LCHF diæt - godt til en aktiv livsstil?


hansine
 Share

Recommended Posts

Hej

Mange i min bekendskabskreds har flirtet med low carb-high fat kure i en moderat udgave. De beretter om øget velvære mv. så jeg tænkte at nu ville jeg selv prøve det. Det er ikke en vægttabsstrategi, jeg er meget slank, har en aktiv livsstil, med 20 km cyjling om dagen (fra/til arbejde) . Jeg spiser generelt sundt mv, men er i perioder meget sukker- og kageafhængig - kan godt finde på at spise is til aftensmad, hvis trangen kommer over mig, og siger aldrig nej til dessert. Jeg kan mærke at de store sukkerudsving ikke er gode - gør mig træt, irritabel mv., men once hooked...

Det var for at komme denne vane til livs at jeg har prøvet en LCHF-agtig kost i en ti dages tid. Ikke den helt ekstreme stil, men jeg er nok nede på en 20-25 E% kulhydrat, 20-30 E% protein og en 40-50 % fedt.

På den ene side er resultaterne rigtig gode: Efter lidt indledende abstinenser er sukkertrangen meget reduceret, jeg har meget mere lyst til rigtig mad, føler mig mindre oppustet og træt efter måltider, og har nogle dage følt mig energisk/frisk i helt utrolig grad.

På den anden side er der et par problemer: Dels har jeg på blot en uge-ti dage tabt en 2-3 kg. Det kan umuligt være rigtig fedt - jeg tror ikke jeg har haft et signifikant kalorieunderskud. Går ud fra at det er oga tabt glykogen og den væske som er bundet hertil. Dels - og det er værre - så er det som de seneste dage har mistet min form. BLiver langt mere forpustet, og så er 20 km cykling om dagen pludselig meget hårdt. Er heller ikke så hurtigt tænkende som normalt. De fleste bloggere siger at dette er typiske overgangsvanskeligeheder og at snart vil alt være som før. En del af mig selv har lyst til at droppe det igen - det er for åndsvagt at miste sin form på en koststil. Så mine spg er:

- Går det væk? Er det blot overgangsvanskeligheder som pro-hjemmsiderne siger?

- Hvis det handler om at justere carb indtaget op, hvormeget så til? Jeg vil faktisk gerne beholde den formidskede sukkertrang og lyst til rigtig mad

Håber nogen kan komme med et godt indspark

For øvrigt synes jeg at diæten i sin ekstreme grad (op til 60-70 pct mættet fedt) er ret crazy. Det kan da umuligt være godt ,-)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke blot supplere normale kulhydratkilder (ad libitum); gryn, rugbrød, grøntsager og frugt - alle med måde, og efter appetit. Der er jo ingen der siger at kulhydrat absolut skal være i form af slik, is, kager.. Det giver ingen mening at følge en "diæt" der reducerer den daglige produktivitet og velvære.

Hvis en "diæt" lyder crazy så er den det højst sandsynligt også. Spis en varieret sund kost!

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det kan man vel indvende. Men som nævnt er der også store fordele: aldrig er min sukkertrang gået så hurtigt væk og det er en god følelse efter måltiderne.

Desuden flyder mederne jo over af anbefalinger om at begrænse carb-indtag.

Så hvor ligger det perfekte carb indtag, hvis LCHF tager den for langt? Eller må man finde ud af det individuelt?

Link to comment
Share on other sites

Du taber meget væske i starten af en Low carb diæt. Det er ikke skadeligt.

Spiser du til du er mæt, spiser du nok ikke for lidt. Samtidigt er der så vidt jeg ved ikke noget egentligt behov for kulhydrater for at kroppen fungere. Fedt og protein omdannes til Ketogen der fungere som energi i stedet.

Læs evt. bogen 1-dagskuren, afsnittet om fedt tilpasning er ret vel skrevet og forholder sig til fakta og formodninger på en ganske okay måde.

Desuden er kropblog.dk også en ganske god log der har artikler af forskellig sværhedsgrad, bland andet om kost.

Jeg har selv spist efter LCHF, men er i stedet sprunget på 2 til 3 ugentlige faste dage. Det fungere bedre for mig ift. at optimere min fedt forbrænding, og det er meget nemmere at spise normalt de andre dage, og så ikke spise noget på faste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Hansine, hvis du bekymrer dig om det "perfekte" carb-indtag - ud over ren interesse/akademisk undren - så har du allerede et problem. Fordi en dille vinder popularitet i medierne betyder det ikke at det fører noget positivt med sig - nærmere tværtimod kunne man fristes til at påstå. Hvad er problemet med at spise en almindelig varieret kost.

