Sign in to follow this  
LukasMendez

17 år, og kroppen vokser ikke...

Recommended Posts

Davs!

Jeg er en knægt på 17 år.

Omtrent 170 cm høj, og en kropsvægt på godt og vel 54 kg.

Hvilket nok giver jer en idé om, at jeg er ganske spinkel.

Det er jo hvad det er... Godt nok også noget jeg slås en del med, men tænker det eventuelt skyldes samme årsag, som mit spørgsmål?

Om man ligefrem skal kalde det en "skade", ved jeg ikke helt. Men jeg har i hvertfald spekuleret rigtig meget over, hvorfor jeg mon ikke er blevet skudt i vejret endnu ligesom de fleste på samme alder.

Lige siden de små klasser har jeg altid været tynd, men stadigvæk størrelsesmæssigt i en jævn krops fase, på trods af min fedtfattige kropsbygning. Altså har ikke været usædvanlig lille, men mindre end de fleste, hvilket nok skyldes en både lille mor og far.

Så det har jeg egentlig ikke bekymret mig så meget over. Har nemlig altid haft et foregreb om, at jeg nok skulle vokse mig op i en "Teenage-semi-voksen" krop, altså hvor man for alvor begynder og se muskulatur og hele baduljen. Hermed ikke sagt at jeg forudså mig selv som et stort brød, men altså en mærkbar kropsudvikling.

Nu er jeg som tidligere nævn, de 17 år gammel, og føler jeg halter bagefter.

Jeg føler jeg står blandt nogle tårnhøje træer, som snart er i hvad man vil kalde "voksenformat". Mens jeg står hernede og kigger op på dem alle sammen, som en lille splejs. Selvtillidskomplekser har det vel bragt mig, men det er en anden side af sagen...

Ville bare høre om nogen af jer vidste, hvad det kunne skyldes? Synes virkelig det er utrolig irriterende og se hvordan de blomstre op, hvorimens jeg nærmest er gået i stå mht. udvikling.. Findes der medicin? Eller kan det modsat være hæmmende at indtage andet medicin, da det kan have bivirkninger?

Har både Astma og Høfeber, så jeg har perioder hvor jeg dopes med hendholdsvis Telfast, Avamys, Bricanyl og Spirocort... Ved ikke hvor indflydende det kan være, men nu nævner jeg det da hvertfald..

Håber i kan hjælpe! Tak på forhånd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du prøvet at tage en snak med din far/onkler/fætre/brødre om, hvornår de "skød i vejret"? Den slags ligger vel ofte til familien. Du skriver også, at dine forældre er små - måske har du bare nået den højde, du skal, selv om jeg godt ved, det ikke er det du allerhelst vil høre :)

Hvad med hårvækst og skæg? Igen noget der ligger til familien - har du lang vej endnu til hvad end niveau din far ligger på der?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan med mad og motion?

Hvis begge dine forældre er små i det, så kan det sagtens bare være dine gener der dikterer at du aldrig bliver særligt høj. Sådan er det, og der er ikke det store at gøre ved det, så det er lidt spild af kræfter at bekymre sig for meget om.

Omkring at du er spinkel, så udover at det handler om ens stofskifte, så er det også hvor meget man spiser og hvor meget man træner. Hvis du spiser minimalt og eneste træning du får er lidt cykling rundt, så bør det ikke overraske vildt at du er spinkel. Styrketræning og solide store potioner er vejen frem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altså min fætter voksede ikke rigtig før han blev de 17-18 år gammel, og i forhold til mit niveau, har jeg ikke som sådan fået skæg endnu. Det er mest dun hist og her.

Der kan nok være noget om det.

Bekymre mig dog mest om min kropsstørelse, altså at jeg er så tynd. Det er netop dét der for mig til at se ung ud. Som om at jeg er i en børnekrop.

Er blevet testet for for højt stofskifte, og det skulle være helt i orden.

