Wienerbrød


pilahund
 Share

Recommended Posts

Jeg lever efter alle kostregler (de nu gældende!), er ikke overvægtig, ryger ikke, drikker ikke, har ikke sukkersyge, rimelig normalt blodtryk osv. For fornøjelsens og helbredets skyld løber jeg omkring 25-30 km om ugen sammen med andre i min egen alder omkring de 60. Jeg har fået konstateret for højt kolesteroltal. Det eneste, der rykker ved min risikoprofil, er mit forbrug af wienerbrød -- ikke kager eller chokolade. Har nogen et godt råd om at begrænse indtaget til fx en gang om ugen i stedet for nu: en gang om dagen. Lægen og jeg er enedes om, at piller ikke er sagen med den livsstil, jeg har. Men mht. wienerbrød har jeg en slap karakter. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lever efter alle kostregler (de nu gældende!)
Må man spørge hvad det er for nogle kostregler???
Men mht. wienerbrød har jeg en slap karakter

Lad være med at gå til bageren ;)

Link to comment
Share on other sites

pilahund:

først, velkommen til mol :)

det lader til, at det går dig meget på sinde at reducere risici og få et godt liv - respekt for det! :)

Selvfølgelig ville det nok være bedst, hvis du helt kunne undvære wienerbrød, men man skal heller ikke være alt for fanatisk, hvis det ikke er nødvendigt.

Er der nogen speciel grund til, at du er godt igang med at reducerede risikoen for at pådrage dig livsstilssygdomme - fx. tidligere/nuværende sygdom hos dig selv eller familie?

Hvad er dit blodtryk og kolesteroltal?

Det du selv kan gøre er:

Spise en kost, der er rig på vandopløselige fibre, fattig på mættet fedt(findes i dyr derlever på landjorden) og fattig på kolesterol(findes i indmad, æg, skaldyr og blæksprutte) reducerer ens kolesteroltal.

Desuden kan hvidløgstilskud(enten som fed eller kapsler) sænke både triglycerid og kolesterol(op til 15%reduktion.)

Husk også at spise fede fisk mindst en gang om ugen eller fiskeoliekapsler.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med wienerbrød er at det har et højt indhold af sukker samt fedt og især transfedt, som har vist sig langt farligere end selv mættet fedt når det gælder risikoen for hjerte-karsygdom.

Indtag af kolesterolholdige madvarer er ikke nær så slemt som mættet fedt, da det især er mættet fedt (og transfedt) som påvirker kolesterol. Problemet er så at mættet fedt og kolesterol ofte følges ad. Men fx er æg ikke nødvendigvis bandlyst, som sagt mættet fedt er langt værre end kolesterol indtag.

Man kan med fordel skære mættet fedt væk og erstatte det med flerumættet fedt - dette giver bedre effekt på kolesteroltallet end hvis man nøjes med at skære mættet fedt væk.

Fisk eller fiskeolie sænker ikke total kolesterolet, eller LDL kolesterol (anses normalt som det farlige kolesterol), men sænker nogle subklasser af LDL kolesterol, som er særligt farlige. Herudover enig med Claus B.

Det er forskelligt hvilke typer margarine bageren benytter til sin wienerbrød. Nogle bruger industrimargariner, som har et højt transfedtsyreindhold mens andre benytter de nyere margariner som har et væsentlig reduceret transfedtsyreindhold. Wienerbrød er under ingen omstændingheder sundt, men ovennævnte gør dog en del forskel og man kan da gøre sig selv den tjeneste at finde en bager som ikke benytter transfedtsyrerig margarine når man nu engang imellem falder i.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange svar om mit wienerbrødsbehov. Jeg løber tre gange om ugen, i alt 25-30 km. Jeg sænkede mit totale kolesteroltal fra lidt over 8 til lidt over 6, men det onde tal kunne godt trænge til et ekstra dyk. Jeg kender alle kostrådene og følger dem, ikke så meget af nød, men fordi jeg har det godt med fisk og grønt. Min læge ordinerede fiskeolie! Hvis nogle af Jer har set på bivirkningerne til kolesterolsænkende medicin, tror jeg nok I ville være tilbageholdende med anbefalinger. Det forunderlige er, at hvis der på bagerens prisskilt ved wienerbrød stod, at heri var der 58% fedt, ville jeg aldrig drømme om at købe det. Jeg tror, det bedste råd er det, at lægge vejen uden om bageren alt imens jeg bander over min sløje rygrad. Jeg løber med en læge fra Rigshospitalet. Han mener, det kan være livsfarligt at bekymre sig for meget om noget så småt som mit problem, især med den risikoprofil, jeg kan fremlægge. Formentlig har han ret. :teachingfinger:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med wienerbrød er at det har et højt indhold af sukker samt fedt og især transfedt, som har vist sig langt farligere end selv mættet fedt når det gælder risikoen for hjerte-karsygdom.
alle er vel klar over, at det ikke er sundt, men det med transfedtet må anses for at høre til finesserne.

