?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I december og januar er det (i hvert fald i HT-området) ikke noget sjældent syn at møde licensryttere på låger med fast nav (som på en baneracer, dvs. intet friløb ) og en gearing a la 42/17. Men jeg har da aldrig hørt om nogen, der udlukkende vintertrænede på den måde. Det vil også være uhensigtsmæssigt hvis man kører i en større gruppe, hvor farten kan ret høj selv i januar. Men et par soloture hver uge i lavt gear/høj kadence hører også til i min vintertræning i januar/februar.

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this