Har du behov for absolut at have nogle simple må/må ikke regler?

Arcus, synes den argumentation (rent ud sagt) er elendig. Fordi kroppen tilsyneladende kan overleve uden kulhydrater, så skal man undgå at indtage dem? Du kan nok også klare den rigtig lang tid ved at reducere dit væskeindtag til 500ml/dag, ja kroppen tilpasser sig måske så du kan hænge i kronisk, men det giver jo heller ikke mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gik for nogle år siden til en diætist som også skar kraftigt i kulhydratindtaget. Kuren virkede fint (altså bortset fra, at jeg heller ikke dengang evnede at vedligeholde resultatet) men cardiotræningen var lort og lagkage - der var nada at skyde med. INTET!!!!

Vægttræningen gik derimod nogenlunde som sædvanligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gik for nogle år siden til en diætist som også skar kraftigt i kulhydratindtaget. Kuren virkede fint (altså bortset fra, at jeg heller ikke dengang evnede at vedligeholde resultatet) men cardiotræningen var lort og lagkage - der var nada at skyde med. INTET!!!!

Vægttræningen gik derimod nogenlunde som sædvanligt.

Pudsigt. Når jeg holder mig i fedt forbrændingd zonen og er i katose, kan jeg løbe flere timer uden at indtage kulhydrater. Har løbet op til 30 km uden problemer på 24 timers faste, uden at have svine spist kulhydrater dagen før. Jeg kan ikke sætte i en lang spurt, og er tempoet for højt er det ikke sjovt. Men det er jo ikke underligt når man kender biologi en bag katose osv. Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Pudsigt. Når jeg holder mig i fedt forbrændingd zonen og er i katose, kan jeg løbe flere timer uden at indtage kulhydrater. Har løbet op til 30 km uden problemer på 24 timers faste, uden at have svine spist kulhydrater dagen før. Jeg kan ikke sætte i en lang spurt, og er tempoet for højt er det ikke sjovt. Men det er jo ikke underligt når man kender biologi en bag katose osv.

Er det ikke mere et spørgsmål om træning end fødevarer? Vi har jo normalt rigeligt med kropsfedt til at holde os kørende i lang tid. Spørgsmålet er om vi finder den rette intensitet og træner der.

Mvh

Edited by Søren Michael
Link to comment
Share on other sites

Ingen synes at betvivle, at kulhydrater er det bedste energisubstrat for hjerne og muskler, hvis disse skal fungere optimalt.

Om man skal skære i kulhydraterne i en kort periode, for at komme af med en sukkertrang, kan det måske være en god idé.

Men hvordan man kan være så forelsket i en idé om, at kulhydrater gør en fed og at frasigelse af disse giver én en "let" kropsændring, at man accepterer at gå rundt i en halv eller hel zombielignende tilstand, med suboptimal mental og fysisk præstationsevne, går over min forstand?

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Og hvem sætter reglerne for hvad en almindelig varieret kost er?

Den kost som under normal tale går under almindelig. Er proppet med næringsfattige stivelseskilder.

Spis grønt 6 om dagen

Spis varieret

Spis groft

Det er almindelig fornuftig kost. Drop slik, kager, is, sukker etc, pasta, kartofler uden skræl, ris og hvidt brød. Undgå alt med et højt glykæmisk indeks.

Ind med gryn, rugbrød, og lidt groft hvedebrød og lidt frugt, og mere protein. Lad være med at være være fedtforskrækket. Og husk at man godt må synde indimellem. Spis fisk mindst en gang om ugen. Spis mindst et æg om dagen og du får D-vitaminer gratis sammen proteiner.

I min verden er det sund fornuft, men det er min personlige holdning.

Link to comment
Share on other sites

Arcus og Søren Michael,

Der var jeg desværre ikke tydelig nok i det jeg skrev :blush:

Om jeg havde kunne cykle langt og langsomt på fedtforbrænding ved jeg reelt ikke, for det forsøgte jeg slet ikke. Det er ikke noget jeg er den store fan af, da jeg let kommer til at kede mig. De dårlige erfaringer er udelukkende høstet på intervallerne i cykelklubben.

Link to comment
Share on other sites

Pudsigt. Når jeg holder mig i fedt forbrændingd zonen og er i katose, kan jeg løbe flere timer uden at indtage kulhydrater. Har løbet op til 30 km uden problemer på 24 timers faste, uden at have svine spist kulhydrater dagen før. Jeg kan ikke sætte i en lang spurt, og er tempoet for højt er det ikke sjovt. Men det er jo ikke underligt når man kender biologi en bag katose osv.

