Sign in to follow this  
Polunda

Nogen der har erfaringer med 5/2 "diæten"?

Recommended Posts

Hej, som titlen siger søger jeg lidt erfaringer og meninger omkring 5/2 metoden, som kort sagt går ud på at man spiser normalt sundt 5 dage i ugen og "faster" 2 dage i ugen.

Hvis jeg beslutter mig for at prøve metoden havde jeg tænkt mig at gøre det nogenlunde som beskrevet her : http://www.t-nation.com/diet-fat-loss/5-2-fat-loss-diet-for-lifters

Målet er at reducere fedtprocenten, til en 12-13% og bevare så meget muskelmasse som overhovedet muligt, og dermed skabe et bedre udgangspunkt når jeg beslutter mig for at "bulke", vil gerne være så stærk og lean som muligt.

Jeg er 186cm høj og vejer i øjeblikket 92kg, sidst jeg blev målt på sådan en elektronisk vægt for ca. 2 uger siden viste den en fedtprocent på 19,5%, måling med tang ifølge beregneren her på MoL siger 15,8%, skulle jeg give et bud ud fra spejlbilledet ville jeg nok skyde 17%, har meget tydlige blodårer på arme, nogle lidt mindre tydlige på frontskulder og bryst, nogle få på benene og nederst på maven og en okay 4 pack i god belysning :laugh:. Så jeg tror ikke 17% er helt ved siden af. Jeg vil altså gerne smide 4-6kg fedt.

Diæten vil have mig til at holde faste dagene på mine fri/cardio dage, problemet er bare jeg kun har en fri dag i ugen og det er søndag, derudover har jeg 2 dage hvor jeg træner Ju jutsu (mandag og torsdag) og der havde jeg tænkt mig at "faste" (spise stærk kcal reduceret, 800kcal). Jeg kunne også faste søndag og torsdag, hvad tænker i?

På faste dagene skriver manden bag artiklen at man skal spise 2x400kcal med 12 timers mellemrum dette er bare ikke muligt på mine ju jutsu dage, da jeg kører afsted kl 18:30 og først er hjemme 22:15 og det er helt udelukket at jeg spiser so sent! Er der noget i vejen med at spise kl 09:00 og igen 17:00 og supplere med en Proteinshake 22:15, spiller det overhovedet en rolle så længe jeg ikke overskrider de 800kcal?

På de 5 andre dage vil jeg forsat spise som nu, spiser som regel omkring de 2000kcal og får mindst 150g protein om dagen resten kommer fra fedt og kulhydrater dog ikke altid ens fordelt. Jeg har overvejet at skrue en lille smule op for kcal på disse dage så jeg kommer til at ligge på omkring 2200 istedet men en smule mere protein for at bevare muskelmasse, er det en fornuftig ide?

Andre erfaringer, tips, triks og kritik er mere end velkommen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis et af dine mål er at bevare så meget muskelmasse som muligt giver det ikke meget mening at undlade at spise protein 2 dage om ugen.

Jeg faster 20 timer i døgnet på hverdage og det har absolut ikke påvirket min muskelmasse negativt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg faster 20 timer i døgnet på hverdage og det har absolut ikke påvirket min muskelmasse negativt :)

Vildt de fleste jeg har hørt om der bruger Intermittent fasting, faster omkring de 16 timer. Hvordan spiser du når du nu kun har 4 timer til at spise alle de kcalorier du har behov for? 2 store kcalorie rige måltider og et mellem måltid bestående af frugt og whey tilskud? Hvordan ligger din spise tid i forhold til din træning? Hvordan har dine resultater været med det og hvor længe har du andvendt intermitten fasting på den måde? Lige en til, hvordan ser weekenderne ud?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg spiser mellem 15.30-19.30. Ikke religiøst, kan sagtens lave undtagelser hvis det passer socialt, var også blevet lige vel hulkindet for nylig, så der røg også lidt ekstra ind udenfor vinduet. Men i bund og grund passer 15.30-19.30 rigtig godt til mig.

Jeg træner cardio om morgenen og bb om aftenen.

Maden er oftest paneret kyllingebryst på rugbrød, med remoulade og dampet rødspætte, på rugbrød, med mayonaise, er også en sucker for Daim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I weekenden er første måltid ca kl 16 og så spiser jeg ellers hvad jeg har lyst til, is, burgere og andre lækkerier + rigeligt alkohol.

Mine resultater er lysår bedre end noget jeg har opnået med at tælle kcal, spise *sundt' osv.

post-11455-0-15953300-1402650612.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg spiser mellem 15.30-19.30. Ikke religiøst, kan sagtens lave undtagelser hvis det passer socialt, var også blevet lige vel hulkindet for nylig, så der røg også lidt ekstra ind udenfor vinduet. Men i bund og grund passer 15.30-19.30 rigtig godt til mig.

Jeg træner cardio om morgenen og bb om aftenen.

Maden er oftest paneret kyllingebryst på rugbrød, med remoulade og dampet rødspætte, på rugbrød, med mayonaise, er også en sucker for Daim.

Havde du en indkøringsperiode, hvor du skulle vænne dig til fasteperioderne (ift. at fungere på arbejde, socialt osv.) - og hvor længe var den i så fald?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hold kæft det ser godt ud Christian B, respekt (no homo)!

Jeg vil forsøge mig med 5/2, så må jeg se hvordan det virker for mig.

Edited by Polunda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville klart faste fuldstændigt på de to dage, ikke det der pjat med 500kcal som mange anbefaler, det fucker med din psyke og river dig ud af ketosen. Jeg kører bryst, skuldre og tris i hjemmegymmet lige nu og har ikke spist endnu. Overvejer at snuppe tre døgn da jeg lige har læst en artikel om de overvældende positive effekter det har på immunforsvaret.

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/10878625/Fasting-for-three-days-can-regenerate-entire-immune-system-study-finds.html

Edit: billedet er selvf med pump, super beslysnig, filter, the works ha ha;)

Edited by Christian B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Christian B, er det så spise dag i dag eller trækker du den længere?! Hvordan har du det efter 3 dage uden Kcal?

Jeg spiste efter 72 timer, følte jeg kunne fortsætte længe endnu, var fokuseret og balanceret, følte ingen sult de sidste 48 timer.

Men for pokker jeg har haft en vild appetit denne uge, næste gang jeg gør det skal ugen efter planlægges, så jeg kører 20/4 i dagene efter for ikke at overkompensere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gad vide om alle kan lærer det. Mit blodsukker fungerer sådan at jeg er ved at slå både kone og kollegare ihjel hvis vi har krydset min spisetid med et par timer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gad vide om alle kan lærer det. Mit blodsukker fungerer sådan at jeg er ved at slå både kone og kollegare ihjel hvis vi har krydset min spisetid med et par timer.

Det gjorde mit også, det er befriende ikke at ligge under for det mere. Det er jo bare hjernen der spiller dig et puds. Jeg kan også blive meget sulten, men når man har nappet 72 timer med lethed, så er tre timers udskudt aftensmad pludselig bare at trække på smilebåndet over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er helt med på Christian B's opfattelse af sult. Har selv både kørt 5/2 og nu IF med 16-20 timer på 2. år. Og Ja - sulten er aldrig slem og det er befriende ikke at være en slave af sit madur mere. 👍

Træning i kombination med IF er intet problem heller. Jeg skal dog have noget carbs ved længere cardio.

/Bellini

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this