Med den gældende lovgivning og viden om transfedt, vil merrisikoen for 100g wienerbrød som er lavet med transfedtholdigt margarine svare til, at der findes ca. 1,5g mere mættet fedt/100g i wienerbrødet - som man i forvejen ikke aner, om det indeholder 15 eller 20g mættet fedt/100g.

Indtag af kolesterolholdige madvarer er ikke nær så slemt som mættet fedt, da det især er mættet fedt (og transfedt) som påvirker kolesterol.

ikke nær så slemt, men hvis man skal have ens kolesteroltal så langt som muligt og man samtidigt ikke ønsker medicin, er det ikke uden virkning.

Jeg kan desværre ikke lige finde cardiologisk instruks online, men jeg er ret sikker på, at der er anbefalinger om max 200mg kolesterol dagligt ved enkelte tilstande - og det er ret svært at holde sig under, hvis man ikke holder igen med de kolesterolrige madvarer.

Problemet er så at mættet fedt og kolesterol ofte følges ad. Men fx er æg ikke nødvendigvis bandlyst, som sagt mættet fedt er langt værre end kolesterol indtag.
de følges bestemt ikke altid ad - se fx. skaldyr og blæksprutte.
Fisk eller fiskeolie sænker ikke total kolesterolet, eller LDL kolesterol

sagde jeg heller ikke, men det vigtige er jo også reduceret sygelighed og dødeligehed :)

det kan være livsfarligt at bekymre sig for meget om noget så småt som mit problem, især med den risikoprofil, jeg kan fremlægge. Formentlig har han ret.

delvist enig - man skal jo helst ikke bekymre sig for meget, med mindre der reelt er noget at bekymre sig om.

At man ikke ønsker kolesterolsænkende medicin, må man også respektere.

Nu skriver du "rimeligt normalt blodtryk" - hvis det skal tolkes som værende over 140/90, anbefaler man yderligere behandling for ens kolesterol ved >6 i totalkolesterol.

Hvis det skal tolkes som værende under 140/90 anbefaler man først yderlgiere behandling ved totalkolesterol over 7.

Så er det så op til dig selv, om du vil prøve hvidløg og lidt flere fibre(gerne op til 50g/dag sammen med rigeligt væske) i et stykke tid :)

Link to comment
Share on other sites

Med den gældende lovgivning og viden om transfedt, vil merrisikoen for 100g wienerbrød som er lavet med transfedtholdigt margarine svare til, at der findes ca. 1,5g mere mættet fedt/100g i wienerbrødet - som man i forvejen ikke aner, om det indeholder 15 eller 20g mættet fedt/100g.

Er du sikker på den gældende lovgivning også gælder almindelig industrimargarine til fx bagere. - jeg mener det blev valgfrit uden dog at være sikker. Alm. købemargararine i supermarkeder er helt sikkert omfattet. Men man har dog ihvertilfælde lov til at spørge bageren som nok ikke kan svare på stående fod, men måske kunne undersøge det.

Jeg mener der er sat en grænse på 300 mg kolesterol ved nogle tilfælde - kan dog ikke huske hvornår denne skal gælde (har ikke lige mine opslagsbøger i nærheden). Der er flere læger der har meldt ud at 3-4 æg om ugen ikke er noget som helst problem.

Claus B, fisk og fiskeolie er en god idé til beskyttelse af hjerte-karsygdom det er vi begge enige i og jeg ved godt du ikke har sagt at fisk reducerer kolesterol - jeg ville bare nævne det. Pilahund var jo især fokuseret på kolesterol.

Der har været en del resultater på det sidste om at nødder og mandler reducerer kolesterol væsentligt og beskytter mod hjerte-karsygdom og som Claus B siger er fibre og hvidløg gammelkendte midler mod kolesterol. Herudover er der fundet væsentlige gevinster ved en middelhavskost: dvs. meget frugt og grønt, groft brød, nødder, lidt vin, olivenolie, lidt hytteost, lidt kød m.m.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på den gældende lovgivning også gælder almindelig industrimargarine til fx bagere.
ret sikker - uden dog at have nærlæst lovgivningen.

med disse to pressemeddelelser:

1 2

de forudsætter begge godkendelse af EU, men da den sidste er en skærbelse af den første, går jeg ud fra, at den første er gået igennem.

Og ud over det, så var deren undersøgelse for ikke så lang tid siden(har dog ikke kunne finde den), som viste, at bagerne var utroligt godt med, når det angår udfasning af transfedtmargarine.