Sikke en fest. At du kan løbe længe ved 60-70% af maxpuls er da også imponerende, men primært fordi det må være så dræbende kedeligt. Man sveder jo dårlig nok ved den intensitet.

Edited by Fame Boy
Link to comment
Share on other sites

Den-nye-kostpyramide.jpgkostr%C3%A5d-e1299670169142.jpg

Jeg kan ikke se hvorfor at man skal spise kartofler, ris og pasta hver dag. I gamle dage dage spiste man det, fordi at det var billigt fyld og kød var dyrt. I dag vil jeg sige spis i stedet flere grøntsager og mere kød og drop pastaen.

Det med fedtet og særligt det animalske er også ved at blive en myte. Forbindelsen mellem animalsk fedt og hjertekarsygdomme er minimal. Det som er vigtigt er ens samlede energiindtag kontra forbrug, samt motion.

Der er heller ikke grund til at bevare normalvægten. 5-10-15 kg for meget er ikke et sundhedmæssigt problem, så længe at man dyrker motion,

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Kød er vel stadig dyrt og miljømæssigt omkostningsfyldt at producere?

Og hvorfor skulle stivelse være et problem i sig selv? For 50 år siden åd folk masser af stivelse i form af brød, kartofler mv og der var ikke en fedme/diabetes epidemi?

Link to comment
Share on other sites

Er i bund og grund enig med Fame.

IMO er den nemmeste måde at opnå fordelene ved at spise Low carb at faste.

Fasten skal være af så lang varighed at man går i ketose, hvilket jeg ikke mener at have set nogen evidens for skulle være skadelig?

Fordelen er så at man kan spise "normalt" resten af tiden.

JSC:

Kulhydrater er vel glimrende brandstof til høj intensitets arbejde, men er vel så vidt jeg har kunne læse mig frem til, på ingen måde nødvendig? Og slet ikke til udholdenheds sport, hvor man jo ønsker at kunne trække så meget energi ud af musklerne som muligt

Link to comment
Share on other sites

JSC:

Kulhydrater er vel glimrende brandstof til høj intensitets arbejde, men er vel så vidt jeg har kunne læse mig frem til, på ingen måde nødvendig? Og slet ikke til udholdenheds sport, hvor man jo ønsker at kunne trække så meget energi ud af musklerne som muligt

Det er vigtigt at være god til at forbrænde fedt. MEN. Det gamle mantra "fat burns in a carb furnace" beskriver simpelt at det er essentielt at have begge dele for optimal præstation - specielt i udholdenhedssport.

Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt at være god til at forbrænde fedt. MEN. Det gamle mantra "fat burns in a carb furnace" beskriver simpelt at det er essentielt at have begge dele for optimal præstation - specielt i udholdenhedssport.

Måske det er fordi jeg ikke er trænet i at læse videnskabelige artikler. Men siger denne artikel ikke at det du der sige faktisk er lidt af et myte??

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129159/

Link to comment
Share on other sites

Kød er vel stadig dyrt og miljømæssigt omkostningsfyldt at producere?

Og hvorfor skulle stivelse være et problem i sig selv? For 50 år siden åd folk masser af stivelse i form af brød, kartofler mv og der var ikke en fedme/diabetes epidemi?

For 50 år siden var kylling en fin spise, som man kun fik om søndagen i bedre hjem. De arbejdede mere og det var mere fysisk præget, og blev måske kun 65-68 i snit.

Er stivelse et problem? Nej, ikke når det er del af en blandet og varieret kost.

Link to comment
Share on other sites

Hvis alle spiste som vi gør/anbefaler ville verden går konkurs. Jordens befolkning er voldsomt afhængige af kornprodukter.

Det bliver ikke i det her århundrede at det bliver et problem, fordi at størstedelen af verdens befolkning et ikke ved at indhente danskerne i levestandard. At gå fra en halv dollar om dagen til to eller fire dollars om dagen, gør ikke så stor en forskel. Og indtil nu har vi ikke sultet. Så lad os diskutere det når dommedag kommer. Sagen er nemlig også at effektiviseringer i landbruget har sørget for at bespise hele klodens befolkning set i det større perspektiv, og alt tyder på at det også kan lade sig gøre når vi bliver ni mia på jorden.

Så om den enkelte vil spise mere kød med det øgede ressourceforbrug, er vel op til en selv. Jeg har ikke noget problem med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share