Sign in to follow this  
Peter1968

Hvad giver hurtigst de største muskler ? Tunge/lette vægte ?

Recommended Posts

Kære alle

Et kort, men vigtigt spørgsmål vi har drøftet i familien.

Hvad giver hurtigst de største muskler ??

- Mange øvelser med lette vægte.

eller

- Få øvelser med meget tunge vægte.

??

Undskyld ulejligheden.

Hav en fantastisk dag.

/Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kære alle

Et kort, men vigtigt spørgsmål vi har drøftet i familien.

Hvad giver hurtigst de største muskler ??

- Mange øvelser med lette vægte.

eller

- Få øvelser med meget tunge vægte.

??

Undskyld ulejligheden.

Hav en fantastisk dag.

/Peter

Antallet er øvelser er stort set uvedkommende

De rigtige øvelser, med tilpas mange reps, og tilpas mange kilo.

Aka, what Salt said

Du kan komme i jern form (styrke mæssigt) med 3-5 øvelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der findes to forskellige former for hypertrophy:

1. Myofibrillar; hvilket er den som tung resistence træning primært arbejder på. Dette er muskelfibrene som flækker og der lagres protein rundt om... Det er også den som påvirker din styrke mest.

2.Sarcoplasmatisk; er den lettere resistence, men udført med højere koncentrere repititationer. Den primære årsag til denne vægst er at kroppen er i stand til at lagre glycose i vores muskel væske, denne glycose bruges til at udføre muskel arbejde... Desto mere du arbejder på at tømme disse depoter ved "sådanne repititationer" vil kroppen prøve at forøge dem. Dette er samme måde som creatin arbejder på, da der pludselig kan lagres mere Ca++ i den sarkoplasmatiske væske med mere glycose..

Forskellen? Den ene er stærkere den anden er større.

1: hårdere muskel udseende

2: størrer muskelstørrelse "bellies" men blødere

dette er den minimale gennemgang, ellers har jeg en rapport på 30sider omkring emnet jeg har skrevet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hovsa, glemte at svare.

Det er efter min mening bedst at kombinere 1-2... Med focus på bodybuilding aspekten. Styrketræning kan eventuelt indføres efter fuldendt bb program og køres i 2-4uger for at ramme de andre fibre ect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

12-15 RM, 2-3 sæt til udmattelse for begynder af alle relevant muskelgrupper.

og så skal man lige være obs på at den enkelte muskel skal udsættes for en relevant størrelse belastning via korrekt udførsel.

svarede på dit spørgsmål må derfor være mange øvelser med få lette vægte (omkring de 12-15RM).

langt de fleste har dog erfaring med at et styrke fundament i basis øvelser (squat, bænkpress, armhævninger etc.) giver den bedste fremgang på langsigt

Edited by RuneB

Share this post


Link to post
Share on other sites

12-15 RM, 2-3 sæt til udmattelse for begynder af alle relevant muskelgrupper.

og så skal man lige være obs på at den enkelte muskel skal udsættes for en relevant størrelse belastning via korrekt udførsel.

Huh?

12-15 rep til udmattelse for en begynder?

Det mener du vel ikke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bedste er vel alt andet lige en blanding af lette og tunge vægte, 1-20 reps med hovedbægten lagt i området 6-12 reps (op til 20+ for foråret).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this