Undre mig lidt over om jeg måle kunne være tyndfed? Altså folk synes jeg æder som bare fandens, og fatter ikke hvordan det kan være, at jeg ikke tager på.

Er der eventuelt noget jeg kan gøre? Har prøvet kostråd og sådan noget, men ingen virkning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan sagtens æde tre boller/rundstykker (afhængig af om det er weekend eller ej) - Godt smurt ind i nutella.

Til frokost får jeg tre stykker rugbrød, og lidt grøntsager ved siden af, og til aftensmad spiser jeg bare hvad der kommer på bordet, men jeg skovler ind. Til tider får jeg derefter slik eller Chips senere om aftenen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, nu skriver du, at du "skovler ind" til aftensmaden, men det siger jo ikke ret meget om, hvor meget du reelt spiser. Du kan sagtens synes, du spiser kæmpestore portioner uden rent faktisk at gøre det. Taler vi tre kartofler eller 30? 1 stykke kød eller 4? You get my point :)

Uanset hvad, så må du jo spise for lidt, siden du ikke tager på. Så der er kun én vej frem: Indtag mere. Du kunne jo tilføje en liter sødmælk/kakaomælk om dagen, en masse nødder/mandler, eller andre mere kalorietætte ting, der måske ikke mætter vildt meget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men har jo forsøgt disse metoder.

Har trænet, spist mere end jeg kunne rumme, og drukket fløde, samt protein-drik. Føler ikke jeg kommer videre, når jeg skriver på de her forums. Gjorde intensivt i en måneds tid, og tog ikke engang et GRAM på, tvært imod vejede jeg faktisk et par gram mindre, den ene gang.

I vil nok sige, amen du skal bare blive ved. Men tro mig, jeg har skam prøvet. Det jeg gerne vil høre, er om der findes noget bestemt mad, som virkelig kan øge fedtmassen, eller nogle piller som kan give et bidrag? (;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antager du udfører styrketræning? 2-3 liter sødmælk om dagen, så skal du nok tage på. Er selv 1.75m, og vejede i starten, for to-tre år siden, 57kg. Det er fem centimeter - og nu omkring 22 kilo - mere end dig. Den eneste forskel på dig og mig er, at jeg lige akkurat kan komme ind i Garden... men hvem vil dog det? :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En måned er ingenting, som i VIRKELIG ingenting, i forhold til at bygge muskler på kroppen.

Det er alt, alt for hurtigt at give op, for den slags kræver tålmodighed. Især hvis man ikke er typen der svulmer bare man kigger på en vægtstang.

Giv det fem måneder mere med seriøs træning og fornuftig kost. Tag et par billeder af dig selv og sving målebåndet om overarmen mens du flexer og et par steder mere. Det er ret håndgribeligt i en proces der tager skide lang tid og hvor øjet derfor langsomt vænner sig til forandringen. Hvad vægten viser er mindre vigtigt, da den afspejler både muskelmasse og fedt.

Bare at bælle sødmælk i blinde synes jeg personligt er en ringe ide, for det er jo ikke fedt du ønsker. Det vil du i hvert fald fortryde senere når du bliver ældre. Been there - done that. Omvendt, bygger kroppen markant lettere muskler på hvis du er i kalorieoverskud, så hvis du vil øge din muskelmasse, bør du også være indstillet på at din kropsvægt skal stige - men naturligvis ikke gå amok.

Tæl evt kalorier i en kortere periode, for at sikre at kosten er OK sat sammen.

Lav evt. en logbog og håb på respons på din kost og træning (den slags er der ingen garanti for, men mon ikke du har vagt en interesse nu)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig i det Gregers skriver, men ikke helt enig i det med sødmælken. Det kan være at du bør tælle kalorier i en periode for sikre at du får nok (appetit og mæthedsfølelse kan snyde os og er ikke nok), og så tung styrketræning 3 gange om ugen. Giv det 5-6 måneder.