Der er flere læger der har meldt ud at 3-4 æg om ugen ikke er noget som helst problem.

jeg siger bestemt heller ikke, at æg er bandlyst, men hvis man skal holde sig under 200mg/dag og så spiser 4æg på en uge, får man ca. 1000mg/uge fra æg alene, hvilket forudsætter at resten af ens kost er nødt til at være vegetarisk for at holde sig under 200mg/dag i gennemsnit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker atter for den interessante diskussion, mit wienerbrøds-flip har sat igang. Jeg kan afsløre, at mit yndlingsmåltid forud for løbetræning er havregryn med kærnemælk og rosiner -- herved skulle fiberbehovet være tilgodeset sammen med det grove rugbrød, jeg sætter til livs til frokost. Min kone plastrer gerne måltiderne til med hvidløg, så også her er jeg langt fremme. Hjerteforeningens diætist anbefaler kransekage og flødeboller, hvis det skal være. Men da jeg nu har så mange lægevidenskabelige eksperter blandt besvarerene, kunne jeg tænke mig at spørge om kolesterol-forskningens stade. Det forekommer mig, at hysteriet har lagt sig en smule og at den samlede sum af livsomstændigheder (tobak, alkohol, overvægt, sukkersyge .... you name it) er rykket mere i fokus. Som historiker er jeg født med at være skeptisk over for alt for bastante udmeldinger. Og så er jeg noget utryg ved "ægteskabet" mellem læger og medicinalinustri. Men foreløbig tak for hjælpen -- jeg tager en omvej lagt væk fra bagerbutikken! B)

Link to comment
Share on other sites

Hjerteforeningens diætist anbefaler kransekage og flødeboller
ja, ikke det værste, når det nu skal være :)

desværre produceres marcipan ikke ud fra mandler, som mange tror - men istedet fra abrikoser. Så mandlernes gode effekt, får man ikke - og dog er fedtsyreprofilen gaske fornuftig :)

Det forekommer mig, at hysteriet har lagt sig en smule og at den samlede sum af livsomstændigheder (tobak, alkohol, overvægt, sukkersyge .... you name it) er rykket mere i fokus.

det har du også ret i, eftersom man har opdaget tobak og alkohols mange negative sider og at folks generelle modstand mod dem vokser, vokser folks bevidsthed om det jo også :)

Mht. sukkersyge og overvægt er fokus nok rykket pga. væksten i antallet af tilfælde.

Tidligere var det mere genetiske sygdomme og direktør-sygdomme - kolesterolsygdomme inkl., men i dag er det desværre hvermandseje - pga. livsstilen, men også pga. det voksende alder.

Kroppen får sin kolesterol fra egenproduktion og fra kosten. Tidligere var egenproduktionen ikke så stor, hvorfor kostens kolesterol var vigtigere - og man lagde måske nok også for meget vægt på dens betydning.

I dag spiser mange alt for meget fedt, hvilket får egenproduktionen til at stige. Den almindelige holdning er, at løsningen så enten er at nedsætte fedtindtaget eller at hæmme kroppens egenproduktion fx. vha. medicin.

Vil til sidst lige nævne, at man oftest (ca.95%)bruger den gruppe medicin der hedder statin'er. Disse hæmmer leverens prod. af kolesterol.

Høj effektivitet og sjældne bivirkninger gør det til et rigtigt godt præparat - så hvis man har indikation for det, bør man ikke vælge det fra. Eneste ulempe er prisen - de er fhv. dyre endnu.

Link to comment
Share on other sites

Hjerteforeningens diætist anbefaler kransekage og flødeboller

ja, ikke det værste, når det nu skal være :)

desværre produceres marcipan ikke ud fra mandler, som mange tror - men istedet fra abrikoser. Så mandlernes gode effekt, får man ikke - og dog er fedtsyreprofilen gaske fornuftig :)

Du kan få (købe) begge slags marcipan, men om kransekagen er lavet på det ene eller det andet, er nok sværrere at få oplyst. Grunden til abrikosmarcipanen må findes i det større antal mennesker (end tidligere), der er intolerante overfor nødder.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

ide..måske kunne du selv eller din kone bage nogen knaldhamrende lækre kager selv..så ved du da hvad der er i, og kan undgå de værste fedtproblemer :)

hvis du er interesseret kan jeg sende dig en opskrift på en krydderkage min kæreste bager, der er næsten fedtfri, men smager himmelk (især lun :w00t: )

Link to comment
Share on other sites

en krydderkage med hvidtøl og uden fedt????

men er meningen med kage ikke, at det skal smage godt? :D

cfred:

hmm, det ændrer jo lidt på sagerne, selvom en reel indholdsfortegnelse ville være at foretrække :)

Jeg har det med abrikoser fra et af skaren af forbrugerprogrammer - spørgsmålet lød på, hvad marcipan var lavet af og svaret var abrikoser.

