Interval løb på tid eller distance?


boxerhuset
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg træner på et løbe hold i en klub, hvor niveauet er meget spredt. Vi løber dog intervaller sammen og det giver nogle udfordringer for os der er langsomme, da vi løber distancer. Det kunne være 5 * 600 m i 10km tempo efterfulgt af 400 m 5km tempo og så 400 m roligt.

Træneren siger at distance er bedst, men er det virkelig sandt ? Hvis en hurtig løber er 3:40 om 1000 m og jeg er 5:00 så tænker jeg at den hurtige kan ligge i en højere puls zone end jeg der skal løbe i længere tid

er der nogle som kan bidrage til min forståelse?

Edited by boxerhuset
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår problemet?

Jeg har heller ikke sikker på hvad der menes med at distance er bedre end tid?

Jeg vil sige at hvis forskellen er for stor, bør distancerne gradueres. Forskellen på at løbe i tre minutter og i seks er ret stor, og derfor stor forskel på hvor høj en puls at man kan opretholde og dermed træningsbelastningen, selvom begge løber et 1000m interval.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Intervalløb er vel at løbe med intervaller, hvor man holder et højere tempo, end man ville kunne, hvis man løb kontinuerligt.

Derfor er 1000 meter interval vel 1000 meter interval, hvad enten man løber intervallen med 12 km/t eller 20 km/t.

For både den langsomme og den hurtige løber er formålet med intervalløb at øge kroppens evne til maksimal iltoptagelse (VO2max). Hastigheden skal tilpasses til det, man evner, så man kan løbe den interval, man er i gang med og de efterfølgende intervaller i nogenlunde samme tempo.

Link to comment
Share on other sites

Intervalløb er vel at løbe med intervaller, hvor man holder et højere tempo, end man ville kunne, hvis man løb kontinuerligt.

Derfor er 1000 meter interval vel 1000 meter interval, hvad enten man løber intervallen med 12 km/t eller 20 km/t.

For både den langsomme og den hurtige løber er formålet med intervalløb at øge kroppens evne til maksimal iltoptagelse (VO2max). Hastigheden skal tilpasses til det, man evner, så man kan løbe den interval, man er i gang med og de efterfølgende intervaller i nogenlunde samme tempo.

Makspulsen ændrer sig ikke ved at man kommer i bedre form, så hvis jeg er ude efter lad os vo2max træning, så bør jeg løbe kortere intervaller når at jeg er i dårlig form, fordi at jeg ellers ikke vil kunne presse pulsen langt nok op, og derved vil jeg misse den pulstræningszone jeg sigter efter. Så det optimale er ikke at løbe intervaller efter distance, men efter tid.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Løbetræning skal tilpasses individet.

Der er næppe grund til at de svagere løbere overhovedet løber intervaller.

Alle får noget ud af at løbe intervaller. Men det kan være en hård belastning, hvis at man giver den for meget gas, og den direkte vej til skader. På den anden side er det også noget af det mest effektive træning man kan lave. Træningsmængden bør dog deles op, så måske 20% er kvalitetstræning med fx intervaller og tempoture mens at 80% er roligt løb. Så som så meget andet træning er nøglen at man skalerer til et niveau hvor at man ikke får skader, samt opvarming inden.

Link to comment
Share on other sites

Alle får noget ud af at løbe intervaller. Men det kan være en hård belastning, hvis at man giver den for meget gas, og den direkte vej til skader. På den anden side er det også noget af det mest effektive træning man kan lave. Træningsmængden bør dog deles op, så måske 20% er kvalitetstræning med fx intervaller og tempoture mens at 80% er roligt løb. Så som så meget andet træning er nøglen at man skalerer til et niveau hvor at man ikke får skader, samt opvarming inden.

Tak for den information.

Der er naturligvis ingen grund til at løbe intervaller for de relativt utrænede idet de med langt mindre skadesrisiko kan forøge deres kapacitet tilsvarende med anden træning.

For "begyndere" er intervaller derfor en meget dårlig idé.

Den første og markant vigtigste del af et træningsprogram må nødvendigvis være hensynet til sikkerhed. Alt andet end vanvittig usandsynlighed for skader bør ikke accepteres.

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er forskel på tempo og man gerne vil løbe intervaller sammen (og man ikke er helt nye i det med løb) så er min erfaring, at det fungerer kanon godt at have en runde på fx 1000m. Bruger man eksempelvis den til 30/20/10 eller distanceintervaller hvor man har x i pause, vil de hurtige indhente de langsomme. Det kan være en motivation for begge parter ift. at give den lige 10 % mere gas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share