Sign in to follow this  
HenrikD

Vurdering af udgangspunkt

Recommended Posts

Efter jeg begyndte at læse igen er mit energiforbrug gået den gale vej. Jeg prøvede at udregne mit BMI, udfra højde og vægt endte jeg på 26,1, så det kunne være værre. Det er desværre bare ikke fordelt.

Men, tilbage til spørgsmålet. Jeg har fjernet saftevand, hvidt brød, slik og kage fra kosten. Morgenmaden er havregryn og frokosten to æbler, aftensmaden prøver jeg at holde lidt igen med (max. 1 1/5 portion i stedet for to). Træning all-round styrke med 15 minutters roning to gange om ugen. Protein pulver efter træning, det giver ca. 50kalorier da jeg aldrig har brugt den anbefalede mængde, men noget mindre.

Er det at skyde gråspurve med kanoner, eller skal jeg til at leve af græs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er alt få lidt informationer (både om dig, kost og intensitet af træning) til det på nogen de kan vurderes. Selv hvis vi kendte detaljerne, ville det alligevel være noget gætværk. Prøv det af og se om det virker. Hvis ikke, så juster i den ønskede retning. At fjerne slik og kage er naturligvis altid et godt udgangspunkt.

Hvorfor egentlig tage protein når du alligevel ikke følger det man anbefaler?

Edited by Gregers TF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for svaret. Jeg tager det da det gør at jeg ikke går helt sukker amok. Dels skyldes det min egen fejl, jeg troede at indholdet af kulhydrater var enormt, men den anbefalede mængde giver kun 117kalorier.

Så uvidenhed er vel svaret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En voksen mand kan da ikke leve af to æbler til frokost?

Og hvordan vurderer du at noget udgør 20 % af en portion?

Jeg er enig med Gregers. Både i, at det jo altid er en fordel at droppe de (alt for) bearbejdede fødevarer, men også i, at sandsynligheden for at få de svar man ønsker, vidtrækkende er en funktion af, at give de rette oplysninger 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går nu fint med æblerne, også på træningsdagende. Det holder nok ikke i længden, efter reaktionen at dømme 😀

Mit program er som følger;

20 minutters roning på max modstand

Bænkpres +\- 65kg

Smal bænkpres +\- 25k

Dips

Butterfly maskine 60kg

Forside af lår 60kg

Bagside af lår 25kg

Calfraise 30kg

Biceps løse håndvægte 14kg

Mave og rygbøjninger

Alt i 3x8

Var det de savnede oplysninger?

Share this post


Link to post
Share on other sites

I virkeligheden er det vi efterspørger nogen konkrete spørgsmål at besvare.

Hvis det der egentlig står er "hvad skal jeg gøre?", så er det alt for omfattende at svare på og så er der ikke rigtig nogen, der orker det.

Det at komme med en konkret problemstilling og den løsning man selv havde tænk på gør det nemmere at melde tilbage. Også fordi det viser, at man selv har gidet at bruge tid og energi på at overveje det.

Det er i hvert fald min holdning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det troede jeg at jeg havde formuleret, men du har helt ret.

Det jeg søger er jeres ummidelbare vurdering af om den nævnte kostændring, i forhold til aktivitets niveauet er fornuftig.

M

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mulighed var at se på om du kunne træne 3X om ugen, evt. Inddrage noget squat og dødløft i stedet for nogle af benchpress/butterfly øvelserne. Pullups er også en god øvelse. Og så er jeg så gammeldags at jeg vil foretrække rigtige fødevarer i stedet for pulver.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tre gange er en mulighed, men jeg er meget i tvivl angående squat og dødløft.

Jeg har en smule skæv ryg, som har givet slidgigt i lænderyggen. Så jeg er meget usikker på lige de øvelser 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg gør bare som jeg fik besked på angående roning, men jeg har aldrig haft problemer.

Nu jeg tænker over det, er belastningen vel ret stor. Ikke så meget i form af vægten, men den bliver unægtelig gentaget et par gange.

Selv for vedkommende 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måden du skriver din kost på, efterlader også mange ubesvarede spørgsmål.

Havregryn til morgenmad - ok, men hvilke mængder taler vi om her?

Aftensmad - 1½ portion er et vidt begreb. En portion for mig er nok ikke det samme som en portion for dig. Hvad taler vi om af mad? En masse pasta, kartofler, ris, pizza, kylling, grøntsager, ...... ?

Har du prøvet at tælle hvor mange kalorier du indtager i løbet af en almindelig dag, og fordelingen af kulhydrater, fedt og protein? Tæl alt med, også proteinpulver og flydende kalorier i form af mælk/juice/whatever.. Prøv det i nogle dage og meld så ind, hvordan det så ud. Det giver noget at forholde sig til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var faktisk det arbejde som jeg håbede at kunne undgå

Men, hvis der ikke er nogen vej udenom....

Well, det kan du jo i praksis også godt, men nu beder du jo om en vurdering af dit udgangspunkt, og den er svær at give dig uden info. Men du kan jo se, hvordan det går - om du taber dig eller tager på, eller ingen af delene, og ud fra det kan du jo så vurdere, om du spiser i henhold til dine mål.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this