Der blev også delt smagsprøver på 3 forsk. slags marcipan ud og folk blev spurgt, hvilken, der var den "rigtige" marcipan, underforstået den af mandelmasse - og så vidt jeg husker, var alle enige om, at den rene abrikosmarcipan var den rigtige - netop fordi, at langt det meste marcipan der sælges i DK er lavet af abrikoser.

hmm, lader til, at vi har brug for en marcipanekspert :D

Link to comment
Share on other sites

hmm, lader til, at vi har brug for en marcipanekspert  

Jeg har hverken spist kage, is, slik eller dessert siden engang i ´70-erne, så mig er det i hvert fald ikke. Jeg kunne ikke finde noget om marcipantest hos Rene Ord…, så det er nok gået for lang tid.

Jeg fandt en lille sammenligning, der måske kan bruges (selvom det godt nok også er fra en producent) :excl:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det med abrikoser fra et af skaren af forbrugerprogrammer - spørgsmålet lød på, hvad marcipan var lavet af og svaret var abrikoser.

Der blev også delt smagsprøver på 3 forsk. slags marcipan ud og folk blev spurgt, hvilken, der var den "rigtige" marcipan, underforstået den af mandelmasse - og så vidt jeg husker, var alle enige om, at den rene abrikosmarcipan var den rigtige - netop fordi, at langt det meste marcipan der sælges i DK er lavet af abrikoser.

hmm, lader til, at vi har brug for en marcipanekspert  

Jeg vil lige starte med at jeg ikke er den efterlyste marcipanekspert, men har alligevel et par kommentarer.

At man i en forbrugertest finder et bestemt resultat fører da ikke til at det skulle være definitionen. Der er åbenbart flere typer som alle klassificeres som marcipan. Det jeg normalt har set være omtalt som ægte marcipan er det som kaldes råmarcipan (dvs den der laves på mandler) og den falske og dårligere kvalitet den på abrikoskerner (bagermacipan). Men de får åbenbart begge betegnelsen marcipan. Der er foretaget forskellige tests, bl.a. af tænk+test og de finder typisk, at de gode marcipantyper er dem som har et højt indhold af mandler. Går man til et andet land er der formodentlig en anden definition - fakta er ihvertilfælde at fx de tyske marcipantyper smager meget anerledes ifht. til de danske.

Er ikke anerledes end når folk smager på chokolade, der vælger almindelige forbrugere også typisk de billige og dårlige chokolader (dem som er fyldt med sukker etc.) fordi de ikke er vant til andet. Har man først prøvet

rigtig chokolade nogle gange så vælger forbrugerne disse når de testes.

Link to comment
Share on other sites

cfred: ah ja, den alting så lystige Orla Zinck :D

han er altid mand for en lille dyster undersøgelse, som får ens identitet som forbruger til at græmmes :D

Det lader til, at de 3 øverste marcipantyper stort set er uden mandler - og hvilke tror I, der bliver solgt flest af?

At man i en forbrugertest finder et bestemt resultat fører da ikke til at det skulle være definitionen.

hvem snakker om definitionen?

Det, vi snakker om, er, hvad det marcipan, som folk spiser, er lavet af. - kryptisk sætning :D

Uanset hvad "rigtig" marcipan er lavet af, så indtager folk jo ikke flere mandler af at spise marcipan uden mandler?

Link to comment
Share on other sites

hvem snakker om definitionen?

Det, vi snakker om, er, hvad det marcipan, som folk spiser, er lavet af. - kryptisk sætning

Uanset hvad "rigtig" marcipan er lavet af, så indtager folk jo ikke flere mandler af at spise marcipan uden mandler?

Du giver da ellers en form for definition her
desværre produceres marcipan ikke ud fra mandler, som mange tror - men istedet fra abrikoser. Så mandlernes gode effekt, får man ikke

Du har formodentlig ret i at den marcipan som der spises mest af er bagermarcipan da det åbenbart er den som typisk findes i de industrilavede produkter, men den anden marcipan kan dog stadig fåes og spises også. Således er det jo kun delvis rigtig det som du skriver.

Link to comment
Share on other sites

men du mener ikke, at mit svar til cfred indikerer, at dit indlæg er overflødigt?
Hvis jeg havde ment mit indlæg var overflødigt havde jeg selvfølgelig ikke skrevet det.

Men nok om det vi kan sikkert blive enige om at vores diskussion egentlig ikke er særlig vigtig og den vigtigste information er givet videre til pilahund - vores "mundhuggeri" er til gengæld overflødig så lad os stoppe denne diskussion. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share