Sign in to follow this  
KennethJ

Anbefaling af erfaren kostvejleder til speciel kost

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg har igennem det seneste års tid bøvlet en del med min kost, og det har betydet at min træning og min fremgang i muskelmasse fuldstændig er gået i stå. Det er jeg naturligvis lidt bitter over, og jeg har derfor brug for en hånd.

Sagen er, at jeg er nødt til at holde mig til en såkaldt low FODMAP diæt, udover en gluten- og laktoseallergi. Det gør det til en større planlægningsopgave - og kombineret med en ret travl hverdag, har jeg brug for noget assistance til at komme godt i gang.

Kan I anbefale nogle erfarne kostvejledere? Det er ikke et krav at de kender til FODMAP, da det sådan set bare er en liste over fødevarer man kan tåle og ikke kan tåle. Det er dog et krav at de har forståelse for, at den skal overholdes ret strengt.

Venligst,

Kenneth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Low-FODMAP diet suggested foods[8]Edit

When considering a diet that involves avoiding a long list of foods, it is beneficial to look at foods that are acceptable on the diet. Below are low-FODMAP foods typically tolerated categorized by food group.

Vegetables: bamboo shoots, bell peppers, bok choy, cucumbers, carrots, celery, corn, eggplant (aubergine), lettuce, leafy greens, pumpkin, potatoes, squash (butternut, winter), yams, tomatoes, zucchini (courgette)

Fruits: bananas, berries, cantaloupe, grapes, grapefruit, honeydew, kiwi, kumquat, lemon, lime, mandarin, orange, passion fruit, pineapple, rhubarb, tangerine

Protein: beef, chicken, canned tuna, eggs, egg whites, fish, lamb, pork, shellfish, turkey, cold cuts (all prepared without added FODMAP containing foods), nuts, nut butters, seeds

Dairy and non-dairy alternatives: lactose-free dairy, small amounts of: cream cheese, half and half, hard cheeses (cheddar, colby, parmesan, swiss), mozzarella, sherbet, almond milk, rice milk, rice milk ice cream

Grains: wheat-free grains/wheat-free flours (gluten-free grains are free of wheat, barley and rye): bagels, breads, hot/cold cereals (corn flakes, cream of rice, grits, oats, etc.), crackers, noodles, pastas, quinoa, pancakes, pretzels, rice, tapioca, tortillas, waffles

Beverage options: water, coffee and tea (individuals with IBS may also want to limit caffeine),[citation needed] low FODMAP fruit/vegetable juices (limit to ½ cup at a time)

Jeg kan se kartofler, bananer, ananas, druer,nødder og alskens kød, samt mindre mængder ost. Det er skulle være muligt at gaine alt det man overhovedet ønsker på en sådan diæt. Er jeg glad for, at det ikke er mig? Bestemt, men jeg kunne sagtens få ovenstående til at fungere, også uden en diætist.

Edited by jsc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke meningen at man skal fortsætte med at udelukke alle fødevarer med FODMAPs men køre den som en eliminiationsdiæt over en periode og derefter reintroducere fødevarene igen for at finde ud af hvilke man ikke kan tåle. Jeg har ikke bud på kostvejledere men ved at nogle diætister har speciale i det. Det må være til at finde vha Google :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this