Spurt træning og kondition


Madridista
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg vil lige spørge om det er muligt at opdele sine træninger, hvor man en dag fx træner spurt og den anden kondition. Om det effektivt og klogt osv... Jeg ikke tilfreds med min kondition og vil gerne kunne løbe cirka 8-10, jeg kan nu løbe omkring 5-6 kilomester uden problemer. Jeg vil også gerne træne spurt, og så jeg kan blive hurtigere (Det er i øvrigt begge med formål til at forbedre mig til fodbold) Jeg kan bedst lide at løbe i fitnesscentret på løbebånd, og har jeg tænkt mig at gøre med konditions træning, men med spurttræningen vil jeg tro er for svært at træne i centret, når jeg nok skal ud i noget interval, som er for besværligt på løbebånd. Er det så effektivt at fx træne kondition mandag og onsdag, og så i weekenden noget spurt ? Angående spurt, hvad er den bedste måde at træne det på? Løbe en hel bane længe og lunte tilbage og gentage, eller har i andre forslag. Evt. squat hvis det ikke er for svært og farligt (Er 16 år) eller andet. håber i vil hjælpe. Tak på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Squats er kun svære og farlige hvid man ikke ved hvad man laver, så hvis du starter ud med fornuftig vægt og lærer god form via internettet, er det en rigtig god ide. Bane sprinter er også gode, du kan også løbe bakke sprinter osv. Jeg vil dog sige, at hvis du er i stand til at løbe 5 km, å kan du også løbe 10. Vær dog opmærksom på, at bare fordi båndet siger du har løbet x antal kilometer på x antal minutter, så skal du altså ud i den virkelige verden for at teste det. En god tommelfingerregel er at sætte båndet på 2% incline, så passer det nogenlunde til at løbe normalt på et fladt underlag i "virkeligheden".

Du kan også gøre som Frank Yang (Søg evt. på Frank Yang Cardio/Interval training eller sådan noget på YT)

Han indstiller et løbebånd til roligt tempo og det ved siden af til sprinte tempo. Så løber han på det ene og går derefter hurtigt over på det andet, osv.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

vil tro at du får størst effekt af noget der ligner en fodboldkamp dvs små korte sprint a 20-30 meters længde.

så på tværs af banen/mellem lygtepæle eller hvad du kan finde på.

da jeg var atletik udøver løb vi noget in/out mellem lygtepæle så vi småløb en strækning efterfulgt af en sprint-strækning - vi løb stigningsløb fra langsom til sprint - og så handler sprint jo om at være eksplosiv så ville udover squat lave en række øvelser der kan forbedre det - dvs frøhop og lign.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene :) Men kan jeg så godt opdele det i 2? Altså løbe 2 gange om ugen hvor jeg løber 5-6 km indtil jeg når de 10 km, på løbebåndet fx. Og så den sidste gå ud og lave noget sprint? Eller skal jeg opdele det anderledes, kom endelig med forslag :) Jeg ved ikke om jeg tør sætte 2 løbebånd på sprint og roligt tempo hver hehe :) Og angående squat, vil jeg så opnå store og hurtige resultater, vil jeg kunne mærke en store forskel? Og hvad er de bedste øvelser når det gælder Sprint/hurtihed/Accelaration, hvis der også er noget der kan forbedre mit skudstyrke, vil det også være fedt med et forslag. Tusind tak for hjælpen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Den trænings model følger jeg, og jeg synes det fungerer fint.

Jeg har et fullbody træningsprogram så jeg kører:

Dag 1 styrketræning + Interval/Sprint træning

Dag 2 længere løbetur

Sådan kører jeg skiftevis, og selvfølgelig med pausedage når jeg synes kroppen har brug for det.

Det synes jeg fungerer rigtig godt for mig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt din hensigt?

Ønsker du at træne din hastighed for at løbe en given distance hurtigere?

Eller ønsker du at træne din udholdenhed?

Jeg er ikke sikker på at man ikke træner "kondi" lige meget hvad man foretager sig at fx løb.

Alt andet lige vil du med din alder helt sikkert have god gavn af mindst 1 ugentlig langtur på 1-1.5 time i roligt tempo, for at styrke kroppen og opbygge noget udholdenhed.

Du kan så have 1 dag med Tempo træning, hvor du fx løber 3x2000 el. 4x1500 meter intervaller i HHR%:85 sørg for at varme op med 30 minutter roligt løb

og en dag med mellem løb hvor du er omkring de 70-85%HHR i 45 minutter. En ekstra dag kan med fordel smides ind hvor du løber 1 time i roligt tempo.

Prøv evt. at tag et smut forbi Løbesiden.dk og beregn dine tempi. Det er vigtigt at du beregner dine tempi på baggrund af det kan løbe fx en 5 km lige nu, og ikke det du håber at kunne løbe den på. Da du ellers vil ligge for meget belastning på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share