Sign in to follow this  
Camomilla

Turkish get up

Recommended Posts

Hej min kæreste som hjælper mig med min træning har flere gange prøvet at få mig til at lave turkish get up, men jeg synes den er hård, meget svær og motorisk ulogisk, jeg mener, hvad hjælper den, hjælper den overhovedet på noget ??

Mit spørgsmål er derfor om den er værd at bruge tid på ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kort svar: ja.

Hvilken vægt bruger du?

Er den også hård hvis du laver den uden kettlebell, men bare med armen i vejret?

Hvor længe har du øvet den?

Jeg ser det sådan at TGU repræsenterer den basale færdighed at rejse sig fra liggende til stående, gjort en smule sværere ved at du kun må bruge den ene arm og tilføjer lidt ekstern vægt til ligningen.

Motorikken for at bevæge sig effektivt i TGU tager selvfølgelig lidt tid at lære, hvilket alle bare en smule komplekse bevægelsesmønstre gør, men hvis det er hårdt selv med minimal vægt, så mener jeg man vil have utrolig meget glæde af den.

Jeg kan selvfølgelig heller ikke afskrive muligheden for at din kæreste er en dårlig instruktør. :tongue:

Er vægten for tung, så skaler ned indtil det ikke er vægten der er problemet, om nødvendigt så du bare holder en liter mælk eller ½ liter flaske eller ingenting.

Få lavet 100-200 gentagelser i løbet af en uge eller to, og overvej imens hvor lille en arbejdsindsats dette egentlig er ift så meget andet træning. F.eks. hvis man styrketræner kan én træning nemt være på 200 gentagelser i alt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for jeres svar :rolleyes: Lidt irriterende, at min kæreste fik ret i, at jeg burde lave den.

Jeg er lige begyndt at lave den, så skal nok bare øve mig lidt længere!! I dag brugte jeg 6 og 8 kg. Jeg fik varmen, men jeg ved stadig ikke, hvad den gør godt for..? Hvorfor skal jeg lave den og hvad træner den? :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gøgler træning. Hvis dine mål ikke omhandler at kunne imponere vennerne med at lave en turkish getup og hævde at du træner funktionelt, så nej. Drop den. Basal styrketræning virker.

10-15 reps

2-3 sæt

5-8 øvelser

Primært basis øvelser

Gerne enkle isolations øvelser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this