Program til omlægning af løbestil fra hæl- til forfodsløb


Lineavlund
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Efter lang tids søgen efter et træningsprogram for omlægning af løbestil fra hæl til forfodsløb, så går jeg nu hertil, da jeg ikke finder noget brugbart.

Så er der nogen der har et bud på et træningsprogram?

Jeg er indstillet på at bruge minimum 12 uger på at omlægge min løbestil.

Nogle eksperter på området eller andre med erfaring?

Jeg løber i øjeblikket 20-30 km om ugen, men ser frem til nedtrapning af løbedistancerne grundet begyndende skinnebensbetændelse...

Mvh

Line

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruge ethvert begynderprogram. Fra 0 til 5km fx. Musklerne der styrer dine fødder og led og sener i fødderne skal vænne sig til at blive brugt, og det er en proces som tager tid. 12 uger er en start, men de vil nok ikke bringe til op på 30km om ugen, så mere tid, tålmodighed og lyt til kroppen.

Jeg er gået fra Nikes tykkeste sko med det største drop til en Inov8 Roclite 243 med 3mm drop og 3mm sål og ingen støtte. Fodfodsløb er det ikke helt, men midt/forfod. Træner det stadigvæk :-)

Link to comment
Share on other sites

Skiftede selv fra hæl til forfodsløb i 2007 eller deromking. Begyndte med at lande alt for højt på tåen så at sige. Idealet jeg tilstræber nu er så tæt på vandret landing som muligt. I forhold til din skinnebens situation, så har du ikke nødvendigvis din hællanding at skylde på. Måske har du en tendens til at overstride, altså tage for lange skridt, og at det er det mere end hællanding der er problemet. Uanset hvad, så er forfodsløb noget der skal praktiseres med omhu og forsigtighed.

Link to comment
Share on other sites

Der er mange meninge om løb og korrekt fodtøj.

Jeg mener dog at man som soldat kan få rigtigt meget ud af poserunning.

Militær støvler har jo ingen stødabsorbering overhoved, så hvis du kan lande på mellemfoden, får du det maksimale af fodens stødabsorbering, og vil jeg påstå, den mest økonomiske løbe form.

Det kræver en del at lægge sig stil om hvis man normalt er hællander, men jeg syntes det er energien og tiden værd.

Jeg var selv 2 gange forbi posemanden, den ene gang ham selv, og anden gang hans coach Susanne C som jeg klart vil anbefale pga. Hendes pædagogiske facon.

Ellers kan du evt. Se nogle videoer på posemanden.dk og vurderer om du vil afprøve det.

Helt lav teknisk ville jeg anskaffe mig nogle støvler eller flade sko og så løbe i dem, hvis det er det du skal træne op, vælg varierende ruter, både ift. Underlag og højde, for at træne så forskelligt som muligt.

Hvis du ikke har trænet distance løb, ville jeg anbefale at bygge op fra fx 10 km ture, og så smide 10% på om ugen. Hold tempoet lavt, i snakke tempo, da det er udholdenhed og styrke du træner på de lange ture. Hurtigheden og kondien kan du træne via 1 ugentlig 5 km, i det hurtigste tempo du kan klare.

Intervaller osv. Ville jeg ikke begynde med, da jeg tror det er bedst at holde det simpelt og enkelt til at starte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share