Genopsaltning


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

For nogle weekender siden, var jeg dum og cyklede 211km der ikke var planlagt, så jeg både gik sukkerkold, dehydrede og brugte alle mine salte. Dagen efter kom jeg til at deltage til klubtræning, trods det ikke var meningen og igen kørte mig mig tom for alt.

Siden da jar jeg generelt ikke haft salte i kroppen, til at træne/svede meget mere end en times tid, før sveden ikke længere er salt men fersk.

Jeg har siden den weekend haft to elektrolyt-tabs i mit træningsvand i stedet for en til cykling og har også en tablet i vandet til styrketræning og snupper som regel en knofuld salt til det sidste væske jeg drikker før træning.

Er der nogle tricks til at kroppen fylde op med salte, så jeg ikke løber tør i løbet af et træningspas?

Link to comment
Share on other sites

Jævnlig svedning leder til reduceret salttab pr svedt liter. Tror man ender med at svede ca 1/2g NaCL/L. Dette vil omsat til virkelige eksempler svare til at en trænet sveder, der træner hårdt i ret varme omgivelser og sveder 10 liter under sin daglige træning, hvilket er virkelig meget, men ikke umuligt, vil ha brug for ca 5g salt ekstra dagligt. Den samme træning vil typisk forbrænde 400+ g kulhydrat. Kulhydrat rige produkter, tænker her på stivelse fra mad, er uspiselige uden salt og indeholder typisk flere gram salt per 100g stivelse.

Dette betyder ikke at ekstra elektrolytter ikke kan være på sin plads, blot at hvis man primært får sine kulhydrater fra mad og spiser en mængde der passer til ens behov, vil man næppe komme i saltmangel.

Situationer, hvor man pludselig sveder mere end det man er vænnet til kan selvfølgelig ændre på situationen.

Link to comment
Share on other sites

Æblemost indeholder også en del salte.

Herunder kalium. Vi havde en diabetiker indlagt, der blev ved med at ligge med forhøjet kalium i blodprøverne. Det viste sig, at han blev ved med at få fornemmelse af lavt blodsukker. I stedet for at bede om, at blive sat ned i insulin, drak han mellem to og tre liter æblejuice om dagen.

Diabetes var ikke hans eneste problem.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Herunder kalium. Vi havde en diabetiker indlagt, der blev ved med at ligge med forhøjet kalium i blodprøverne. Det viste sig, at han blev ved med at få fornemmelse af lavt blodsukker. I stedet for at bede om, at blive sat ned i insulin, drak han mellem to og tre liter æblejuice om dagen.

Diabetes var ikke hans eneste problem.

Jeg mener at huske noget om at hvis man rører lidt natron i, er man rimeligt dækket ind med salte sammen med bordsalt. Men 2-3 liter er nok lige i overkanten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share