Der er ingen genveje. Ingen magisk pille. Kroppen er som en elastik, og med træning og kost kan man trække i den, men hvis man stopper, vender kroppen tilbage til udgangspunktet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En måned? Det er jo ingenting, som i - seriøst ingenting. Tænk i "år" frem for "måneder" når det kommer til styrketræning.

Et forsigtigt gæt er at du reelt ikke spiser så meget som du tror. Det lyder som en fin potion aftensmad, men minimalt morgenmad og frokost. Og hvad med eftermiddags snack? Natmad? Prøv at tælle kalorier i et stykke tid, du vil nok opdage at du slet ikke ligger så højt som du tror. Og med stykke tid mener jeg "hver dag i en uge"

Som andre siger, nej. Genvejene er der ikke - Det handler om at gøre det til en livsstil, ikke et projekt, som det lyder til at du gør.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har forsøgt intensivt med træning i en lang periode, kan godt finde på at starte igen, men ville lige høre om der så var en der kunne anbefale et godt kosttilskud? Desuden, hvor mange kalorier skal jeg indtage om dagen for at sætte gang i noget fedtmasse?

Edited by LukasMendez

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skriver at du føler dig som i en 'barnekrop', slap nu lige af. Du er 17 år gammel, du er et barn.

Start med at træne og få nogle gode vaner. Se på den lange bane, om 10år vil du være et regulært bæst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har forsøgt intensivt med træning i en lang periode, kan godt finde på at starte igen, men ville lige høre om der så var en der kunne anbefale et godt kosttilskud? Desuden, hvor mange kalorier skal jeg indtage om dagen for at sætte gang i noget fedtmasse?

Det vil være rigtigt fjollet at sætte gang i noget fedtmasse. Hvis du nu spiser 3500-4000 kcal hver dag og træner 3-5 gange om ugen, med et fornuftigt træningsprogram, så vil du allerede om 6 måneder kunne se en væsentlig forskel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da jeg var på din alder vejede jeg omkring 60kg ved en højde på omkring 193cm. Så begyndte jeg at spise mere (meget mere) og trænede et meget simpelt fullbody program med compoundøvelser 3 gange om ugen. Fire år senere ramte jeg min topvægt på 115kg ved 202cm. Bevares, jeg havde taget fedtmasse på, men jeg havde også øget min muskelmasse betragteligt. Bare kom igang med at spise og træne, det er ikke magi. Du behøver ikke kosttilskud, bare mad og hårdt arbejde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et trick er, altid at have en pose af de billigste krydderboller, som man kværner sammen med et par liter mælk i løbet af dagen, mellem måltiderne.

Masser af kalorier uden overdreven mæthedsfornemmelse 😊

Kombineret med et fornuftigt vægttræningsprogram = Gainz 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har forsøgt intensivt med træning i en lang periode, kan godt finde på at starte igen, men ville lige høre om der så var en der kunne anbefale et godt kosttilskud? Desuden, hvor mange kalorier skal jeg indtage om dagen for at sætte gang i noget fedtmasse?

Bare sådan for reference så bliver jeg 36 næste gang. Jeg har trænet siden jeg var på din alder, og jeg er langt fra tilfreds. Du kan umuligt have trænet i en lang periode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I det mindste skal du ikke brokke dig over at være for tyk, du aner måske slet ikke hvordan det er, i det du altid har været tynd. Måske handler det bare om at være tilfreds.. Vi behøver jo ikke rende rundt og ligne arnold scwarzenegger alle sammen?

Jeg er sikker på hvis du spiste hele dagen lang, skulle du nok tage på i vægt. Når du har gjort det i en måned, kom tilbage og sig om det ikke hjalp. Hvis det ikke gør må du jo smutte til lægen og fortælle ham at du ikke kan tage på selvom du spiser 20 gange om dagen.

Jeg ser altid de tråde her med en tynd der vil tage på og de kan slet ikke tage på, lige gyldigt om de drikker en liter fløde oveni de 3 portioner de spiser dagligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this